    From: Marcin Kulas <0...@...jabbed.org>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: przestroga: czy wiesz, co kasuje twój dostawca poczty?
    Date: Sun, 12 Oct 2008 09:25:30 +0200

    crazy bejbi wrote:
    > jedyną możliwością, którą serio rozpatruję jest postawienie specjalnego
    > serwera, na którym nic nie będę filtrować. Jak Klient sobie nie życzy,
    > to go tam podczepię. Ciekawe po ilu dniach zmięknie :)

    Miałem kiedyś klienta, który sporadycznie dostawał nietypowe maile.
    Były bardzo podobne do statystycznego spamu i filtry kontekstowe tak je
    oceniały. Oczywiście podniósł się krzyk, że "nie życzą sobie by cokolwiek
    z ich pocztą robić, bo mają antywirusa i antyspam u siebie". Klient nasz
    pan. Wyłączyłem dla jego kont antywirusa i antyspama. Dostawał każdego
    maila, który przychodził na jego domenę - tak jak chciał. Po 2 tygodniach
    (wcześniej chyba duma mu nie pozwalała) przyszedł z podkulonym ogonem
    prosząc o włączenie ochrony, którą miał pierwotnie.

    P.S.

    Zgadzam się, że nie powinno się odsiewać klientom maili, które chcą
    dostawać. Zgadzam się, że należy odsiewać spam, którego dostawać nie chcą.
    Tylko że im się wydaje, że w serwerze pocztowym siedzi milion Chińczyków,
    którzy czytają maile i decydują co jest dobre, a co złe. Myślą, że
    wystarczy im powiedzieć, że od dzisiaj mają do klienta X przepuszczać
    maile na temat viagry nadawane przez pana Y i tak się stanie. Otóż nie.
    Nie ma filtrów idealnych, które można zastosować globalnie tak, by
    wszystkim pasowało. Albo ktoś się na tym zna i umie sobie skonfigurować
    filtr indywidualny pod siebie (polecam bogofiltra), albo liczy na
    niemożliwe i obarcza ISP winą za to, że świat opanowała Ciemna Moc
    Marketoidów. Dopóki klienci będą siedzieli z założonymi rękami, dopóki
    będą dawać bierne przyzwolenie na panoszący się (nie tylko w sieci) spam,
    dopóty będą go dostawać więcej i więcej z roku na rok. Alternatywą jest
    stosowanie przez ISP coraz ostrzejszych filtrów, które będą częściej się
    myliły w przypadku maili pożądanych, by zachować podobny do wcześniej-
    szego poziomu skuteczności w odrzucaniu śmieci.

    Problem w tym, że tu działa psychologia tłumu i każdemu się wydaje,
    że jego jeden głos "na nie" nic nie zmieni, więc siedzą cicho i odbierają
    śmieci od ulotkarzy, podobnie jak godzą się z dostawaniem spamu
    w codziennej porcji poczty, w radiu, telewizji itd.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ "Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]