    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: program do projektowania płytek - jaki
    Date: Mon, 2 Jul 2018 19:41:55 +0200

    W dniu 2018-07-02 o 17:16, Janusz pisze:

    > Dla początkującego 4 jest najlepsza, dobrze opisana, jest polski help i
    > podręcznik.

    Moja krótka bytność na forum KiCada przekonała mnie że wielu
    początkujących nie czyta nawet Getting Started.
    Jak komuś odpowiedziałem, że przecież to o co pyta jest na stronie 16
    Getting Started jak byk opisane to ktoś inny napisał, że to zapewne o 15
    stron za dużo dla większości.

    Trochę opanowałem V4, ale na pewno nie biegle bo tylko jedną płytkę
    zrobiłem i po niej musiałem kilka jeszcze pod Protelem i KiCad znów jest
    dla mnie jak nowy - brak nawyków (klikam klawisze jak do Protela i nie
    działa :) ).
    Ogólnie czas kiedy będę naprzemiennie używał Protela i KiCada zapewne
    będzie ciężki.

    Pozmieniali w V5 tak, aby klawiszologia we wszystkich aplikacjach była
    mniej więcej taka sama. To na pewno jest kłopotem dla kogoś
    przyzwyczajonego do V4, ale ogólnie słuszne i może być łatwiejsze dla
    początkującego.
    Jak ktoś planuje zrobić 1 płytkę i zapomnieć to ma sens V4, jak planuje
    dłużej to moim zdaniem lepiej V5.

    > Ja próbowałem 5 ale jest zbyt pokopana a bez tych wodotrysków które
    > udostępnia się obejdę.

    Pierwszy problem na jaki natknąłem się w KiCadzie to że nie można ukryć
    np linii połączeń GND, ani zmienić koloru linii wybranych sieci.
    Nie spodziewałem się, że w KiCadzie będę miał problemy z rzeczami, które
    w Protelu były już zrobione 20 lat temu.
    Bez ukrycia GND nie wyobrażam sobie rozmieszczenia elementów, tak aby na
    2-stronnej płytce, gdzie cała druga strona to GND, wszystko
    bezkolizyjnie połączyć.
    Możliwość pokazania VCC na czerwono też bardzo pomaga przy
    rozmieszczaniu bo wiem, że te czerwone kreski oznaczają generalnie
    grubsze ścieżki do poprowadzenia.

    Drugi problem to tzw. via-stitching, które zawsze robię na końcu.
    Zrobiłem wszystko jak ludzie radzili, i było wszystko OK, dokończyłem
    płytkę i byłem szczęśliwy aż do czasu gdy tydzień później chciałem
    wygenerować gerbery i się okazało, że po otwarciu ponownie pliku płytki
    wszystkie moje via zapomniały, że są GND więc wypełnienia się od nich
    odseparowały.

    Podobno V5 wspiera via-stitching, ale nie miałem jeszcze okazji
    sprawdzić na czym to polega.
    Widziałem też jakiś czas temu na forum czyjś zrzut z ekranu gdzie oprócz
    kolorów warstw były kolory/widoczność niektórych net-ów. Nie wiem czy to
    było V5, czy może jakaś wersja ze ścieżki rozwoju zmierzającej do V6.

    Ja w każdym razie przeniosę wszystko (biblioteki + jedna płytka) co do
    tej pory zrobiłem do V5 i dopiero wtedy zacznę KiCada bardziej poważnie
    używać. Mam tego mało, bo zacząłem to robić w tym roku, gdy już
    wiedziałem, że przeniosę się do V5 więc zrobiłem tylko minimalny zestaw
    elementów do zrobienia tej jednej prostej płytki.
    P.G.