    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: program do projektowania płytek - jaki
    Date: Mon, 2 Jul 2018 16:29:52 +0200

    W dniu 2018-07-02 o 14:39, BQB pisze:
    > Jaki polecilibyście program do amatorskiego projektowania płytek?
    > Nigdy nie projektowałem płytek za pomocą komputera.
    > Kiedyś w bardzo dawnych czasach rysowałem je ręcznie, ale chciałbym
    > wykonać nieco ambitniejszy projekt dla siebie i już bez kompa się nie
    > obejdzie.

    Ja uważam, że KiCada.
    Właśnie się do niego przenoszę (bardzo powoli - zacząłem rok temu) po 20
    latach używania komercyjnego Protela.
    Uznałem, że mój Protel już się na tyle zestarzał, że darmowy KiCad go
    przegonił.

    Jeśli chcesz spróbować KiCada to najlepiej zrobisz jak się chwilę
    wstrzymasz. Pod koniec zeszłego roku z projektu wydzielono wersję V5 i
    trwają prace zmierzające do wypuszczenia jej w formie stabilnej.
    Wersja rc2 (kandydat do wypuszczenia 2) powstała już jakiś czas temu. Od
    tej pory projektanci nie wprowadzają żadnych nowych funkcji, aby piszący
    dokumentację mogli pracować na stabilnym obiekcie do opisania.
    Co noc wypuszczane są kolejne wersje i poprawiane błędy.
    Sam zgłosiłem im jeden błąd to już w kolejnej nocnej wersji został
    poprawiony. Zgłosiłem też drugi (że moje elementy typu 10u/15 się nie
    przenoszą do V5), ale się okazało, że tak niestety w V5 ma być - może
    wersja 6 będzie (tak jak V4) akceptowała '/' w nazwach elementów.
    Ostatnia informacja jaką widziałem (nie zaglądałem od piątku) to, że już
    nie widać błędów i ktoś zarządzający projektem miał zamiar do 30 czerwca
    oznaczyć projekt jako rc3 (nie wiem co te 3 dokładnie znaczy) i
    przewidywał że do 15 lipca jest szansa na wypuszczenie stabilnej wersję 5.

    Niestety prawdopodobnie dokumentacja nie będzie gotowa co może utrudniać
    start nie znającym KiCada.

    Jeśli nie chcesz poczekać to proponowałbym zamiast pobierać stabilną
    wersję 4.0.7 pobrać aktualną nocną wersję. Już raczej nie ma błędów więc
    ryzyko komplikacji niewielkie. Są jakieś różnice w interfejsie
    użytkownika między V4 i V5 - nie ma sensu przyzwyczajać się do V4.
    Są zmiany w bibliotekach - do V5 jest chyba całkiem nowy zestaw, choć V5
    radzi sobie też z bibliotekami do V4, ale chyba lepiej zapomnieć o V4.

    Ludzie, którzy spróbowali V5 (tych nocnych wersji) już dawno pisali, że
    jak spróbowali V5 to nie mają najmniejszej ochoty wracać do V4, choć
    wtedy jeszcze natykali się na błędy w V5.

    Już miesiąc temu postanowiłem spróbować V5, ale z braku czasu to moje
    próbowanie ograniczyło się do wykrycia błędów przy próbie otwarcia
    jedynej płytki jaką zaprojektowałem pod KiCadem.

    Dziś znalazłem chwilkę i zająłem się usunięciem '/' ze wszystkich mich nazw.

    P.G.