    From: Edek <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: programowanie coraz trudniejsze
    Date: Thu, 7 Aug 2014 17:16:57 +0000 (UTC)

    Dnia Wed, 06 Aug 2014 03:10:26 -0700 po głębokim namyśle firr rzekł:

    > to jest wlasnie dosyc wazny temat, np dla mnie problemem jest to ze ta
    > wiedza programistyczna nie mz żadnej 'mapy' - popularne tematy sa
    > oklepywane przez wiekszosc osob i mw wiadomo co do tego sie zalicza
    > (pare jezyków i pare glownych (dosyc duzych) temetow) - ale te popularne
    > tematy to nie jest jest bynajmniej cala wiedza programistyczna, jedynie
    > jej jakis fragment (ciezko nawet stwierdzic jak duzy); Za to ciezko sie
    > zorientowac jak sie orientowac w tych mniej popularnych tematach -
    > tymsamym spora czesc wiedzy lezy odlogiem a wlasnie bym cos poczytal

    Skoro mówiłeś też o tym, że można być swoim nauczycielem, czasami
    można nie szukać na granicach ale w obrębie tego, co się zna.

    Na przykład zadając pytania "dlaczego?" "dlaczego tak?", co się
    za tym kryje, z czego to wynika, wyobrazić sobie inne podejście
    żeby znaleźć odpowiedź dlaczego jednak nie albo może że jednak warto.

    Często jest tak, że znajdując rozwiązanie na dany problem wie się
    już "jak się to robi". Ale tak naprawdę wie się, że tak się da, a
    to tylko pierwsze podejście do tematu, często kiepskie. Taka prowizorka
    w sumie, jeżeli się utrwali, wchodzi w nawyk i funkcjonuje jako coś
    oczywistego, pomimo najczęściej wielu wad i braku zrozumienia
    tak naprawdę o co chodzi - ludzie mają tendencję do unikania
    problemów i wysiłku, więc lepiej wiedzieć coś źle niż zastanowić
    się i przyznać, że się myliło.

    Podobnie jest z wieloma widzimisię, czy przywiązaniami do pewnych
    rozwiązań, które już się zna, a dopiero gdy otworzy się na alternatywy
    można ocenić, które faktycznie jest więcej warte.

    --
    Edek