    From: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.ai,pl.comp.programming
    Subject: Re: no i co z tymi algorytmami genetycznymi?
    Date: Fri, 23 Oct 2009 09:27:23 -0700 (PDT)

    On 23 Paź, 13:05, "Filip Sielimowicz" <s...@t...tez.wp.pl>
    wrote:

> [...]
    > musielibyśmy liczyć funkcję oceny wielokrotnie, dla różnych kombinacji
    > genów dobieranych raz z jednego a raz z drugiego chromosomu. Przy
    > długich genotypach złożoność obliczeniowa rośnie koszmarnie ...
    > Natura zaś się tym nie martwi: wrzuca produkcję białka A, wrzuca
    > równolegle produkcję białka B, a funkcją oceny zajmuje się 'komputer
    > molekularny' - sprawdzi, jak oba te białka mają się do wszystkich innych
    > białek, które są produkowane równolegle w otoczeniu, czy mają na siebie
    > jakiś wpływ, czy nie. Mutując A w C nie traci A ;) Tak w dużym
    Dobrze że to opisałeś, nie miałem pojęcia że istnieją takie mechanizmy
    naturalnej ewolucji. Naiwne krzyżowanie cech, nawet na taką skalę jaką
    jest cała planeta i miliardy lat czasu, wydaje się słabym pomysłem.

    > Teraz się zastanawiam, jak Ty to zrobiłeś ;)
    >
    > Osobnikiem-fenotypem u Ciebie jest klasyfikator. Chromosomem
    > jest liniowy zestaw cech, opisujący jednoznacznie klasyfikator. Np.
    > lista reguł. Jak ty to właściwie robiłeś ? W jaki sposób upakowałeś
    > drzewo decyzyjne w chromosom i w jaki sposób robisz krzyżowanie ?
    > To jest sprawa kluczowa.
    Kombinowałem bardzo różnie. Np. budowałem tablicę wszystkich
    sensownych reguł. Taką tablicę traktowałem jak zbiór atomowych
    reguł. Eksperymentowałem z prostymi regułami i z bardziej
    skomplikowanymi:

    Prosta reguła to np.: if( dane[nr_wiersza][nr_kolumny] operacja
    wartość )
    Operacja to porównanie typu: równy, różny, mniejszy, itd.
    Np. mając 30 kolumn, w każdej kolumnie 50 różnych wartosci, możemy
    zbudować
    30x50=1500 sensownych reguł typu: if( dane[nr_wier][nr_kol] <=
    wartość )

    Bardziej rozbudowana reguła to np.: if( vmin <= dane[nr_wier][nr_kol]
    <= vmax )
    Dla 30 kolumn i 50 różnych wartości wychodzi 30x51x50/2=~40tys
    sensownych
    reguł.

    Najbardziej rozbudowane reguły jakich próbowałem były takie:
    if( vmin <= dane[nr_wier][nr_kol_1] operacja dane[nr_wier][nr_kol_2]
    <= vmax )
    gdzie operacja byla: dodawaniem, odejmowanie, albo mnożeniem.
    Ten najbardziej skomplikowany wzór na budowę reguły dawał około 80mln
    sensownych reguł, dla zbioru danych jak powyżej.

    Takich atomowych reguł można użyć do wypełnienia węzłów w drzewie
    decyzyjnym. Drzewo decyzyjne najczęściej budowałem w zwykłej
    tablicy liniowej. Każdy element tablicy składał się z:
    - reguły atomowej
    - indeks tablicy gdy reguła pasuje do rekordu (gdy reguła odpala)
    - indeks tablicy gdy reguła nie odpala
    - numer klasy do jakiej należy rekord, jeśli element tablicy jest
    liściem

    Krzyżowania i mutacji dokonywałem na różnych reprezentacjach. Czasami
    postępowałem po chamsku: genem było miejsce w tablicy reprezentującej
    drzewo, a dopuszczalnymi allelami zbiór reguł atomowych, bądź iloczyn
    kartezjański:
    - reguł atomowych
    - indeksów do węzłów potomnych gdy reguła odpala
    - indeksów do węzłów potomnych gdy reguła nie odpala
    - klas do jakich zostanie przypisany rekord gdy węzeł jest liściem

    Na różne sposoby dodawałem finezji chamskiemu algorytmowi
    genetycznemu:
    1) Każdy osobnik miał swoją kopię (to chyba diploidalność/
    poliploidalność), jeśli w
    wyniku mutacji i krzyżowania nie dochodziło do zwiększenia funkcji
    przystosowania,
    to osobnik z pewnym prawdopodobieństwem zostawał całkowicie
    odtwarzany
    z kopii.
    2) Reguły atomowe miały swój ranking. Jeśli w wyniku mutacji regula r1
    została
    zastąpiona regułą r2 i doszło do zwiększenia funkcji
    przystosowania, to zwiększał
    się ranking reguły r2. Reguły z większym rankingiem miały (dużo)
    większe
    prawdopodobieństwo wylosowania w następnych mutacjach
    3) Budowałem drzewo decyzyjne tylko z jednej reguły, obliczałem
    wartość funkcji
    przystosowania dla takiego drzewa, a następnie nadawałem regułom
    atomowym
    początkowy ranking "proporcjonalnie" do wartości funkcji
    przystosowania.
    4) Wprowadzałem mutację "inteligentną", jeśli reguła przed mutacją
    była na
    zakresie vmin <= kolumna_x <= vmax, to po mutacji z dużym
    prawdopodobieństwem
    też dotyczyła kolumny_x, a zakres <vmin,vmax> nieznacznie się
    rozszerzał lub
    zawężał.

    To tyle odnośnie kodowania chamskiego. Poza chamskim stosowałem też
    coś co
    nie wiem jak się nazywa, a sam nazwałem "systemem głosowania". Każdy
    gen był ciągiem
    bajtów, czyli wartości z przedziału <0,255>. W każdym genie, czyli w
    ciągu
    bajtów, były pod-ciągi bajtów. Wartości z każdego podciągu były
    sumowane i w
    ten sposób była ustalana "siła głosu". Przykładowo rekord składa się z
    4-rech
    kolumn. Pod-ciąg składa się z 10 bajtów. Więc część genu biorąca
    udział w
    głosowaniu za wyborem konkretnej kolumny to 4x10=40 bajtów.
    Przykładowo
    w wyniku zsumowania kolejnych 10-cio bajtowych podciągów wychodzą
    wartości: 10,11,20,30.
    Największa jest suma czwarta, więc zostanie wybrana kolumna czwarta.
    Analogicznym
    pod-ciągiem bajtów były zakodowane wszystkie cechy reguły: kolumny,
    operacje
    arytmetyczne, wartości przedziału <vmin,vmax>, itd. Dalej już nie
    muszę
    opisywać... z genów powstawały reguły, z reguł drzewa, dla drzew
    funkcja
    przystosowania, selekcja najlepiej przystosowanych, krzyrzowanie,
    mutacja...

    Czasami w "systemie głosowania" bajty głosujące na konkretną (jedną)
    cechę reguły
    rozrzucałem po całym osobniku. Np. bajty głosujące na kolumnę leżały
    na losowych pozycjach:
    13,34,67,86 w osobniku o długości 100 bajtów. Geny nie były ciągami od
    N do N+10 przylegających
    do siebie bajtów, ale były maskami bajtów z losowo wybranych pozycji.

    > Mówisz 'bitu'. Czy elementami rekordów/macierzy są pojedyncze bity ?
    Reprezentacje danych w komputerze zawsze można przestawić jako
    ciągi bitów. Ale wartości w kolumnach są niezbyt licznym podzbiorem
    liczb całkowitych, np. o mocy równej 50.

    Użyłem określenia bit, aby podkreślić, że czasami niewielka zmiana w
    danych wejściowych może decydować o zmianie ich klasy, a czasami
    nawet po istotnej zmianie rekord cały czas należy do tej samej klasy.
    Więc dane reprezentują problem z pogranicza problemu kombinatorycznego
    statystycznego. Liczę na wyłonienie tych statystycznych cech.

    > Daj info, jak Ty skonstruowałeś chromosom i krzyżowanie, tymczasem
    > ja tu coś wyeksponuję na 'dalszy ciąg':
    > Napisałeś wcześniej:
    >
    > 3) Uwzględnij wszystkie kombinacje liści: K^(N+1)=KxK, razem
    > VxCxRxKxK operacji
    >
    > 3) Wybierz maksymalną sumę sum częściowych dla kombinacji
    > klas (liści), mamy Cx(RxK+VxLg(V)+VxK) operacji
    >
    > Co to znaczy 'kombinacji liści' ?
    Liściem nazwałem węzeł który nie zawiera już żadnej reguły, zawiera
    tylko numer klasy do której zostanie przypisany rekord.
    Drzewo binarne z jedną regułą może zaklasyfikować rekord do jednej z
    dwóch klas. Drzewo takie zawiera jeden węzeł z regułą decyzyjną i
    dwa liście. Jeśli dopuszczalna ilość klas wynosi K, to pierwszy liść
    może zawierać numer klasy od 1 do K. Niezależnie od wartości w
    pierwszym liściu, drugi liść także może zawierać numer klasy od 1 do
    K.
    Daje to K^L wariacji dla L liści, powinienem do razu użyć określenia
    wariacji
    zamiast kombinacji :) Oczywiście niewielki jest praktyczny sens liści
    wyprowadzonych z tego samego węzła i klasyfikujących do tej samej
    klasy, można więc zamiast KxK dać Kx(K-1) w drzewie jedno-regułowym.

    > W operacji krzyżowania dwóch drzew decyzyjnych widzę tu
    > największe pole do popisu - np. przez takie zdefiniowanie krzyżowania,
    > by modyfikowało decyzje nadając im różne priorytety (poprzez przestawianie
    > węzłów decyzyjnych w górę/w dół drzewa i mieszania ich z decyzjami
    > z drugiego drzewa).
    Nie sprawdzałem jeszcze tego sposobu, ale czeka na swoją kolej.

    > Reguły masz postaci
    > "Upraszczając, warunki w węzłach drzewa ograniczmy do M_ij <= C_j,
    > gdzie C_j jest jedną z wartości kolumny j."
    > Nie bardzo kumam, co oznacza tu owe C_j. To wartość wylosowana ze
    > wszystkich rekordów ? Rozumiem, że jest to po prostu jakiś mniej lub
    > bardziej przypadkowo wygenerowany współczynnik ?
    C_j to konkretna wartość z kolumny. Dajmy przykładową tabelę:
    1 4 1 0 5
    1 1 0 4 4
    2 1 1 3 5
    1 1 0 0 1
    1 2 0 3 0
    2 1 2 2 2
    2 2 1 0 4
    Kolumna pierwsza to numer klasy.
    Kolumna druga to wartość funkcji celu F, jeśli klasyfikator T
    na podstawie kolumn 3,4,5 przypisze rekord do dobrej
    klasy (tej określonej w pierwszej kolumnie) to funkcja F
    zwraca wartość z drugiej kolumny, jeśli klasyfikator T źle
    przypisze klasę, to funkcja F zwraca np. wartość z drugiej
    kolumny pomnożoną przez -1. Oczywiście klasyfikator "nie zna"
    wartości z kolumny pierwszej i drugiej.

    Na tym przykładzie widać, że reguła:
    if( kolumna_3 < 1 ) then klasa 1
    wybierze dokładnie te same rekordy co reguła:
    if( kolumna_3 < 1.1 ) then klasa 1
    Więc nie ma sensu testować obu reguł. Tylko dlatego
    użyłem określenia C_j, aby podkreślić, że zbiór sensowych reguł
    jest ograniczony przez ilość wartości w kolumnie j-tej.

    Z ograniczonej ilości wartości w kolumnach także wynika wzór
    na przyspieszenie dzięki sumom częściowym. W czasie liniowym
    względem ilości rekordów można zbudować sumy częściowe funkcji F dla
    wszystkich wartości pojawiających się w kolumnie. Następnie w czasie
    liniowym
    względem ilości wartości można przetestować wszystkie reguły typu:
    mniejszy równy.
    Więc ilość operacji wynosi ilość_rekordów + ilość_wartości. Bez sum
    częściowych
    ilość operacji wynosiłaby ilosc_rekordow*ilosc_wartosci.

    > Czy w twoim wypadku z jednym węzłem, chromosom wygląda
    > po prostu jak czwórka (P, I, K1, K2) - gdzie P to odpowiednik powyższego
    > C_j (próg), I to numer branego pod uwagę elementu z rekordu a K1 i K2
    > to klasy (liście) ?
    > Mam tylko wątpliwości co do tego I 9czy je masz) - nie wiem dokładnie,
    > jak to drzewo decyzyjne wybiera u Ciebie jedną z wartości (kolumnę)
    > w wierszu.
    Mam nadzieję że udało mi się to wyjaśnić powyżej.

> [...]
    > razem z wymianą między chromosomami reguł na ostatnim poziomie
    > wymieniać też liście (dał bym zasadę 'liście należą do ostatniej reguły').
    > Potem bym się zastanowił nad mutacjami związanymi z modyfikacją
    > samych P i K. W przypadku P mamy w przybliżeniu liczby rzeczywiste, w
    > przypadku
    > K mamy jakiś zbiór klas, czyli liczby całkowite. Więc zadanie jest o tyle
    > 'niebanalne', że mamy do czynienia po pierwsze z drzewem, po drugie
    > mamy niejednorodne geny - inaczej trzeba postępować z progami, inaczej
    > z liściami(klasami) - inne operatory mutacji itp.
    No i rozmiar przestrzeni rozwiązań decyduje o niebanalności. Załóżmy
    że
    wybieramy jako regułę atomową tą najbardziej zaawansowaną z trzech
    jakie przestawiłem na początku. Więc mamy około 80mln reguł
    atomowych.
    Załóżmy że drzewo ma mieć 10 węzłów wewnętrznych + 11 liści, problem
    niech
    ma 6 klas, a dane to 2mln rekordów w tabeli. Więc mamy około 100
    cyfrową
    liczbę rozwiązań.

    Poza tym w algorytmie zachłannym (dzięki sztuczce z sumami
    częściowymi)
    można dość szybko generować jedno (albo nawet dwu) węzłowe optymalne
    poddrzewa. Następnie w algorytmie zachłannym do rozwiązania włącza się
    to optymalne poddrzewo, które najbardziej maksymalizuje rozwiązanie.
    Takiej sztuczki w algorytmie genetycznym chyba nie da się zrobić,
    przynajmniej
    ja nie wiem jak.

> [...]
    > kolejnością decyzji (które podejmować wpierw), oraz ze znalezieniem
    > najistotniejszych dla klasyfikacji kolumn - czyli będzie badał 'co jest
    > sensowne i ważne z punktu widzenia F'.
    >
    > Jak będzie ta podstawa, to widzę mnóstwo możliwości dalszych
    > modyfikacji operatorów - w zależności od oceny ich sensowności.
    > Może warto wymieniać progi między regułami - będzie to miało
    > sens, jeśli funkcja F ma skłonności ku takim równościom
    > F((A, B ..), K) = F( (B, A...), K) - a być może jest to w ogóle
    > bez sensu, bo A i B (różne kolumny) są zupełnie różnych typów.

    Znaczenie niektórych kolumn jest bardzo podobne a innych zupełnie
    różne. Fajnie by było, jakby algorytm genetyczny sam odkrył reguły
    podobieństwa pomiędzy kolumnami i sam swoją pracę tak
    sparametryzował,
    aby szybciej podać lepsze rozwiązanie ;-) Może jeden algorytm
    genetyczny
    by dobierał parametry dla drugiego algorytmu genetycznego ;-)

    > Tego nie wiem. Na razie zakładam, że kolumny są raczej różnych
    > typów, wartości nie można między nimi wymieniać.
    Wartości każdej kolumny należą do małego podzbioru liczb całkowitych.
    Małego, czyli o liczności od 2 do około 100 elementów.

    Pozdrawiam serdecznie