    From: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.ai,pl.comp.programming
    Subject: Re: no i co z tymi algorytmami genetycznymi?
    Date: Thu, 22 Oct 2009 10:27:44 -0700 (PDT)

    On 22 Paź, 16:53, "Filip Sielimowicz" <s...@t...tez.wp.pl>
    wrote:

    > Ewolucja rozwiązuje wiele, wiele mniej lub bardziej powiązanych
    > problemów jednocześnie i kombinuje z łączeniem tych rozwiązań
    > w całość.
    > U Ciebie, póki co - problem jest jeden - funkcja F - o której
    > nie wiemy nic ...
    Coś niezwykłego jest w Ewolucji, jeśli naprawdę to ona poradziła
    sobie
    ze skonstruowaniem oka, mózgu, itd. Wydaje się nieprawdopodobne
    aby ewolucja opierała się na czymś tak prostym jak krzyżowanie i
    mutacja.

    > Czy jest monotoniczna, czy ma jakieś minima-maksima itp
    > (w zależności od rekordu i w zależności od T(i) ). Np. proste pytanie:
    > Czy jeśli F ([x,y,z], k) ) daje wysoki wynik, to jest szansa, że
    > F ([x,y,A], k) ) również da wysoki wynik ?
    Właśnie tego wszystkiego o funkcji chcę się dowiedzieć od algorytmu
    który zbuduje klasyfikator. Chcę żeby klasyfikator sam wyznaczył
    miarę podobieństwa i podobnym rekordom przypisał te same klasy.

    > Oki, to sprawa jest dużo jaśniejsza.
    > Natomiast wydaje mi się, że kluczem do dobrego algorytmu AG jest tu
    > jednak przyjrzenie się funkcji F i próba określenia jakichś jej własności
    Hmmm... może zbudować wiele drzew decyzyjne metodą losowo/zachłanną,
    następnie osobniki zainicjować węzłami z tych drzew i odpalić algorytm
    genetyczny... nie wiem czy to ma jakikolwiek sens.

    > Jak znajdę w domu czas, to jeszcze nad tym poślęczę ... Brakuje mi tu
    > jakiejś podpowiedzi dot. tego, czy klasy są podobne - tzn, czy
    > są klasy, które dają podobne wyniki funkcji F dla podobnych rekordów.
    > Wtedy krzyżowanie parametrów klasyfikatora będzie miało sens.
    > Jeśli nie ma takich podobieństw między klasami (z punktu widzenia
    > funkcji F) to mamy problem kombinatoryczny i trzeba by spróbować
    > inaczej go podejść.
    Problem jest kombinatoryczny z cechami statystycznymi. Czasami
    różnica jednego bitu powoduje że rekordy powinny przynależeć do
    innych klas. A czasami kombinacja kilku bitów często się powtarza
    w jednej klasie. Właśnie chciałbym badać funkcję F przy pomocy
    klasyfikatora.

    > Pierwsza rzecz, która mi się narzuca, to:
    > - zostawić krzyżowanie, tak jak miałeś, ale funkcję oceny zdefiniować
    > nie jako pełne sumowanie po wszystkich rekordach (tak zdaje się
    > zrobiłeś - testujesz klasyfikator po wszystkim), ale wybierasz za
    > każdym razem jakiś losowy zestaw rekordów ze zbioru, np. 10-100
    > (losową próbkę, im więcej kolumn, tym większą), dla każdego
    > z nich liczysz F i funkcją oceny jest albo max z tych wyników
    > cząstkowych, albo suma. Pokombinowałbym z maxem.
    Wydaje się ciekawe, na pewno znacznie by przyspieszyło
    obliczanie funkcji przystosowania.

    > Nie upierałbym się też przy znlezieniu absolutnie idealnego T, ale
    > zadowoliłbym się 'prawie idalnym' - badaj wykres funkcji
    > przystosowania najlepszego osobnika w zależności od iteracji.

    Dla dużej ilości danych nie ma szans na znalezienie optimum, no
    chyba że mocno ograniczy się ilość węzłów.