  • 1. Data: 2010-02-23 17:17:41
    Temat: radio UKF jako generator sygnałowy / przestrajanie starych odbiorników
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pomyślałem sobie, że zabiorę się dzisiaj za zestrojenie toru p.cz.
    składanego odbiornika UKF na podstawie MT, skoro chwilowo i tak brakuje
    mi paru części do głowicy. Zaczynam więc rozglądać się za fabrycznym
    radiem, które mogłoby robić za generator sygnałowy. Wiedziałem, że
    gdzieś w domu leżał przenośny odbiornik. Znalazłem go i ku mojemu
    zaskoczeniu okazało się, że jest jeszcze na OIRT. Tak samo jak kolejny,
    który latami leżał w garażu.
    Inny, bardziej współczesny - jak się okazało zbudowany na jednym
    scalaku, który nie ma wyprowadzonego sygnału 10,7MHz już po wzmocnieniu
    (wewnątrz struktury jest od razu podawany na wejście detektora). Został
    jeszcze radiobudzik, ale do niego nie ma co zaglądać, gdyż: a) jest
    jeszcze na gwarancji; b) pewnie sytuacja wygląda identycznie.

    No i teraz lekki zonk. ;) Przypomniałem sobie, że na strychu leżą
    jeszcze dwa odbiorniki o których wiem z pewnością, że można za ich
    pomocą uzyskać wzmocniony sygnał p.cz. Jeden to Amator 2 Stereo, drugi
    to stara Donatina. Obydwa więc z czasów, gdy nikt nawet nie myślał o
    paśmie CCIR. A więc jedyne wyjście to przestrojenie. Tylko czy po
    przestrojeniu w domowych warunkach, amatorskimi metodami (np.
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1138282.html) takie radio będzie
    się nadawało do strojenia własnej konstrukcji?

  • 2. Data: 2010-02-24 10:46:18
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > gdzieś w domu leżał przenośny odbiornik. Znalazłem go i ku mojemu
    > zaskoczeniu okazało się, że jest jeszcze na OIRT. Tak samo jak kolejny,

    A nie prościej poskładać sobie jakiś generator Colpittsa i sprząc go z
    częstościomiaką ? :-) Toż to jeden tranzystor i parę elementów.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2010-02-24 17:38:25
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@a...control.slupsk.pl> napisał
    w wiadomości news:hm30n7$jjt$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > A nie prościej poskładać sobie jakiś generator Colpittsa i sprząc go z
    > częstościomiaką ? :-) Toż to jeden tranzystor i parę elementów.

    Może kolega Atlantis nie ma częstościomierza???

    W zamierzchłych czasach stroiło się takie radia całkowicie na słuch !

    Tor p.cz. na maksa przy najmocniejszej i potem na coraz słabszych stacjach +
    niewielkie rozstrojenie obwodów w lewo i prawo dla poszerzenia pasma
    przenoszenia wzm. p.cz.

    Heterodyna i obw. wejściowe UKF - strojenie na znanych (!) stacjach na
    początku i końcu zakresu.

    Strojenie detektora FM - to już trochę większa sztuka zrobić na słuch, ale z
    woltomierzem (wskazówkowym!) nie ma problemu na silnej, oddalonej od innych,
    stacji.

    Pozdrawiam
    Roman

  • 4. Data: 2010-02-24 18:06:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-24 18:38, Roman pisze:

    > Może kolega Atlantis nie ma częstościomierza???

    Mam dwa proste liczniki częstotliwości na PIC (drugi czeka na
    zamontowanie w Taurusie jako cyfrowa skala). Nawet ten porządniejszy ma
    gwarantowaną górną granicę mierzonej częstotliwości na poziomie 50MHz.
    Nie wiem zwyczajnie jak się zachowa po podaniu mu dwukrotnie większej.
    Tak więc wiem, że mogę nim sprawdzić p.cz., ale jeśli nawet coś wskaże
    przy strojeniu heterodyny, to powinienem to wskazanie traktować z
    ograniczonym zaufaniem. ;)

    > Tor p.cz. na maksa przy najmocniejszej i potem na coraz słabszych stacjach +
    > niewielkie rozstrojenie obwodów w lewo i prawo dla poszerzenia pasma
    > przenoszenia wzm. p.cz.

    Dlatego właśnie tutaj Amator byłby dobrym źródłem sygnału 10,7 MHz, ze
    względu na obecność wskaźnika poziomu sygnału. Najpierw jednak jego
    samego trzeba by przestroić na CCIR. Ogólnie radio warte
    odrestaurowania, najpierw muszę się uporać z jednym milczącym kanałem,
    potem może spróbuję przestroić głowicę. Zresztą Pioniera i Donatinę
    leżące na strychu też warto byłoby przywrócić do stanu świetności. ;)

    A co do samego strojenia sprzętu to doskonale zdaje sobie sprawę, że
    najlepszym wyjściem byłoby sklecenie jakiegoś generatora z modulacją AM
    (przynajmniej długie i średnie) oraz FM (CCIR + 10,7 MHz).

    > Strojenie detektora FM - to już trochę większa sztuka zrobić na słuch, ale z
    > woltomierzem (wskazówkowym!) nie ma problemu na silnej, oddalonej od innych,
    > stacji.

    To znaczy generalnie jakiego rodzaju problemów można się spodziewać.
    Autor opisu wspomnianego odbiornika z MT raczej nie rozpisał się na ten
    temat. Ot - podpiąć wejście detektowa FM do wyjścia p.cz. fabrycznego
    odbiornika przez parę skręconych przewodów i kręcąc cewką obwodu
    rezonansowego odebrać na strojonym odbiorniku tą samą stację, do której
    dostrojony jest wzorcowy. Była chyba jeszcze mowa o tym, że napięcie na
    jednej z nóżek UL1244 ma być takie samo po zwarciu końców cewki oraz bez
    tejh zwory - o ile detektor jest prawidłowo dostrojony.
    O czym jeszcze powinienem wiedzieć/pamiętać?

  • 5. Data: 2010-02-24 19:02:04
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    > Tak więc wiem, że mogę nim sprawdzić p.cz., ale jeśli nawet coś wskaże
    > przy strojeniu heterodyny, to powinienem to wskazanie traktować z
    > ograniczonym zaufaniem. ;)

    Mierzenie częstotliwości heterodyny zwłaszcza UKF w warunkach amatorskich ma
    znaczenie raczej poglądowe, zgrubne, aby wogóle stwierdzić, że heterodyna
    działa mniej więcej. Bowiem przyłączenie końcówki pomiarowej do obwodu
    heterodyny i tak ją nieco odstraja. Właściwie potrzebny tu jest skalibrowany
    generator sygnałowy podający częstotliwości zakresu 88-108 na wejście
    głowicy. I tu jest kruczek: jeśli mieszkasz w dużym mieście to w eterze
    lata kilkanaście wzorcowych częstotliowści w całym tym zakresie - wystarczy
    mieć inne sprawne radio z odczytem odbieranych częstotliwości i sobie
    odnajdziesz potrzebne stacje z dołu i z góry zakresu (to tylko jest
    praktycznie potrzebne - po wystrojeniu końców zakresu, środek będzie też w
    miarę optymalny).

    > Dlatego właśnie tutaj Amator byłby dobrym źródłem sygnału 10,7 MHz, ze
    > względu na obecność wskaźnika poziomu sygnału.

    Owszem, a jak nie, to dość łatwo zrobić generator na 10,7 MHz (nawet na
    bramkach TTL) i skalibrować go na Twoim częstościomierzu. Nawet bez
    modulacji będzie pomocny przy strojenie wzm. p.cz. i detektora
    465 (455) kHz jeszcze łatwiej sklecić.

    >Najpierw jednak jego
    > samego trzeba by przestroić na CCIR. Ogólnie radio warte
    > odrestaurowania, najpierw muszę się uporać z jednym milczącym kanałem,

    No tak - spotkasz tu pewnie słynnego UL1405 - zakała produkcyjna CEMI !

    > potem może spróbuję przestroić głowicę. Zresztą Pioniera i Donatinę
    > leżące na strychu też warto byłoby przywrócić do stanu świetności. ;)

    Chyba na elektrodzie są dobre opisy przestrajania wszelakich głowic - zwykle
    wyrzuca się parę kondensatorków, a potem trochę mozolnego strojenia
    trymerkami i ceweczkami. .

    > A co do samego strojenia sprzętu to doskonale zdaje sobie sprawę, że
    > najlepszym wyjściem byłoby sklecenie jakiegoś generatora z modulacją AM
    > (przynajmniej długie i średnie) oraz FM (CCIR + 10,7 MHz).

    To sytuacja idealna. Dla wstępnego uruchomienia (aby coś było słychać)
    wystarczą prostsze metody j/w. Jeśli już coś Ci "gra", to stajesz się
    posiadaczem modulowanego sygnału p.cz., który dalej misternie wystrajasz do
    maxa.

> [...]
    > odbiornika przez parę skręconych przewodów i kręcąc cewką obwodu
    > rezonansowego odebrać na strojonym odbiorniku tą samą stację, do której

    Jedną z cewek demodulatora stroisz sygnał na maxa 10,7 MHz.

    >Była chyba jeszcze mowa o tym, że napięcie na
    > jednej z nóżek UL1244 ma być takie samo po zwarciu końców cewki oraz bez
    > tejh zwory - o ile detektor jest prawidłowo dostrojony.

    To strojenie drugiej cewki na tzw. "zero detektora".

    > O czym jeszcze powinienem wiedzieć/pamiętać?

    Inne ciekawe "sztuczki" sam opanujesz w praktyce, metodą prób i błędów. To
    najlepiej uczy.

    Powodzenia
    Roman

  • 6. Data: 2010-02-24 21:13:51
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Roman napisał:

    > Użytkownik "Grzegorz Kurczyk"<g...@a...control.slupsk.pl> napisał
    > w wiadomości news:hm30n7$jjt$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    >
    > Może kolega Atlantis nie ma częstościomierza???

    Coś kiedyś wspominał, że ma :-) A zgrubnie to można sobie wyskalować
    taki generator w/g jakiegoś przyzwoitszego radia (np z syntezą).

    > W zamierzchłych czasach stroiło się takie radia całkowicie na słuch !

    A czemu w zamierzchłych ? Do dzisiaj się stroi ;-) Ale do tego potrzeba
    trochę doświadczenia.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2010-02-24 21:51:50
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:hm44v9$anr$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > A czemu w zamierzchłych ? Do dzisiaj się stroi ;-) Ale do tego potrzeba
    > trochę doświadczenia.

    Jako dinozaur to wiem, ale młodzież ? PIC-ami czy innymi Almerami chcą przy
    radiach majstrować...

    Roman

  • 8. Data: 2010-02-25 09:38:00
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Roman napisał:
> [...]
    > wiadomości news:hm44v9$anr$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    >
    > Jako dinozaur to wiem, ale młodzież ? PIC-ami czy innymi Almerami chcą przy

    No nie widze problemu aby na Atmelu i jakimś przyzwoitszym DDS-ie zrobić
    dobie generator sygnałowy i przy okazji wobulator do przestrajania
    radyjek :-)
    Sam tak mam ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 9. Data: 2010-02-25 16:55:55
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-24 20:02, Roman pisze:

> [...]
    > odnajdziesz potrzebne stacje z dołu i z góry zakresu (to tylko jest
    > praktycznie potrzebne - po wystrojeniu końców zakresu, środek będzie też w

    Generalnie mieszkam poza miastem - w odległości około 20 km od
    najbliższego ośrodka nadawczego. Oczywiście można odebrać tutaj całkiem
    sporo stacji, chociaż z niektórymi (np. Antyradiem) są problemy.
    Myślę, że nawet radio z odczytem nie jest aż tak konieczne - spis
    częstotliwości dla danego terenu nie wystarczy?

> [...]
    > bramkach TTL) i skalibrować go na Twoim częstościomierzu. Nawet bez
    > modulacji będzie pomocny przy strojenie wzm. p.cz. i detektora

    Właśnie będę musiał się rozejrzeć za jakimś projektem. Bardziej od
    prowizorek interesowałaby mnie jakaś sprawdzona konstrukcja, która
    oferowałaby większe możliwości - modulacja AM i FM, kilka pasm.

    > No tak - spotkasz tu pewnie słynnego UL1405 - zakała produkcyjna CEMI !

    Nie w Amatorze 2 Stereo - tam końcówki mocy były na słynnych GML-026.
    Okazało się, że powód milczenia jednego kanału był banalny - uszkodzone
    gniazdko. Jednak na tym nie koniec. Okazało się, że poziom dźwięku na
    uruchomionym kanale jest wyraźnie niższy - praktycznie ginie zagłuszony
    przez ten drugi. Słychać go dopiero po przestawieniu suwaka balansu w
    skrajną pozycję i jeszcze zwiększeniu głośności. Będę szukał dalej. Na
    elektrodzie zasugerowano, że potencjometr montażowy R417 przy UL1321
    może być odpowiedzialny za rozkalibrowany balans. Niestety kręcąc nim
    nie zauważyłem różnicy, tak więc powróciłem do wyjściowego ustawienia.
    Możliwe, że po prostu padł potencjometr suwakowy odpowiedzialny za balans.

    > Jedną z cewek demodulatora stroisz sygnał na maxa 10,7 MHz.
    > To strojenie drugiej cewki na tzw. "zero detektora".

    Przy czym w projekcie o którym mówię jest tylko jedna cewka w obwodzie
    detektora FM.
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-12-Odbiornik_s
    uperheterodynowy.pdf
    Podobnie zresztą jak w schemacie aplikacyjnym UL1244.
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/CEMI/mXyzt
    xww.pdf
    Dopiero w drugim projekcie z MT w odwodzie detektora pojawia się cewka
    wraz z dławikiem z wykręcanym rdzeniem.
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowan
    y_tuner_FM.pdf

  • 10. Data: 2010-02-27 11:59:01
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    > Myślę, że nawet radio z odczytem nie jest aż tak konieczne - spis
    > częstotliwości dla danego terenu nie wystarczy?

    Jasne.

    > Właśnie będę musiał się rozejrzeć za jakimś projektem. Bardziej od
    > prowizorek interesowałaby mnie jakaś sprawdzona konstrukcja, która
    > oferowałaby większe możliwości - modulacja AM i FM, kilka pasm.

    To bardziej ambitne i przyda się w przyszłości, o ile dalej będziesz coś
    robił przy starych radyjkach.

> [...]
    > nie zauważyłem różnicy, tak więc powróciłem do wyjściowego ustawienia.
    > Możliwe, że po prostu padł potencjometr suwakowy odpowiedzialny za balans.

    To, albo ten UL1321 - to druga wielka kicha produkcji św.p. CEMI - często
    padający (zwłaszcza ten "swobodny tranzystor"), silnie szumiący....

> [...]
    > http://mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-12-Odbiornik_s
    uperheterodynowy.pdf
    > Podobnie zresztą jak w schemacie aplikacyjnym UL1244.

    Ten jedyny obwodzik powinien być dostrojony na środek pasma 10,7MHz.

    Sądząc po schemacie wewnętrznym UL1244, w momencie optymalnego zestrojenia
    między nóżkami 8 i 12 powinno być ok. 0 V.

    > Dopiero w drugim projekcie z MT w odwodzie detektora pojawia się cewka
    > wraz z dławikiem z wykręcanym rdzeniem.
    > http://mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowan
    y_tuner_FM.pdf

    Tu też w sumie najważniejsze jest dostrojenie głównego obwodu rezonansowego
    na 10,7 MHz.

    Powodzenia
    Roman