    From: "slawek" <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: odchylenie standardowe online
    Date: Fri, 3 Feb 2012 21:38:17 +0100

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:jghahj$77l$...@n...news.atman.pl...
    > Zakłada.

    Tobie się wydaje że wiesz. Po co ja mam ci tłumaczyć, że bredzisz? Im
    bardziej będę przekonywał - tym bardziej będziesz, z uporem godnym
    południowoamerykańskiego macho, bronił swojego światopoglądu.

    > To historia powstania. Mało interesujące(z naszego punktu widzenia).

    Niezupełnie mało: facet był opętany ideologią nienawiści rasowej, stąd np.
    zamiast rzetelnie opracowywać dane - naciągał to i owo. Także i sposób w
    jaki potem posługiwano (i niestety posługuje) się regresją liniową - jest
    delikatnie ujmując OKDR. Ponieważ jest to (względnie) prosta metoda, to
    używa się jej wszędzie... i najczęściej w niezbyt przemyślany sposób, np.
    stosując anamorfozę i nawet nie zastanawiając się co zrobić z wagami.

    > Nie ma w tym nic dziwnego. Już biorąc inną normę do minimalizacji
    > dostaje się inne wyniki. A przecież nie trzeba dopasowywać
    > minimaluzując normę błędu. Inna metoda - inne wyniki.

    Ciekawe, ciekawe. Jak chcesz robić "inną normę" i nie maksymalizować
    wiarygodności wyników?! No i drobiazg: przy "innej normie" to już
    niestety... inny algorytm. Nie mający nic wspólnego ze "zwykłą regresją".

    > Regresja nie daje 'najlepszej prostej' a jedynie prostą
    > dla której kwadraty błędów są minimalne. NIeraz jest to

    Kwestia definicji. Nota bene, nie wypada teraz pisać "błędy" - pisze się
    "niepewności pomiarowe" (w naukach technicznych itp.)

    Przy okazji - jesteś pewien, że to (suma) "kwadratów błędów" a nie "suma
    kwadratów odchyleń" (czyli chi-square)? Niepewności pomiarowe już
    zmierzonych/otrzymanych danych nie zmieniają się od tego, że policzone
    zostało cokolwiek - nawet regresja. Przemyśl to sobie.

    > uzasadnione (gdy wiemy, że błędy sa gaussowskie), nieraz

    Oj! Skąd to wiesz?! Dałoby się np. sprawdzić testem nieparametrycznym,
    lecz... nie w każdym przypadku błędy są opisane tzw. rozkładem normalnym.

    Na przykład 1 kg cukru, dokładność ważenia 0.5 kg. Jakie jest według ciebie
    (wierzysz w "gaussowskość") prawdopodobieństwo, że ten cukier ma ujemną
    masę?! LOL

    > po prostu korzystamuy z jako wygodnej metody, a nieraz
    > potrafi dać inne wyniki niż oczekujemy.

    Primo, wygodna to nie jest. Dlaczego? Np. właśnie EOV.

    Secundo, "nasze" (czyli twoje) oczekiwania nt. wyników nie mają znaczenia -
    elementarna etyka badań się kłania.

    > Ale wynik jest pewną funkcję. Dlatego metoda nie potrafi zwrócić
    > 'pionowej kreski'.

    Według ciebie y = 1 nie jest funkcją? To poczytaj sobie dobry podręcznik
    matematyki.

    > Aha. I zaprzestać opowaidania głupot o 'naprawianiu' regresji
    > aby dawała pionowe kreski.

    Nie abym się czepiał literówek. Ale daj sobie spokój - za stary troll
    jestem, abym odpuścił sobie polemikę... stojąc na gruncie sobie aż za nadto
    znanym.