  • 1. Data: 2008-10-11 09:47:01
    Temat: przestroga: czy wiesz, co kasuje twój dostawca poczty?
    Od: sunmoon <n...@n...o2.nospam.pl.nospam>

    używam serwera pocztowego jednego z głównych polskich dostawców. od
    kilku tygodni zauważyłem, że przestałem otrzymywać pocztę, która do tej
    pory regularnie co tydzień przychodziła na moje konto. to mnie
    zastanowiło i zacząłem podejrzewać, że poczta ginie u dostawcy.

    wczoraj zarejestrowałem się na jednej z witryn, która napisała, że
    wysyła list w celu potwierdzenia. ten list nie dotarł. napisałem o tym
    do właściciela witryny, który odpowiedział mi tak:

    "Some Polish providers use paranoid (and obviously wrong) mail filtering
    rules and silently discard emails. This might be your case."

    tym samym potwierdził moje wcześniejsze przypuszczenia.

    a zatem: uważajcie! wasz polski dostawca poczty mógł już wprowadzić
    cenzurę większą, niż sobie wyobrażacie.

    --
    sunmoon

  • 2. Data: 2008-10-11 12:54:07
    Od: Mariusz 'Lesio' Leśnikowski <3...@p...FyMy>

    sunmoon pisze:
    > a zatem: uważajcie! wasz polski dostawca poczty mógł już wprowadzić
    > cenzurę większą, niż sobie wyobrażacie.

    A kolega wie co to jest spam i z czym to sie je ?

    --
    .: Lesio :.
    www.lesio.net

  • 3. Data: 2008-10-11 13:05:12
    Od: sunmoon <n...@n...o2.nospam.pl.nospam>

    Mariusz 'Lesio' Leśnikowski pisze:

    > A kolega wie co to jest spam i z czym to sie je ?

    wiem. jednak to, co usunięto, z całą pewnością nie było spamem.

    --
    sunmoon

  • 4. Data: 2008-10-11 13:27:15
    Od: Mariusz 'Lesio' Leśnikowski <3...@p...FyMy>

    sunmoon pisze:
    > wiem. jednak to, co usunięto, z całą pewnością nie było spamem.

    Moze i nie bylo ale zostalo z jakis wzgledow wyfiltrowane wiec cos w tym
    musi byc.

    --
    .: Lesio :.
    www.lesio.net

  • 5. Data: 2008-10-11 13:27:26
    Od: Michał Górny <m...@m...com>

    On Sat, 11 Oct 2008 11:47:01 +0200, sunmoon
    <n...@n...o2.nospam.pl.nospam> wrote:

> [...]
    >
    > tym samym potwierdził moje wcześniejsze przypuszczenia.
    >
    > a zatem: uważajcie! wasz polski dostawca poczty mógł już wprowadzić

    Panie, nie wprowadzaj Pan większej paranoi niż Pana dostawca.
    Nie obrażając nikogo, ale niestety w Polsce adminowanie zrobiło się modne
    i niewątpliwie często takie stanowiska zajmują średnioodpowiedzialne
    osoby. Potem mamy serwery, które nie odpowiadają na pakiety echo
    czy takie, które filtrują jak głupie pocztę, kierując się niezbyt
    rozsądnymi regułkami.

    Jeśli jest się po stronie filtrującej to jeszcze pół biedy, ale wyobraź
    sobie Pan teraz, że mnóstwo serwerów albo po cichu filtruje pocztę
    ode mnie, albo potencjalni korespodenci niebardzo zainteresowani są
    przeglądaniem folderu ,,spam". Wtedy dopiero pojawia się problem.

    Swoją drogą, gdzieś ostatnio obił się o uszy mi pomysł taki, by wymagać
    od serwerów pocztowych certyfikatów -- to dopiero chory sposób filtrowania.

    --
    Z poważaniem,
    Michał Górny

    <http://mailnull.com/w?au=f6744c6f5e097cc9816a562802
    f331c2>
    <xmpp:mgorny@jabster.pl>

  • 6. Data: 2008-10-11 13:39:59
    Od: sunmoon <n...@n...o2.nospam.pl.nospam>

    Mariusz 'Lesio' Leśnikowski pisze:

    > Moze i nie bylo ale zostalo z jakis wzgledow wyfiltrowane wiec cos w tym
    > musi byc.

    oczywiście. nawet wiem, co jest. to jest postawa taka: muszę coś zrobić,
    a skoro nie umiem zrobić dobrze, to przynajmniej zrobię byle jak.

    --
    sunmoon

  • 7. Data: 2008-10-11 19:07:04
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    sunmoon pisze:
> [...]
    > pory regularnie co tydzień przychodziła na moje konto. to mnie
    > zastanowiło i zacząłem podejrzewać, że poczta ginie u dostawcy.

    jest generalnie problem i to problem poważny. bo z jednaj strony firmy,
    które mam na serwerze nie chcą dostawać spamu (jak przychodzi około
    10-20 sztuk na dobę, to już się podnosi krzyk, że za dużo spamu) a z
    drugiej strony jak nie dojdzie ten ważny mail, bo sie załapie w filtry
    to tez jest źle. Oczywiście to rozumiem, niemniej na chwilę obecną nie
    bardzo jest skuteczny system filtrowania.

    Oczywiście, będą tacy, co krzykną: SPF, greylist, sender callout itd.
    Spamaasassin, rbl-e ... ale nie ma środków skutecznych w 100%.

    Z tym, że pomimo, że problem jest nie bardzo widać rozwiązanie ...

    Wojtek

  • 8. Data: 2008-10-11 19:10:14
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    crazy bejbi pisze:

    > Z tym, że pomimo, że problem jest nie bardzo widać rozwiązanie ...

    jedyną możliwością, którą serio rozpatruję jest postawienie specjalnego
    serwera, na którym nic nie będę filtrować. Jak Klient sobie nie życzy,
    to go tam podczepię. Ciekawe po ilu dniach zmięknie :)

    Dziennie odbieram na jednym z serwerów ok 100 000 maili z czego jako
    spam kwalifikuje się ok 85 000 ... a i tak filtry są na tyle lekkie, że
    ja sam dostaje koło 5-10 spamów na dobę.

    Wojtek

  • 9. Data: 2008-10-11 19:28:50
    Od: sunmoon <n...@n...o2.nospam.pl.nospam>

    crazy bejbi pisze:

    > Dziennie odbieram na jednym z serwerów ok 100 000 maili z czego jako
    > spam kwalifikuje się ok 85 000 ... a i tak filtry są na tyle lekkie, że
    > ja sam dostaje koło 5-10 spamów na dobę.

    te proporcje znam i lekkie filtry też są do zaakceptowania. jednak jeśli
    główny dostawca stosuje filtr prawie taki: "jeśli w treści maila są
    słowa po angielsku to odrzuć mail" to chyba coś nie jest w porządku :-)

    --
    sunmoon

  • 10. Data: 2008-10-12 07:25:30
    Od: Marcin Kulas <0...@...jabbed.org>

    crazy bejbi wrote:
    > jedyną możliwością, którą serio rozpatruję jest postawienie specjalnego
    > serwera, na którym nic nie będę filtrować. Jak Klient sobie nie życzy,
    > to go tam podczepię. Ciekawe po ilu dniach zmięknie :)

    Miałem kiedyś klienta, który sporadycznie dostawał nietypowe maile.
    Były bardzo podobne do statystycznego spamu i filtry kontekstowe tak je
    oceniały. Oczywiście podniósł się krzyk, że "nie życzą sobie by cokolwiek
    z ich pocztą robić, bo mają antywirusa i antyspam u siebie". Klient nasz
    pan. Wyłączyłem dla jego kont antywirusa i antyspama. Dostawał każdego
    maila, który przychodził na jego domenę - tak jak chciał. Po 2 tygodniach
    (wcześniej chyba duma mu nie pozwalała) przyszedł z podkulonym ogonem
    prosząc o włączenie ochrony, którą miał pierwotnie.

    P.S.

    Zgadzam się, że nie powinno się odsiewać klientom maili, które chcą
    dostawać. Zgadzam się, że należy odsiewać spam, którego dostawać nie chcą.
    Tylko że im się wydaje, że w serwerze pocztowym siedzi milion Chińczyków,
    którzy czytają maile i decydują co jest dobre, a co złe. Myślą, że
    wystarczy im powiedzieć, że od dzisiaj mają do klienta X przepuszczać
    maile na temat viagry nadawane przez pana Y i tak się stanie. Otóż nie.
    Nie ma filtrów idealnych, które można zastosować globalnie tak, by
    wszystkim pasowało. Albo ktoś się na tym zna i umie sobie skonfigurować
    filtr indywidualny pod siebie (polecam bogofiltra), albo liczy na
    niemożliwe i obarcza ISP winą za to, że świat opanowała Ciemna Moc
    Marketoidów. Dopóki klienci będą siedzieli z założonymi rękami, dopóki
    będą dawać bierne przyzwolenie na panoszący się (nie tylko w sieci) spam,
    dopóty będą go dostawać więcej i więcej z roku na rok. Alternatywą jest
    stosowanie przez ISP coraz ostrzejszych filtrów, które będą częściej się
    myliły w przypadku maili pożądanych, by zachować podobny do wcześniej-
    szego poziomu skuteczności w odrzucaniu śmieci.

    Problem w tym, że tu działa psychologia tłumu i każdemu się wydaje,
    że jego jeden głos "na nie" nic nie zmieni, więc siedzą cicho i odbierają
    śmieci od ulotkarzy, podobnie jak godzą się z dostawaniem spamu
    w codziennej porcji poczty, w radiu, telewizji itd.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ "Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]