    From: jacek <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: przekrój kabla rozruchowego w aucie
    Date: Tue, 6 Dec 2016 23:42:40 +0100

    W dniu 2016-12-06 o 22:14, ToMasz pisze:
    > witam
    > padł mi rozrusznik. Xsara picasso, więc akumulator jest pod siedzeniem.
    > daleko od rozrusznika. Dwie zimy temu mierzyłem spadek napięcia pomiędzy
    > klemą + a zaciskiem na rozruszniku, i o ile pamiętam wyszło mi że
    > "siada" o ponad 1 wolt. Tak czy siak mam to rozkopane, więc może kabel
    > wymienić? Ale nie wiem jaki mam, jaki kupić. jak to rozpoznać? Kabel (z
    > ilzolacją) ma grubość mojego małego palca, baterii r6 i nie zmierzę
    > niczego suwmiarką bo auto stoi 12km odemnie. Czy można założyć że do
> [...]
    W/g mnie 1V/200A to coś dużo.
    Pytanie co mierzyłeś? Spadek od bolca akumulatora do śruby
    w rozruszniku czy tylko spadek od początku przewodu przy
    klemie do końca przed oczkiem.
    Rezystancja styków ma duże znaczenie szczególnie przy
    zaśniedziałych klemach daje to o sobie znać.
    Jeśli przewód ma zewnętrzną średnicę 12mm a izolację
    1mm to wychodzi na 50mm2 i przy 5m długości
    wychodzi R = 0.002?.
    Powinno wyjść ok 0,5V na przewodzie ale to tylko
    gdybanie. Dokładny pomiar możliwy jest tylko
    w przypadku podpięcia sztucznego obciążenia
    np. oporowego testera akumulatorów przy rozruszniku
    przy jednoczesnym pomiarze spadku napięcia na
    przewodzie.
    Osobiście jeśli nie wiesz co zrobić polecam
    sprawdzić stan zacisków przy akumulatorze
    oraz rozruszniku, jeśli skorodowane:
    - zakupić nowe mosiężne solidne klemy
    - drobny papier ścierny
    - odrobinę gliceryny lub smaru.
    Wyczyścić zaciski akumulatora papierem,
    zarobić przewody od nowa,
    posmarować po założeniu po wierzchu
    zaciski aby nie korodowały.
    Jeszcze nigdy nie widziałem aby fabryczny
    przewód od akumulatora nie wystarczał
    pod warunkiem dobrego akumulatora oraz sprawnego
    rozrusznika (stan tulejek/łożysk).
    Ostatnio sam rozbierałem rozrusznik gdzie wybite
    tulejki powodowały ocieranie wirnika o stojan
    a podejrzany był 3 miesiące wcześniej kupiony
    akumulator.
    Jeśli uprzesz się to polecam zakup przewodu
    H07V-K, LgY 450/750 V 1x70mm2 13,6mm średnicy
    lub 1x95mm2 15,5mm po zewnątrz izolacji...
    Ps. Przepraszam za długie wywody bez kompletu
    informacji z Twojej strony.
    --
    pzdr, j.r.