  • Data: 2011-12-14 16:47:34
    Temat: Re: p?tla fizyki
    Od: A.L. <l...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 14 Dec 2011 07:12:52 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

    >Osiągamy dany wynik przy mniejszej długości kroku,
    >czyli mniejszym kosztem numerycznem.

    Niezupelnie jest to oczywiste, bo RK wymaga wielu ewaluacji prawych
    stron rownania do wykonania jednego kroku, a Euler tylko jednego. Wiec
    nalezaloby sie zastanowic jak wypada proownanie.

    >Wszystkie wspominane tu schematy są zbieżne,
    >więc gdy h-> 0 nasze rozwiązanie numeryczne
    >zbiegnie do prawdziwego (wszytko to pod założeniami,
    >żę rozwiazanie istnieje, jest jednoznaczne,
    >i raczej w artmetyce dokładnej).

    Zbieznosc jest wlasnoscia "trywialna"; ewidentnie nei stosujemy
    schematow ktore nie sa zbiezne. Natomiast kazdy schemat charakteryzuje
    sie dwoma parametrami: rzedem aproksymacji i obszarem stabilnosci. I
    tylko w tych kategoriach schematy mozna porownywac, dodajac
    ewentualnie zlozonosc obliczeniowa rozumiana jako ilosc ewaluacji
    prawych stron rownania na krok.

    Przy okazji dobrze wspomniec ze "Runge Kutta" nei oznacza jednej
    metody, a klase metod z ktorych kazda ma inne wlasciwosci w sensie
    podanych wyzej, to znaczy obszar stabilnosci, rzad aproksymacji i
    zlozonosc obliczeniowa. RK45 jest nazwa jednej z konkretnych
    implementacji.

    >O dwóch porządnych schamatach tak bym nie mówił,
    >bo czy RK, czy wielokrotowy, czy jeszcze inny
    >'jest lepszy' będzie zależało od zagadnienia.
    >
    >Ale porównując adaptatywne RK45 i otwartego eulera,
    >ciężko mi znaleść zalet tego drugiego. Więc
    >pierwszy lepszy;)

    Obszary stabilnosci popularnych metod RK i Eulera sa bardzo zblizone,
    wiec z punktu widzenia maksymalnego dopuszczalnego kroku niewiele sie
    obie metody roznia. Jezeli zas jestesmy w obszarze stabilnosci, RM
    wysokiego rzedu aproksymacji da rozwiazanie dokladniejsze niz Euler,
    ale bedzie to okupione wieksza zlozonoscia obliczeniowa. Co sie oplaca
    a co nie - pozostaje problemem otwartym., a odpowiedz zalezy miedzy
    innymi od tego jak kosztowne jest obliczanie prawych stron roznania.

    A.L.