  • 1. Data: 2011-08-12 06:39:10
    Temat: luz na kole
    Od: "Andrzej Salamon" <a...@o...pl>

    Witam

    Wymieniłem wczoraj łożyska w przednim kole (kpl All Balls: łożyska, tulejki,
    uszczelniacze) i niestety po złożeniu całości
    okazało się że luz choć zdecydowanie mniejszy pozostał. Miał ktoś podobny
    przypadek ? Łożyska weszły pasownie, tulejki też.
    Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi
    przyczyna. Jakieś sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?

    ps. łożyska nabite delikatnie po zewnętrznej bieżni za pomocą rurki :)

    Pzdr

    Andrzej
    2009 EXC 300

  • 2. Data: 2011-08-12 07:50:59
    Temat: Odp: luz na kole
    Od: doktorski <d...@g...com>

    W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:

    > Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi
    > przyczyna. Jakieś sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
    Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta
    i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby
    przy wlasciwym montazu cos im sie stalo.

    pzdr, dr
    14/525

  • 3. Data: 2011-08-12 08:16:30
    Temat: Re: luz na kole
    Od: "Andrzej Salamon" <a...@o...pl>

    Użytkownik "doktorski" <d...@g...com> napisał w wiadomości grup
    egroupsg2000goo.googlegroups.com...

    > Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest
    > juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic
    > chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo.

    No i tu właśnie rodzi się pytanie czy oś ma z tym luzem coś wspólnego.
    Sprawdziłem i luz jest ale, dla mnie ten luz nie ma znaczenia choć może
    jestem niedouczony lub coś źle pojmuję.
    Łożysko wchodzi do piasty (jasne :) ) natomiast do łożyska na wewnętrzną
    bieżnie wchodzi tulejka dystansowa.
    Moim zdaniem łożysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki które są
    ściśnięte między lagami.
    Teoretycznie gdybym ścisnął lagi w imadle to ośka byłaby zbędna, wydaje mi
    się że ośka służy tylko do centrowania koła i połączenia koło/lagi.
    Naprostujcie mnie jeśli prawię herezje bo w tych rozważaniach już się
    zamotałem.

    Andrzej
    2009 EXC 300

  • 4. Data: 2011-08-12 09:18:01
    Temat: Odp: Re: luz na kole
    Od: doktorski <d...@g...com>

    W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:
    > Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s�
    > �ci�ni�te mi�dzy lagami.
    Od poczatku....

    Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami.
    W piascie osadzone sa lozyska.
    Os kola podparta jest w lozyskach.
    Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w
    odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za
    zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie.

    Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna
    srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna
    srednica lozyska.

    Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi
    kola?

    Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada
    sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko.

    pzdr, dr
    14/525

  • 5. Data: 2011-08-12 09:55:05
    Temat: Re: Re: luz na kole
    Od: "Andrzej Salamon" <a...@o...pl>

    Użytkownik "doktorski" <d...@g...com> napisał w wiadomości grup
    egroupsg2000goo.googlegroups.com...
    > Od poczatku....
    >
    > Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami.
    Tak

    > W piascie osadzone sa lozyska.
    Tak

    > Os kola podparta jest w lozyskach.
    Nie

> [...]
    > w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja
    > dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci

    w wewnętrzną bieżnie łożyska wchodzi tulejka dystansowa a przez tulejki
    przechodzi ośka. Nie ośka pracuje na wewnętrznej bieżni tylko tulejka.
    Wiec teoretycznie koło miałoby luz tylko przy niedokręconej nakrętce głównej
    co wykluczyłem.
    Koło pracuje piasta - łożysko - tulejka.

> [...]
    > Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze
    > przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko.

    Piszę o luzie poprzecznym względem osi koła mierzonym na oponie. ( tzn takim
    na boki między lagami :) )

  • 6. Data: 2011-08-12 10:34:41
    Od: "Hinek" <h...@o...pl>

> [...]
    > odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa

    Popatrz się na jakiś rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj.
    Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy,
    czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami
    jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma
    wplywu na luz kola po montazu.
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 7. Data: 2011-08-12 10:38:03
    Od: "Hinek" <h...@o...pl>

    Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie
    tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 8. Data: 2011-08-12 10:42:21
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-08-12, Hinek <h...@o...pl> wrote:
    > Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie
    > tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.

    No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
    przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 9. Data: 2011-08-12 11:34:45
    Od: "Hinek" <h...@o...pl>

    Uzytkownik "AZ" <a...@g...com> napisal

    > No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
    > przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.

    Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych
    normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy
    od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie
    lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych
    wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem
    lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem.
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 10. Data: 2011-08-12 11:39:32
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-08-12, Hinek <h...@o...pl> wrote:

> [...]
    > wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem
    > lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem.

    Temperatura to jedno ale ponoc lozyska ze zwiekszony luzem lepiej
    toleruja wibracje.

    --
    Artur
    ZZR 1200