eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaradio UKF jako generator sygnałowy / przestrajanie starych odbiorników › Re: radio UKF jako generator sygnałowy / przestrajanie starych odbiorników
    From: "Roman" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: radio UKF jako generator sygnałowy / przestrajanie starych odbiorników
    Date: Wed, 24 Feb 2010 20:02:04 +0100

    news:hm3pqi$g1i$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Tak więc wiem, że mogę nim sprawdzić p.cz., ale jeśli nawet coś wskaże
    > przy strojeniu heterodyny, to powinienem to wskazanie traktować z
    > ograniczonym zaufaniem. ;)

    Mierzenie częstotliwości heterodyny zwłaszcza UKF w warunkach amatorskich ma
    znaczenie raczej poglądowe, zgrubne, aby wogóle stwierdzić, że heterodyna
    działa mniej więcej. Bowiem przyłączenie końcówki pomiarowej do obwodu
    heterodyny i tak ją nieco odstraja. Właściwie potrzebny tu jest skalibrowany
    generator sygnałowy podający częstotliwości zakresu 88-108 na wejście
    głowicy. I tu jest kruczek: jeśli mieszkasz w dużym mieście to w eterze
    lata kilkanaście wzorcowych częstotliowści w całym tym zakresie - wystarczy
    mieć inne sprawne radio z odczytem odbieranych częstotliwości i sobie
    odnajdziesz potrzebne stacje z dołu i z góry zakresu (to tylko jest
    praktycznie potrzebne - po wystrojeniu końców zakresu, środek będzie też w
    miarę optymalny).

    > Dlatego właśnie tutaj Amator byłby dobrym źródłem sygnału 10,7 MHz, ze
    > względu na obecność wskaźnika poziomu sygnału.

    Owszem, a jak nie, to dość łatwo zrobić generator na 10,7 MHz (nawet na
    bramkach TTL) i skalibrować go na Twoim częstościomierzu. Nawet bez
    modulacji będzie pomocny przy strojenie wzm. p.cz. i detektora
    465 (455) kHz jeszcze łatwiej sklecić.

    >Najpierw jednak jego
    > samego trzeba by przestroić na CCIR. Ogólnie radio warte
    > odrestaurowania, najpierw muszę się uporać z jednym milczącym kanałem,

    No tak - spotkasz tu pewnie słynnego UL1405 - zakała produkcyjna CEMI !

    > potem może spróbuję przestroić głowicę. Zresztą Pioniera i Donatinę
    > leżące na strychu też warto byłoby przywrócić do stanu świetności. ;)

    Chyba na elektrodzie są dobre opisy przestrajania wszelakich głowic - zwykle
    wyrzuca się parę kondensatorków, a potem trochę mozolnego strojenia
    trymerkami i ceweczkami. .

    > A co do samego strojenia sprzętu to doskonale zdaje sobie sprawę, że
    > najlepszym wyjściem byłoby sklecenie jakiegoś generatora z modulacją AM
    > (przynajmniej długie i średnie) oraz FM (CCIR + 10,7 MHz).

    To sytuacja idealna. Dla wstępnego uruchomienia (aby coś było słychać)
    wystarczą prostsze metody j/w. Jeśli już coś Ci "gra", to stajesz się
    posiadaczem modulowanego sygnału p.cz., który dalej misternie wystrajasz do
    maxa.

    > To znaczy generalnie jakiego rodzaju problemów można się spodziewać.
    > Autor opisu wspomnianego odbiornika z MT raczej nie rozpisał się na ten
    > temat. Ot - podpiąć wejście detektowa FM do wyjścia p.cz. fabrycznego
    > odbiornika przez parę skręconych przewodów i kręcąc cewką obwodu
    > rezonansowego odebrać na strojonym odbiorniku tą samą stację, do której
    > dostrojony jest wzorcowy.

    Jedną z cewek demodulatora stroisz sygnał na maxa 10,7 MHz.

    >Była chyba jeszcze mowa o tym, że napięcie na
    > jednej z nóżek UL1244 ma być takie samo po zwarciu końców cewki oraz bez
    > tejh zwory - o ile detektor jest prawidłowo dostrojony.

    To strojenie drugiej cewki na tzw. "zero detektora".

    > O czym jeszcze powinienem wiedzieć/pamiętać?

    Inne ciekawe "sztuczki" sam opanujesz w praktyce, metodą prób i błędów. To
    najlepiej uczy.

    Powodzenia
    Roman