  • 1. Data: 2009-11-19 22:08:30
    Temat: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wpadł mi do głowy pomysł złożenia jakiegoś prostego odbiornika na fale
    długie/średnie/krótkie (nie koniecznie każdy z tych zakresów, może być
    jeden jeśli miałoby się to wiązać z trudnościami technicznymi) w stylu
    retro, czyli przy użyciu jednej-dwóch lamp.
    Znalazłem kilka projektów w sieci, między innymi:

    http://tinyurl.com/yeg9ocx
    http://tinyurl.com/y9nj2mw
    http://makearadio.com/tube/1-30.php

    Oraz raczej w ramach ciekawostki:

    http://www.qrss.thersgb.net/VFD-Regen.html

    Poza tym wystarczy wpisać w wyszukiwarce Youtube frazę "Regenerative
    Radio" a wyskoczy sporo filmików ludzi chwalących się swoimi
    konstrukcjami. :)

    Niemniej mam kilka pytań w związku z tym:
    1) Czy ktoś z was próbował zbudować coś takiego? Sprawdzone i
    przetestowane rozwiązania są lepsze od tych, które mają działać w teorii. ;)
    2) Jakiej lampy użyć? W oryginalnych przedwojennych odbiornika były
    stosowane lampki katodowe - dzisiaj ekstremalnie trudno dostępne (jeśli
    już, to dosyć drogie). Właśnie taką zastosował autor konstrukcji z
    trzeciego linka. Ja raczej skłaniałbym się do wykorzystania posiadanych
    części, m.in. gdzieś w szafie widziałem kilka sztuk ECC88.
    W konstrukcji z pierwszego linka pracuje ECC86, autor wspominał jednak w
    komentarzu na którejś stronie, gdzie zamieszczono ten sam filmik, iż
    testował ECC88. Chociaż mam wątpliwości czy to ma prawo działać na tak
    niskim napięciu anodowym. ;)
    Chociaż z drugiej strony trafiłem również na coś takiego:
    http://sp8-ral.com/articles.php?article_id=124 - tu też mowa o ECC88 i 12V.
    3) W jaki sposób powinna być zrealizowana reakcja? W przedwojennych
    radiach najczęściej stosowano ruchomą cewkę, przybliżaną lub oddalaną od
    obwodu rezonansowego. Ewentualnie (jak w trzecim linku) drugą, obrotową
    cewkę wewnątrz korpusu na którym nawinięto pierwszą. Jak się przy tym
    prezentuje koncepcja z pierwszego linka, z 5k potencjometrem?

  • 2. Data: 2009-11-19 22:30:56
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisała:

    > 2) Jakiej lampy użyć? W oryginalnych przedwojennych odbiornika były
    > stosowane lampki katodowe - dzisiaj ekstremalnie trudno dostępne
    > (jeśli już, to dosyć drogie).

    E tam trudno dostępne i dość drogie. Dla chcącego nie ma nic trudnego:

    http://www.dailymotion.pl/video/x3wrzo_fabrication-d
    une-lampe-triode_tech

    > 3) W jaki sposób powinna być zrealizowana reakcja? W przedwojennych
    > radiach [...]

    Jeśli chodzi o czasy powojenne, to jako przykład radia reakcyjnego
    podawano najczęściej Wolną Europę i Głos Ameryki.

    Jarek

    --
    "Nie syjonizm jest głównym niebezpieczeństwem, lecz w ogóle siły
    reakcyjne, rewizjonistyczne, klerykalne - symbioza wielu wrogich

  • 3. Data: 2009-11-19 22:37:42
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    On 19 Lis, 23:08, Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > 2) Jakiej lampy użyć? W oryginalnych przedwojennych odbiornika były
    > stosowane lampki katodowe - dzisiaj ekstremalnie trudno dostępne

    Co to jest ta lampka katodowa ?
    Swoje doświadczenia z elektroniką zaczynałem od detektorków
    kryształkowych, potem nieźle poznałem teoretycznie i praktycznie
    najróżniejsze lampowe urządzenia ale takiego określenia nigdy w życiu
    nie spotkałem.
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-11-19 22:45:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Wmak zapytał:

    > Co to jest ta lampka katodowa ?

    Przed wojną tak mówiono na każdą "lampę do radia". Zeby odróżnić
    na przykład od lampy naftowej albo osramówki (tego ostatniego
    określenia używał np. mój ś.p. dziadek).

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-11-19 22:48:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wmak pisze:

    > Co to jest ta lampka katodowa ?

    Określenie z epoki. Prosta trioda w której żarzenie było zarazem katodą.
    Lampa miała więc tylko cztery wyprowadzenia: dwa dla żarzenia i po
    jednym dla siatki i anody.

  • 6. Data: 2009-11-19 22:54:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Przed wojną tak mówiono na każdą "lampę do radia". Zeby odróżnić
    > na przykład od lampy naftowej albo osramówki (tego ostatniego
    > określenia używał np. mój ś.p. dziadek).

    Hmm... W takim razie moja pomyłka. Jest w takim razie jakaś konkretna
    nazwa na powszechnie stosowane przed wojną lampy ze wspólną katodą i
    żarzeniem?

  • 7. Data: 2009-11-19 23:10:41
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Atlantis pisze:

    > Określenie z epoki. Prosta trioda w której żarzenie było zarazem katodą.
    > Lampa miała więc tylko cztery wyprowadzenia: dwa dla żarzenia i po
    > jednym dla siatki i anody.

    lampa o żarzeniu bezpośrednim

    MAc

  • 8. Data: 2009-11-19 23:44:34
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    On 19 Lis, 23:54, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]

    Mój ś.p. Wujek, urodzony w XIX wieku, intelektualista a zarazem
    miłośnik wszelkich technicznych nowinek - motoryzacja, fotografia,
    film, fonografia, radio itp rozróżniał rodzaje żarzenia lamp
    elektronowych - sieciowy Philips w salonie miał 4-voltowe,
    prostownicza bezpośrednio a odbiorcze były pośrednio żarzone a w
    wiszącym na ścianie prostowniku do ładowania szklanych kwasowych
    akumulatorów przeznaczonych do żarzenia bateryjnego (z baterią
    anodową) radia przepięknie świecił gazotron.
    Bawić się wysokonapięciowymi sprzętami Wujek mi nie pozwalał ale
    detektorki ze słuchawkami ukierunkowały moje wykształcenie.
    Z pamiątek elektronicznych i fonograficznych nic nie zostało, mam
    tylko filmowe - kręcone na taśmie 35mm,16 klatek/sek przez niego lub
    na jego zlecenie reportaże z przedwojennych państwowych uroczystości i
    nowelki erotyczne chyba z 1905 roku.

  • 9. Data: 2009-11-20 00:05:10
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > trzeciego linka. Ja raczej skłaniałbym się do wykorzystania posiadanych
    > części, m.in. gdzieś w szafie widziałem kilka sztuk ECC88.

    Witam
    Zapraszam Kolegę do poczytania odrobiny teorii na
    http://www.control.slupsk.pl/audion/index.html

    Polecam rozwiązanie opisane na rys.329. Reakcja regulowana jest przez
    zmianę punktu pracy pentody (napięcie siatki drugiej) za pomocą
    potencjometru. Takie rozwiązanie daje bardzo stabilną pracę układu przy
    szerokim przestrajaniu obwodów wejściowych. Jako lampę można tu
    zastosować w zasadzie dowolną pentodę w.cz. np. EF80 EF86 EF89 EBF89
    (duodioda pozostaje niewykorzystana). Bardzo dobrze sprawują się pentody
    stosowane we wzmacniaczach p.cz. wizji starych odbiorników TV czyli
    EF183 i EF184. Ze starszych lampek EF21 EF22 EF11 EF12 lub z
    miniaturowych z cokołem siedmio-nóżkowym np. EF95 i jej ruski
    odpowiednik 6Ż1P. Bardzo sprawny odbiornik zrobiłem swego czasu na
    "telewizyjnej" PFL200. Pentoda w.cz. pracowała w układzie jak na
    rys.329, a pentoda m.cz. jako lampa głośnikowa. Odbiornik grał
    wyśmienicie w zakresie długo i średniofalowym na kilkumetrowej antenie
    rozwieszonej w pokoju i uziemieniu z kaloryfera. Anodowe było coś kole 120V.

    P.S. Dość wdzięczne są też lampy tzw. "bateryjne" stosowane m.in. w
    polskim odbiorniku radiowym Szarotka. Są to pentoda w.cz. 1T4T ,
    diodo-pentoda m.cz. 1S5T i pentoda m.cz. 3S4T. Żarzenie z pojedynczego
    ogniwa 1,5V, anodowe z dwóch baterii 12V z pilotów od alarmów. Najlepsze
    efekty uzyskiwałem paradoksalnie na "głośnikowej" pentodzie 3S4T.

    Pozdrawiam i zachęcam do eksperymentowania
    Grzegorz

  • 10. Data: 2009-11-20 01:55:25
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    [...]
    > Hmm... W takim razie moja pomyłka. Jest w takim razie jakaś konkretna
    > nazwa na powszechnie stosowane przed wojną lampy ze wspólną katodą i
    > żarzeniem?
    [...]

    To są lampy z bezpośrednim żarzeniem katody.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski