    Subject: Re: pcb
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <qmdtg8$kgj8$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <qme4df$sb4$1@gioia.aioe.org>
    <qme53s$kpa2$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    From: JaNus <p...@b...pl>
    Date: Wed, 25 Sep 2019 13:18:03 +0200

    W dniu 25.09.2019 o 08:37, Marek pisze:
    > Kościół kat (czyt. Watykan) nigdzie oficjalnie nie przeczy naukowej
    > historii ewolucji biologicznej i czasu jej trwania.

    Poza tym wciąż się rozwija, w tym dzięki temu, że prowadzi własne
    uczelnie, i badania naukowe. /Pontificia Academia Scientiarum/ ma wśród
    swych badaczy nie tylko katolików, ani wyłącznie ludzi wierzących, są
    tam i agnostycy.

    Ludzie, którzy deklarują, że mają poglądy "naukowe" (a w domyśle:
    antyreligijne), np. niezwykle często wpadają w sidła tej, czy innej
    sekty, lub jakiejś "filozofii" orientalnej, czy to deistycznej, czy też
    nie. To baaardzo ciekawy aspekt wrogości do Kościoła.

    A i... odwrotnie! Jeśli nawet by się zgodzić, że baaardzo wiele
    twierdzeń katolicyzmu nie wytrzymuje ostrza badań naukowych (nie
    przeczę), to nie są one dramatyczną przeszkodą w całkiem jednak
    racjonalnym pojmowaniu świata. Nie są! Natomiast zgadzając się na to, że
    w wyznawanym systemie wiary, jest nieco (nieco!) zabobonu, otrzymujemy w
    tym "pakiecie" ubezpieczenie na działanie zabobonów tysiące razy
    gorszych. Oraz naprawdę dużo mądrości.

    A w dodatku "ludzie nauki" jakoś zapomnieli, że ta ich ukochana Nauka
    została wykarmiona (niemal od oseska. Oczywiście podwaliny powstawały
    wcześniej, i to przez kilka tysięcy lat) przez Kościół. To on zakładał
    pierwsze szkoły (od szczebla podstawowego, aż do uniwersyteckiego) w
    miejscach, gdzie go przyjęto. Oczywiście sam czerpał, pełnymi garściami,
    z cywilizacji wcześniejszych, ku czemu przeszkód nie było, ale i nie
    widział tych przeszkód również w adaptowaniu nauki z kręgów islamu!

    Przed reformacją ewidentnie przechodził kryzys (nie pierwszy, i nie
    ostatni), lecz go przezwyciężył, i z kolejnymi też sobie radził, i (da
    Bóg) radził będzie (nawet z tym heretykiem Franciszkiem, mam nadzieję).
    Natomiast niemal cały protestantyzm, po wielu sukcesach (nie przeczę)
    popada w stagnację intelektualną. Jedną z przyczyn jest to, że dla nich
    Wyrocznią Najwyższą, i Niepodważalną jest Biblia. Gdzie więc miejsce na
    odkrywanie złożoności Wszechświata, no gdzie?

    Kościół Katolicki nigdy oczywiście nie stwierdzi wprost, że coś-tam z
    niej trzeba zdecydowanie odrzucić, ale ma na to dobre instrumenty. Np.
    to, że Pisma Świętego nie mogą interpretować ludzie, którzy nie mają ku
    temu odpowiedniego przygotowania _naukowego_.

    Dla protestantów wszystko co w Księdze ma być wykładnią dla każdego
    wierzącego indywidualnie. To pułapka. Stąd też wojujący
    antyewolucjonizm, od którego nasz kościół się uwolnił.

    Po jedenaste, to teologia pozwoliła rozwinąć filozofię, zarówno przez
    jej pielęgnowanie w stanie "czystym" (nie-teologicznym), ale i
    zapładnianie wieloma b. ważnymi odkryciami, z zakresu metodologicznego,
    i nie tylko -- które na gruncie samej tylko filozofii małe by miały
    szanse zostać poznane.

    Po piętnaste: na dziś wystarczy :)