  • 1. Data: 2016-12-31 21:28:42
    Temat: prawo
    Od: w systemie siła 'PO/EU <N...@g...pl>

    na grupie o prawie strzelają z dupy w rytmach europejkich dyrektyw,
    czy są jakieś możliwości prawne aby zablokować kradzież projektu urządzenia?

  • 2. Data: 2016-12-31 21:30:18
    Temat: Re: prawo
    Od: w systemie siła 'PO/EU <N...@g...pl>

    chodzi tu bardziej o kradzież pomysłu - czyli blokada jednego z głównych
    ideałów wspólnej europy

  • 3. Data: 2017-01-01 23:31:18
    Od: slawek <f...@f...com>

    Tak. I nie.

    Opisz pomysł. Na kartce papieru. Podpisz to. Zrób kopię
    uwierzytelnioną u notariusza. Masz dowód że w dniu w którym powstała
    kopia wiedziałeś o pomyśle. Potem możesz po prostu to
    opatentować/opublikować. Trik z notariuszem jest na wypadek
    życzliwych recenzentów itp. ludzików.

    A dlaczego nie? Jeżeli nie masz dostatecznej siły przebicia a pomysł
    jest rewelacyjny, to i tak cię zrobią jak zechcą: szef, konkurencja,
    współpracownik czy żona albo brat. Przypomnij sobie jak to było np. z
    tranzystorem.

    W tym kontekście chyba już wiesz jak to możliwe aby profesor na
    stanowisku kierowniczym mógł mieć nawet 100 publikacji rocznie. I to
    nie tweet'ów, lecz z Listy Kalifornijskiej, peer reviewed, popartych
    badaniami itd. I oczywiście chwali się potem taki indeksem Hirsha
    itp. A i w komisji d/s etyki bywa przewodniczącym.

    Have fun.

  • 4. Data: 2017-01-02 23:59:33
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-01-01 o 23:31, slawek pisze:
> [...]
    > kopia wiedziałeś o pomyśle. Potem możesz po prostu to
    > opatentować/opublikować. Trik z notariuszem jest na wypadek

    Slawku, nie znasz prawa patentowego! cokolwiek zostało upublicznione -
    opatentowanym być już nie może. Co dziwniejsze, nawet gdy opis został
    ogłoszony (ale jawnie, a nie drugiej, zaprzysiężonej osobie), przez
    samego twórcę wynalazku, to już po ptokach: patent, nawet gdy przez brak
    informacji (o ujawnieniu) zostanie udzielony, to gdy wypłynie fakt jego
    wcześniejszej publikacji (nawet przez patentobiorcę) to zostanie uchylony.

  • 5. Data: 2017-01-05 07:13:45
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 2 Jan 2017 23:59:33 +0100, JaNus <bez@adresu> wrote:
    > Slawku, nie znasz prawa patentowego! cokolwiek zostało
    upublicznione -

    Kopia uwierzytelniona nie jest publikacją.

    Upublicznienie a opatentowanie to dwie zupełnie różne sprawy.

    Ale masz rację jeżeli X opublikuje coś, a potem Y będzie chciał
    opatentować.

  • 6. Data: 2017-01-05 07:21:59
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 05 Jan 2017 07:13:45 +0100, slawek <f...@f...com> wrote:
    > Kopia uwierzytelniona nie jest publikacją.

    A i jeszcze drobiazg: notariusza wiąże tzw. tajemnica notarialna.
    Więc jak najbardziej spełnia twoje wymogi.

  • 7. Data: 2017-01-05 08:47:30
    Od: Luke <l...@l...net>

> [...]
    > stanowisku kierowniczym mógł mieć nawet 100 publikacji rocznie. I to nie
    > tweet'ów, lecz z Listy Kalifornijskiej, peer reviewed, popartych

    Może 100 to nie, ale ze 30 można spokojnie, legalnie i bez naginania. I
    jeśli udaje się wypuszczać prace z IF-em rzędu kilka, może to dać
    sumarycznego z setkę rocznie.

    Załóżmy, że ów kierownik opiekuje się zakładem z 20 pracownikami.
    Każdemu rozdziela robotę, owocującą jednym takim artykułem rocznie.

    A dodatkowo współpracuje z 10 jednostkami, robiąc dla nich jakieś
    badania, będące częścią ich badań. Obojętnie, czy jest to obliczenie
    statystyki, czy wykonanie pomiaru próbki na posiadanym wartościowym
    sprzęcie, czy wykonanie obliczeń, czy np. napisanie publikacji, bo w
    innej jednostce narobili doświadczeń, ale nie mają czasu pisać. Albo
    dostarczenie roślinek z własnego ogródka. Albo sfotografowanie zwierzaka
    w lesie. No i potem też w ich publikacjach pojawia się blisko końca
    listy autorów.

    Da się. Pod warunkiem, że Ci ludzie naprawdę chcą pracować, że są
    warunki do prowadzenia badań (co również sprowadza się do
    wystarczającego finansowania) i że wszystkim jest "po drodze".

    Da się również mieć 2 publikacje IF rocznie. Popijając kawę i nie
    wiedząc nawet, o czym te publikacje są. Bo mamy 5 znajomych na innych
    uczelniach i przy piwku rozpisaliśmy grafik, w którym roku kto z tej
    listy nas do swojego artykułu wpisze :)

    L.

  • 8. Data: 2017-01-05 10:35:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan slawek napisał, choć u notariusza tego nie uwierzytelnił:

    > A i jeszcze drobiazg: notariusza wiąże tzw. tajemnica notarialna.
    > Więc jak najbardziej spełnia twoje wymogi.

    Można też z opisu zrobić sumę MD5 i opublikować ją choćby w Usenecie.
    Algorytm wyliczania sumy związany jest tzw. tajemnicą MD5, a do serwerów
    można mieć zaufanie, jeśli chodzi o datę publikacji. Ponadto zwolnione
    są one z taksy notarialnej.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2017-01-05 11:29:18
    Od: Luke <l...@l...net>

> [...]
    > Algorytm wyliczania sumy związany jest tzw. tajemnicą MD5, a do serwerów
    > można mieć zaufanie, jeśli chodzi o datę publikacji. Ponadto zwolnione

    To nie lepiej skorzystać z kilku serwerów znakowania czasem? Które i tak
    podpisują hash pliku, więc nikt nie pozna treści?

    Przy czym to cały czas nie potwierdza autorstwa. Potwierdza tylko, że
    ten dokument w tym momencie istniał.

    A zupełnie z innej beczki, to jak notariusz zweryfikuje, że to
    faktycznie wymyślił delikwent, który to przyniósł?

    On tylko może potwierdzić, że stawił się taki i taki i przedłożył taki
    dokument do potwierdzenia...

    Mogę ukraść czyjś pomysł i zanieść do notariusza... I co wtedy?

    L.

  • 10. Data: 2017-01-05 12:11:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Luke pisze:

    > To nie lepiej skorzystać z kilku serwerów znakowania czasem?
    > Które i tak podpisują hash pliku, więc nikt nie pozna treści?

    Nie wypowiadam się na temat tego, co lepiej, tylko co można.
    Potwierdzenie skrótem MD5 (lub podobnym) służy dokładnie temu
    i tylko temu, co potwierdzenie czyichś kwitów przez notariusza.
    Dokładne znakowanie czasem rzadko w takich sprawach jest ważne,
    przeważnie wystarczające może być wyrycie sumy MD5 gwoździem na
    drzwiach od wychodka. Jeśli uda się potwierdzić, że napis ten
    był tam "od zawsze", to znaczy, że od zawsze w niezmieniinej
    formie istniał tekst (czy inny obiekt, na przykład obraz)
    związany z tą sumą.

> [...]
    > i przedłożył taki dokument do potwierdzenia...
    >
    > Mogę ukraść czyjś pomysł i zanieść do notariusza...

    Pomysły kradnie się nie po to, by zapisać je na kartce i utajnić,
    lecz by je szybko wykorzystać. Szybciej, niż ślamazarny wynalazca.

    Opisywane tu techniki mają słaby związek z prawem patentowym. Tu
    nie patrzy sie na to, kto wpadł na pomysł, ale kto zaniósł wniosek
    do urzędu. Taka jest brutalna prawda. Ale już dla prawa autorskiego
    ma to duże znaczenie.

    Warto mieć środki do udowodnienia, że w dniu takim to a takim,
    dysponowało się danym tekstem. Jeśli nikt nie wykaże się datą
    wcześniejszą, to można twierdzić, że jest się jego autorem.
    I tak na przykład podejrzliwi autorzy posyłając tekst do wydawcy,
    wysyłali również jego kopię listem poleconym w zalakowanej kopercie
    do siebie. To na wypadek, gdyby wydawca wyciął numer i trzeba było
    dowodzić autorstwa. Łamie się pieczęcie dopiero przed sądem i dowodzi
    posiadania tekstu. Poczta i jej pieczątki traktowana jest jako
    instytucja publicznego zaufania, jak notariusz. Ale to samo można
    przy dzisiejszej technice zrobić przy pomocy MD5.

    --
    Jarek