    From: "Marcin 'Qrczak' Kowalczyk" <q...@k...org.pl>
    Newsgroups: pl.comp.os.advocacy,pl.comp.programming
    Subject: Re: przemyślenia na temat pamięci i rozmiaru plików
    Date: Thu, 1 Jan 2009 06:43:06 -0800 (PST)

    On 1 Sty, 08:17, "Remek" <w...@n...pl> wrote:

    > Pracowałeś we współczesnym 32 bitowym
    > assemblerze?

    Załóżmy, że rozwijasz swój program w 32-bitowym asemblerze. Program ma
    już setki tysięcy linii kodu.

    Tymczasem ja mam 64-bitowy procesor i co prawda system operacyjny może
    uruchamiać również 32-bitowe programy, ale jest się wtedy ograniczonym
    do 2GB pamięci i tylko podstawowe biblioteki systemowe są
    zainstalowane w wersji 32-bitowej. Oprócz zmiany wielkości rejestrów
    architektura x32_64 oferuje kompilatorowi więcej rejestrów i
    adresowanie względem rejestru RIP, co ułatwia tworzenie kodu
    niezależnego od adresu, pod którym się znajdzie. Niemal wszystkie
    zainstalowane u mnie programy i biblioteki są 64-bitowe; są generowane
    z tych samych źródeł, co 32-bitowe. Resztki 32-bitowości są coraz
    mniejszym marginesem zachowywanym tylko dla kompatybilności z
    programami, które nie są dostępne w źródłach, a producent udostępnia
    tylko wersję 32-bitową (acroread, flash, Google Earth).

    To jak, piszesz swój program od nowa?