    Subject: Re: [ntg] ZGAGA
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.misc.elektronika
    From: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
    Date: Mon, 2 Dec 2019 18:45:42 +0100

    W dniu 28.11.2019 o 14:16, Queequeg pisze:

    > Jak już jesteśmy przy "ty chemik jesteś" i w offtopie, to ja mam taki
    > temat :) Odkryłem to przypadkiem po trawieniu płytki, jak chciałem
    > rozpuścić fotopolimer.
    >
    > Roztwór B327, użyty (z nieużytym, bez rozpuszczonej miedzi, nie działa).
    > Do tego kret w granulkach. Może być "woda kretowa" (z już rozpuszczonym
    > kretem).
    >
    > Bardzo szybko robi się wtedy intensywnie czarny osad. Wrzucenie granulki
    > kreta też powoduje, że granulka momentalnie robi się czarna. Mam też
    > wrażenie, że reakcja jest egzotermiczna. Wydziela się też silnie wonny
> [...]

    Alkalizacja powoduje wytrącenie żelowatego, niebieskiego wodorotlenku
    miedzi. Alkalizacja powoduje również rozkład nadsiarczanu. Wydzielające
    się przy tym się ciepło podgrzewa roztwór, co powoduje rozkład
    wodorotlenku miedzi do czarnego tlenku. Gaz to tlen, a właściwie aerozol
    tlenu i roztworu, stąd "zapach". Nawiasem mówiąc wdychanie tego aerozolu
    to zły pomysł. Złym pomysłem jest także alkalizacja nadtlenków, stają
    się niestabilne, i mogą zachować się niesympatycznie. Akurat nadsiarczan
    jest tu w miarę grzeczny, ale z nadtlenkiem wodoru już może nie być tak
    sympatycznie.

    P.P.