    From: "Plumpi" <p...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <k80q95$82s$1@node1.news.atman.pl> <k80qb3$84l$1@node1.news.atman.pl>
    <50a41ac8$0$26685$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a50e31$0$1302$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a53aa8$0$1312$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a546b8$0$1307$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a55dac$0$1297$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a563bc$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a5676c$0$1311$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a569bb$0$1313$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a56be0$0$1221$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a56d96$0$26696$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a5700b$0$1232$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a5744c$0$26699$65785112@news.neostrada.pl>
    <50a576dd$0$1212$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: kty81-250
    Date: Fri, 16 Nov 2012 18:05:51 +0100

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:50a576dd$0$1212$65785112@news.neostrada.pl...

    > Ale jest to wykonalne:
    >
    > http://jesseenterprises.net/amsci/1999/02/1999-02-fs
    .html

    > Autor pisze: device remains within about 0.0001 degree C of the triple
    > point for days and costs less than $50 to build.

    Kolego, aby uzyskać punkt potrójny muszą być spełnione dodatkowe wymagania,
    które nie są osiągalne bez komórki punktu potrójnego. Tymi wymaganiami są
    jednocześnie występujące trzy stany skupienia oraz odpowiednie ciśnienie.
    Te komórki pomimo, że są banalnie proste w budowie, są okropnie drogie,
    ponieważ ich budowa wymaga wyjątkowej czystości wody oraz odpowiedniego
    składu izotopowego wody. Wymaga także odpowiedniego szkła oraz wyjątkowych
    metod hermetycznego zamykania tej komórki.
    Tak jak napisałem wcześniej porządna komórka to równowartość kilku nowych
    samochodów.
    To co jest opisane w tym artykule to nic innego jak termostat punktu
    topnienia lodu, ponieważ w tym przypadku nie ma trzeciego stanu skupienia
    tj. pary. Autor tego artykułu pisze o uzsykaniu wysokiej stabilizacji
    bliskiej punktu potrójnego i nikt tego nie neguje, wręcz przeciwnie, sam
    nawet pisałem, że te metody są używane w laboratoriach. Tyle, że nie jest to
    "punkt potrójny wody" i nigdy nie uzyska parametrów porządnej komórki punktu
    potrójnego.
    Ale do amatorskich zastosowań aż za dokładny.

    > Dorzuć jeszcze mieszadło.

    Wszystko zależy jakiej oczekujesz dokładności.
    Dla amatora, kalibracji z dokładnością do 0,5'C można uzyskać w warunkach
    domowych przy użyciu punktu topnienia lodu oraz punktu wrzenia wody.
    Naprawdę nie ma co dalej dywagować na ten temat.