  • 1. Data: 2016-12-06 22:14:34
    Temat: przekrój kabla rozruchowego w aucie
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    padł mi rozrusznik. Xsara picasso, więc akumulator jest pod siedzeniem.
    daleko od rozrusznika. Dwie zimy temu mierzyłem spadek napięcia pomiędzy
    klemą + a zaciskiem na rozruszniku, i o ile pamiętam wyszło mi że
    "siada" o ponad 1 wolt. Tak czy siak mam to rozkopane, więc może kabel
    wymienić? Ale nie wiem jaki mam, jaki kupić. jak to rozpoznać? Kabel (z
    ilzolacją) ma grubość mojego małego palca, baterii r6 i nie zmierzę
    niczego suwmiarką bo auto stoi 12km odemnie. Czy można założyć że do
    rozrusznika 2kW potrzebny jest kabel o przekroju takim a takim?
    (dostępny w sklepie oczywiście)
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2016-12-06 23:13:33
    Temat: Re: przekrój kabla rozruchowego w aucie
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2016-12-06 o 22:14, ToMasz pisze:
> [...]
    > niczego suwmiarką bo auto stoi 12km odemnie. Czy można założyć że do
    > rozrusznika 2kW potrzebny jest kabel o przekroju takim a takim?

    Pierwszy z brzegu kalkulator
    Przyjmij prąd jednofazowy.

    http://calcoolator.pl/spadek_napiecia_z_mocy_prad_je
    dnofazowy_trojfazowy.html

  • 3. Data: 2016-12-06 23:42:40
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > niczego suwmiarką bo auto stoi 12km odemnie. Czy można założyć że do
    > rozrusznika 2kW potrzebny jest kabel o przekroju takim a takim?
    W/g mnie 1V/200A to coś dużo.
    Pytanie co mierzyłeś? Spadek od bolca akumulatora do śruby
    w rozruszniku czy tylko spadek od początku przewodu przy
    klemie do końca przed oczkiem.
    Rezystancja styków ma duże znaczenie szczególnie przy
    zaśniedziałych klemach daje to o sobie znać.
    Jeśli przewód ma zewnętrzną średnicę 12mm a izolację
    1mm to wychodzi na 50mm2 i przy 5m długości
    wychodzi R = 0.002?.
    Powinno wyjść ok 0,5V na przewodzie ale to tylko
    gdybanie. Dokładny pomiar możliwy jest tylko
    w przypadku podpięcia sztucznego obciążenia
    np. oporowego testera akumulatorów przy rozruszniku
    przy jednoczesnym pomiarze spadku napięcia na
    przewodzie.
    Osobiście jeśli nie wiesz co zrobić polecam
    sprawdzić stan zacisków przy akumulatorze
    oraz rozruszniku, jeśli skorodowane:
    - zakupić nowe mosiężne solidne klemy
    - drobny papier ścierny
    - odrobinę gliceryny lub smaru.
    Wyczyścić zaciski akumulatora papierem,
    zarobić przewody od nowa,
    posmarować po założeniu po wierzchu
    zaciski aby nie korodowały.
    Jeszcze nigdy nie widziałem aby fabryczny
    przewód od akumulatora nie wystarczał
    pod warunkiem dobrego akumulatora oraz sprawnego
    rozrusznika (stan tulejek/łożysk).
    Ostatnio sam rozbierałem rozrusznik gdzie wybite
    tulejki powodowały ocieranie wirnika o stojan
    a podejrzany był 3 miesiące wcześniej kupiony
    akumulator.
    Jeśli uprzesz się to polecam zakup przewodu
    H07V-K, LgY 450/750 V 1x70mm2 13,6mm średnicy
    lub 1x95mm2 15,5mm po zewnątrz izolacji...
    Ps. Przepraszam za długie wywody bez kompletu
    informacji z Twojej strony.
    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2016-12-07 00:42:31
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > Tak czy siak mam to rozkopane, więc może kabel
    > wymienić?

    Jeśli czujesz, że pewnie zaciśniesz oczka to można wymienić.
    Jak dasz taki jak bateria R6 to wystarczy z zapasem.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 5. Data: 2016-12-07 08:07:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > W/g mnie 1V/200A to coś dużo.
    > Pytanie co mierzyłeś? Spadek od bolca akumulatora do śruby
    > w rozruszniku czy tylko spadek od początku przewodu przy
    > klemie do końca przed oczkiem.
    nie pamiętam. dwa lata temu w tym grzebałem.
    > Rezystancja styków ma duże znaczenie szczególnie przy
    > zaśniedziałych klemach daje to o sobie znać.
    klemy są w stanie idealnym, pod fotelem, więc niema tam wilgoci, ale
    jednak są szybko zaciskowe, nie przykręcane
> [...]
    > przewodzie.
    > Osobiście jeśli nie wiesz co zrobić polecam
    > sprawdzić stan zacisków przy akumulatorze
    no właśnie. jako dodatek do elektrycznego zamówienia, wrzóciłem do
    koszyka klemy przykręcane. Ale taki badziew przyszedł, że nawet go nie
    spróbowałem przykręcić. rozejrzę się po lokalnych sklepach samochodowych
> [...]
    > Jeszcze nigdy nie widziałem aby fabryczny
    > przewód od akumulatora nie wystarczał
    > pod warunkiem dobrego akumulatora oraz sprawnego
    tak. jednak w xsarach występowały różne rodzaje rozruszników. od 1.4kw
    do 2.2kw. no i te słabsze(kat.4) były na Włochy Hiszpanie idt. im dalej
    na północ tym moc/kategoria wyższa. miałem dwie podobne xsary i ta która
    lepiej zapalała miała rozrusznik mocniejszy. i akumulator obok silnika,
    więc kable krótsze. teraz na forum peugeota czytałem że mocniejszy
    rozrusznik spoko wejdzie, zapalać będzie lepiej ale kable wysoko prądowe
    też trzeba wymienić....
    Dzięki

  • 6. Data: 2016-12-07 09:45:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jacek,

    Tuesday, December 6, 2016, 11:42:40 PM, you wrote:

> [...]
    > 1mm to wychodzi na 50mm2 i przy 5m długości
    > wychodzi R = 0.002?.
    > Powinno wyjść ok 0,5V na przewodzie ale to tylko

    Myślę, że przekrój 50 mm? jest raczej mało prawdopodobny - księgowy
    producenta samochodu dostałby zawału. Rezystancja 5 m? to dobry wynik
    i nie ma się czego czepiać.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2016-12-07 11:05:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 06-12-2016 o 23:42, jacek pisze:

    > - drobny papier ścierny

    Zasłyszane 40 lat temu: Nie czyścimy styków papierem ściernym bo zostają
    drobiny szkiełek które potem lądują między kontaktującymi się
    powierzchniami.
    P.G.

  • 8. Data: 2016-12-07 11:28:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, December 7, 2016, 11:05:16 AM, you wrote:

    > Zasłyszane 40 lat temu: Nie czyścimy styków papierem ściernym bo zostają
    > drobiny szkiełek które potem lądują między kontaktującymi się
    > powierzchniami.

    Dlatego do czyszczenia klem używa się specjalnych narzędzi-skrobaków.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2016-12-07 21:41:39
    Temat: Re: przekrój kabla rozruchowego w aucie - zrobione
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 07.12.2016 o 00:42, PiteR pisze:
    > ToMasz pisze tak:
    (...)

    od akumulatora do komory silnikowej (ze 2 metry) idzie kabel który w raz
    z izolacją około 10.5mm. Od tego głównego zacisku biegnie kabel do
    rozrusznika (trochę więcej niż pół metra) o średnicy 8 mm z izolacją. Tyle

    rozkręciłem rozrusznik w celu przeprowadzenia regeneracji. kapał na
    niego olej napędowy. kropelka na tydzień albo mniej, bo auto nie
    zostawia śladów. w środku rozrusznika jest breja olejowo grafitowa.
    szczotki (4) są rozpuszczone i zamienione w grafitowy smar do łańcucha
    :) Jakbym nie wiedział gdzie powinien być komutator to bym go nie
    znalazł :) Ten smar przewodzi (słabo ale jednak) prąd. Masakra.
    kupiłem większy (mocą) rozrusznik. zamontowałem. kręci jak.... młynek do
    kawy. na ucho dużo szybciej niż stary i bez wysiłku. chciałem nagrać
    dzwięk rozrusznika, i na jego podstawie określić rpm, (robiłem to juz)
    ale od przekręcenia kluczyka do zapłonu mija tak krótki czas że niedam
    rady nic oszacować.
    kable na razie zostawię stare.
    Dzięki i pozdrawiam
    ToMasz

  • 10. Data: 2016-12-08 11:59:43
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > od przekręcenia kluczyka do zapłonu mija tak krótki czas że niedam rady

    zamiast wymieniać można też zrównoleglić od aku bezpośrednio do rozrusznika

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl