    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Subject: Re: przewód ekranowany do silnika
    Date: Mon, 16 Aug 2010 13:36:16 +0200

    bagno wrote:

    > A przy okazji : jak zminimalizować zakłucenia ? Kabel do serwomotora
    > ma jakieś 2m. Dodałem już na końcach kondensatorki po 47nF, na jednym
    > końcu jest jakiś ferryt (był przy silniku) i chce jeszcze te ekranowane
    > kable.
    >
    > W tej chwili serwo czasami szaleje i kombinuje jak się tego pozbyć.
    >
    > Czy ekran powininen być podłączony z 2 stron ? W oryginale ekran był chyba
    > podpięty z 1 strony (od strony elektroniki). Z tym, że kabel był krótki.

    sa 2 rodzaje zaklocen, elektrostatyczne i elektrodynamiczne
    (elektromagnetyczne). ekran (oplot) izoluje tylko od zaklocen
    elektrostatycznych (dziala jak taki duzy kondensator).

    z zakloceniami elektrodynamicznymi jest trudniej, pan henry ott
    ( http://nakanapie.pl/book/138820/metody-redukcji-zak%
    C5%82ocen-i-szumow-w-
    uk%C5%82adach-elektronicznych.htm ) poleca uzywanie skreconej pary
    przewodow. zwykle w sklepie elektrycznym znajdziesz zwykly przewod sieciowy
    ze skreconymi wewnatrz przewodami (typy 'okragle') o odpowiednim przekroju.

    ogolnie polecam przeczytanie ksiazki. stara ale jara, moze ktos poleci cos
    bardziej na czasie ;)