    From: "Filip Sielimowicz" <s...@t...tez.wp.pl>
    Newsgroups: pl.sci.ai,pl.comp.programming
    Subject: Re: no i co z tymi algorytmami genetycznymi?
    Date: Thu, 22 Oct 2009 16:53:53 +0200

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:7aef3e64-3e94-42af-82e4-784a813e6f34@p20g2000vb
    l.googlegroups.com...

    >Nie rozumiem dlaczego w takim problemie jakiekolwiek krzyżowanie
    >dobrych osobników ma dawać większe prawdopodobieństwo powstania
    >lepszego osobnika. Jakie to by musiało być krzyżowanie?

    No i właśnie dlatego bezpośrednie zastosowanie AG w tym przypadku jest do d
    ... ;)

    > No właśnie nie, polegałem na "sile algorytmu genetycznego", w
    > ewolucji poniekąd sobie poradziły ;-)
    Ewolucja rozwiązuje wiele, wiele mniej lub bardziej powiązanych
    problemów jednocześnie i kombinuje z łączeniem tych rozwiązań
    w całość.
    U Ciebie, póki co - problem jest jeden - funkcja F - o której
    nie wiemy nic ... Czy jest monotoniczna, czy ma jakieś minima-maksima itp
    (w zależności od rekordu i w zależności od T(i) ). Np. proste pytanie:
    Czy jeśli F ([x,y,z], k) ) daje wysoki wynik, to jest szansa, że
    F ([x,y,A], k) ) również da wysoki wynik ?

> [...]
    >max (\sum_{i=1}^{i=N} F( i , T( i ) )
    >
    >N - ilość rekordów
    >i = 1..N - to numer rekordu
    >T( i ) szukany klasyfikator, przypisująca numer klasy 1..G rekordowi i
    >F( i , T(i) ) to dowolna funkcja przypisująca dowolne wartości
    >rekordowi i klasie - inaczej: funkcja F ocenia jakość klasyfikatora T
    >( i ).
    >
    >Trzeba znaleźć takie T żeby suma F była maksymalna.
    >Ograniczenia nałożone na T są mniej/więcej takie:
    > - ma być drzewem klasyfikującym
    > - ma zawierać mało węzłów względem ilości rekordów, np. N*10^-5 -

    Oki, to sprawa jest dużo jaśniejsza.
    Natomiast wydaje mi się, że kluczem do dobrego algorytmu AG jest tu
    jednak przyjrzenie się funkcji F i próba określenia jakichś jej własności.
    Jak znajdę w domu czas, to jeszcze nad tym poślęczę ... Brakuje mi tu
    jakiejś podpowiedzi dot. tego, czy klasy są podobne - tzn, czy
    są klasy, które dają podobne wyniki funkcji F dla podobnych rekordów.
    Wtedy krzyżowanie parametrów klasyfikatora będzie miało sens.
    Jeśli nie ma takich podobieństw między klasami (z punktu widzenia
    funkcji F) to mamy problem kombinatoryczny i trzeba by spróbować
    inaczej go podejść.

    Pierwsza rzecz, która mi się narzuca, to:
    - zostawić krzyżowanie, tak jak miałeś, ale funkcję oceny zdefiniować
    nie jako pełne sumowanie po wszystkich rekordach (tak zdaje się
    zrobiłeś - testujesz klasyfikator po wszystkim), ale wybierasz za
    każdym razem jakiś losowy zestaw rekordów ze zbioru, np. 10-100
    (losową próbkę, im więcej kolumn, tym większą), dla każdego
    z nich liczysz F i funkcją oceny jest albo max z tych wyników
    cząstkowych, albo suma. Pokombinowałbym z maxem.

    Nie upierałbym się też przy znlezieniu absolutnie idealnego T, ale
    zadowoliłbym się 'prawie idalnym' - badaj wykres funkcji
    przystosowania najlepszego osobnika w zależności od iteracji.