    From: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Date: Fri, 20 Nov 2009 01:05:10 +0100

    Użytkownik Atlantis napisał:

    > Niemniej mam kilka pytań w związku z tym:
    > 1) Czy ktoś z was próbował zbudować coś takiego? Sprawdzone i
    > przetestowane rozwiązania są lepsze od tych, które mają działać w teorii. ;)
    > 2) Jakiej lampy użyć? W oryginalnych przedwojennych odbiornika były
    > stosowane lampki katodowe - dzisiaj ekstremalnie trudno dostępne (jeśli
    > już, to dosyć drogie). Właśnie taką zastosował autor konstrukcji z
    > trzeciego linka. Ja raczej skłaniałbym się do wykorzystania posiadanych
    > części, m.in. gdzieś w szafie widziałem kilka sztuk ECC88.

    Witam
    Zapraszam Kolegę do poczytania odrobiny teorii na
    http://www.control.slupsk.pl/audion/index.html

    Polecam rozwiązanie opisane na rys.329. Reakcja regulowana jest przez
    zmianę punktu pracy pentody (napięcie siatki drugiej) za pomocą
    potencjometru. Takie rozwiązanie daje bardzo stabilną pracę układu przy
    szerokim przestrajaniu obwodów wejściowych. Jako lampę można tu
    zastosować w zasadzie dowolną pentodę w.cz. np. EF80 EF86 EF89 EBF89
    (duodioda pozostaje niewykorzystana). Bardzo dobrze sprawują się pentody
    stosowane we wzmacniaczach p.cz. wizji starych odbiorników TV czyli
    EF183 i EF184. Ze starszych lampek EF21 EF22 EF11 EF12 lub z
    miniaturowych z cokołem siedmio-nóżkowym np. EF95 i jej ruski
    odpowiednik 6Ż1P. Bardzo sprawny odbiornik zrobiłem swego czasu na
    "telewizyjnej" PFL200. Pentoda w.cz. pracowała w układzie jak na
    rys.329, a pentoda m.cz. jako lampa głośnikowa. Odbiornik grał
    wyśmienicie w zakresie długo i średniofalowym na kilkumetrowej antenie
    rozwieszonej w pokoju i uziemieniu z kaloryfera. Anodowe było coś kole 120V.

    P.S. Dość wdzięczne są też lampy tzw. "bateryjne" stosowane m.in. w
    polskim odbiorniku radiowym Szarotka. Są to pentoda w.cz. 1T4T ,
    diodo-pentoda m.cz. 1S5T i pentoda m.cz. 3S4T. Żarzenie z pojedynczego
    ogniwa 1,5V, anodowe z dwóch baterii 12V z pilotów od alarmów. Najlepsze
    efekty uzyskiwałem paradoksalnie na "głośnikowej" pentodzie 3S4T.

    Pozdrawiam i zachęcam do eksperymentowania
    Grzegorz