  • 1. Data: 2010-08-13 13:50:30
    Temat: przewód ekranowany do silnika
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Witam

    Szukam takiego kabla 2 żyły + ekran którym chce podłączyć silnik
    (maksymalnie jakieś 6A). Z tego co widzę to są same cieniutkie albo
    jakieś dziwaczne.

    Gdzie takie kable szukać (pojedyńcze metry)? Chodzi mi o internet.

    Jaki przekrój musiałbym mieć ?

    A przy okazji : jak zminimalizować zakłucenia ? Kabel do serwomotora
    ma jakieś 2m. Dodałem już na końcach kondensatorki po 47nF, na jednym
    końcu jest jakiś ferryt (był przy silniku) i chce jeszcze te ekranowane
    kable.

    W tej chwili serwo czasami szaleje i kombinuje jak się tego pozbyć.

    Czy ekran powininen być podłączony z 2 stron ? W oryginale ekran był chyba
    podpięty z 1 strony (od strony elektroniki). Z tym, że kabel był krótki.

  • 2. Data: 2010-08-13 14:46:02
    Temat: Re: przewód ekranowany do silnika
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    bagno <b...@o...pl> wrote:
    > Witam
    > Gdzie takie kable szukaae (pojedyncze metry)? Chodzi mi o internet.

    Ja wziąłem przewód od kablówki (75 omów) wyciągnąłem środek i włożyłem
    dwużyłowy.

    > A przy okazji : jak zminimalizowaae zak?ucenia ? Kabel do serwomotora
    > ma jakie? 2m. Doda?em ju? na koncach kondensatorki po 47nF, na jednym
    > koncu jest jaki? ferryt (by? przy silniku) i chce jeszcze te ekranowane
    > kable.

    Zależy jakie to zakłócenia i skąd pochodzą.

    > W tej chwili serwo czasami szaleje i kombinuje jak sie tego pozbyae.

    Szaleje=wyciąga bejsbola i nap*** po scalakach? :)
    Opisz to jakoś bardziej po inżyniersku.

    > Czy ekran powininen byae pod??czony z 2 stron ? W oryginale ekran by? chyba
    > podpiety z 1 strony (od strony elektroniki). Z tym, ?e kabel by? krótki.

    Zdecydowanie tylko z jednej.
    Jeśli będzie z dwóch - będzie przenosił sygnał, a jego rolą ma być jedynie
    zbieranie zakłóceń.

    --
    Patryk

  • 3. Data: 2010-08-13 17:58:22
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Patryk wrote:

    > Ja wziąłem przewód od kablówki (75 omów) wyciągnąłem środek i włożyłem
    > dwużyłowy.

    A czym taki kabel się charakteryzuje ? To zwykły antenowy w pojedyńczym
    ekranie
    czy jakieś inne cudo ?

    > Zależy jakie to zakłócenia i skąd pochodzą.

    Dobre pytanie. Na początku żaden z kabli nie był ekranowany i w momencie
    kiedy jeden z silników się blokował i prąd rósł to drugi silnik zaczynał
    biegać
    we wszystkich kierunkach. Potem zaekranowałem kable od enkodera i
    kable między optoizolatorem a sterownikiem i już czegoś takiego nie ma.

    Pozostał niestety inny problem polegający na tym, że silnik po wykonaniu
    programu nie wraca do pozycji wyjściowej. To są sterowniki typu step/dir.
    Oprócz tych kabli do silnika wszystko jest już w ekranie. Robiłem różne
    testy
    i już nie wiem o co może chodzić bo dotyczy to w sumie tylko 1 sterownika
    a drugi działa dobrze. Różnią się one procesorem (ATMEGA8 i 88) i
    oprogramowaniem.

    W każdym razie zaczne od poprawienia tych kabli i zobacze co będzie.

    > Szaleje=wyciąga bejsbola i nap*** po scalakach? :)

    Właśnie tak.

    > Opisz to jakoś bardziej po inżyniersku.

    > Zdecydowanie tylko z jednej.
    > Jeśli będzie z dwóch - będzie przenosił sygnał, a jego rolą ma być
    > jedynie zbieranie zakłóceń.

    Aaaha

  • 4. Data: 2010-08-13 18:51:03
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    bagno <b...@o...pl> wrote:

    > A czym taki kabel sie charakteryzuje ? To zwyk?y antenowy w pojedynczym
    > ekranie
    > czy jakie? inne cudo ?

    Zwykły antenowy. Nie byłem w stanie znależć dwóch grubych żył w ekranie,
    więc sam sobie zrobiłem ekran :).

    > Dobre pytanie. Na pocz?tku ?aden z kabli nie by? ekranowany i w momencie

    No więc na nie trzeba odpowiedzieć. Znaleźć żródło zakłóceń, a nie ekranować
    byle co i byle jak.

    --
    Patryk

  • 5. Data: 2010-08-13 19:12:18
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Patryk wrote:

    > No więc na nie trzeba odpowiedzieć. Znaleźć żródło zakłóceń, a nie
    > ekranować byle co i byle jak.

    Jak mam to znaleźć ?

  • 6. Data: 2010-08-13 19:48:25
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:4c654da5$0$22811$65785112@news.neostrada.pl,
    bagno <b...@o...pl> nabazgrał:
> [...]
    > jakieś dziwaczne.
    >
    > Gdzie takie kable szukać (pojedyńcze metry)? Chodzi mi o internet.

    http://www.technokabel.com.pl/kableprzewody.php?op=s
    k&pid=68

    Firma na metry pewnie nie sprzedaje, ale zapytałbym kto handluje ich
    asortmentem w pobliżu, a w "hurtowni" już wielkich problemów być nie
    powinno...

    --
    Włodek

  • 7. Data: 2010-08-13 21:03:12
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Firma na metry pewnie nie sprzedaje, ale zapytałbym kto handluje ich
    > asortmentem w pobliżu, a w "hurtowni" już wielkich problemów być nie
    > powinno...

    Nie jest źle, hurtownie zazwyczaj sprzedają, choć jak się trafi jakiś
    _special de lux_ (choćby elastyczna wersja) to potrafią 50E za cięcie
    doliczyć (przy dłuższych odpuszczają opłatę).

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. z doświadczenia - zazwyczaj nie silnik, ale sprzężenie zwrotne szaleje.

  • 8. Data: 2010-08-13 21:51:02
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    bagno <b...@o...pl> wrote:
    > Jak mam to znale 1/4 ae ?

    Najlpiej mieć oscyloskop. Jak nie masz- bateryjne radyjko na krótkie
    lub średnie fale - tam można usłyszeć czasem zakłócenia. Zbliżasz
    i oddalasz od komponentów.

    A dalej: kombinując i wyciągając wnioski.
    Nie znam dokładnie Twojego urządzenia, więc mogę jedynie pogdybać, np:

    -skrócenie lub wydłużenie przewodów (czy zakłócenia są mniejsze, czy większe?)
    -zamieniając silniki albo dając zamiast nich inne obciążenie - np żarówki.
    -przerobić końcówki mocy
    -itd.

    Powodzenia.

    --
    Patryk

  • 9. Data: 2010-08-14 11:11:25
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 13/08/2010 22:03, Irek N. wrote:

    > Nie jest źle, hurtownie zazwyczaj sprzedają, choć jak się trafi jakiś
    > _special de lux_ (choćby elastyczna wersja) to potrafią 50E za cięcie
    > doliczyć (przy dłuższych odpuszczają opłatę).

    Na krotkie odcinki najlepszy Farnell ;-)

    > Miłego.
    > Irek.N.
    > ps. z doświadczenia - zazwyczaj nie silnik, ale sprzężenie zwrotne szaleje.

    A dokladniej - czemu sygnaly puszczone napieciowo a nie pradowo? U mnie
    kable z enkodera leca razem z kablami od silnikow, tyle ze sygnaly
    pradowo puszczam.

    --
    Jerry1111

  • 10. Data: 2010-08-16 11:36:16
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    bagno wrote:

> [...]
    > podpięty z 1 strony (od strony elektroniki). Z tym, że kabel był krótki.

    sa 2 rodzaje zaklocen, elektrostatyczne i elektrodynamiczne
    (elektromagnetyczne). ekran (oplot) izoluje tylko od zaklocen
    elektrostatycznych (dziala jak taki duzy kondensator).

    z zakloceniami elektrodynamicznymi jest trudniej, pan henry ott
    ( http://nakanapie.pl/book/138820/metody-redukcji-zak%
    C5%82ocen-i-szumow-w-
    uk%C5%82adach-elektronicznych.htm ) poleca uzywanie skreconej pary
    przewodow. zwykle w sklepie elektrycznym znajdziesz zwykly przewod sieciowy
    ze skreconymi wewnatrz przewodami (typy 'okragle') o odpowiednim przekroju.

    ogolnie polecam przeczytanie ksiazki. stara ale jara, moze ktos poleci cos
    bardziej na czasie ;)