eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaradio UKF jako generator sygnałowy / przestrajanie starych odbiorników › Re: radio UKF jako generator sygnałowy / przestrajanie starych odbiorników
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: radio UKF jako generator sygnałowy / przestrajanie starych odbiorników
    Date: Thu, 25 Feb 2010 17:55:55 +0100

    W dniu 2010-02-24 20:02, Roman pisze:

    > głowicy. I tu jest kruczek: jeśli mieszkasz w dużym mieście to w eterze
    > lata kilkanaście wzorcowych częstotliowści w całym tym zakresie - wystarczy
    > mieć inne sprawne radio z odczytem odbieranych częstotliwości i sobie
    > odnajdziesz potrzebne stacje z dołu i z góry zakresu (to tylko jest
    > praktycznie potrzebne - po wystrojeniu końców zakresu, środek będzie też w
    > miarę optymalny).

    Generalnie mieszkam poza miastem - w odległości około 20 km od
    najbliższego ośrodka nadawczego. Oczywiście można odebrać tutaj całkiem
    sporo stacji, chociaż z niektórymi (np. Antyradiem) są problemy.
    Myślę, że nawet radio z odczytem nie jest aż tak konieczne - spis
    częstotliwości dla danego terenu nie wystarczy?

    > Owszem, a jak nie, to dość łatwo zrobić generator na 10,7 MHz (nawet na
    > bramkach TTL) i skalibrować go na Twoim częstościomierzu. Nawet bez
    > modulacji będzie pomocny przy strojenie wzm. p.cz. i detektora
    > 465 (455) kHz jeszcze łatwiej sklecić.

    Właśnie będę musiał się rozejrzeć za jakimś projektem. Bardziej od
    prowizorek interesowałaby mnie jakaś sprawdzona konstrukcja, która
    oferowałaby większe możliwości - modulacja AM i FM, kilka pasm.

    > No tak - spotkasz tu pewnie słynnego UL1405 - zakała produkcyjna CEMI !

    Nie w Amatorze 2 Stereo - tam końcówki mocy były na słynnych GML-026.
    Okazało się, że powód milczenia jednego kanału był banalny - uszkodzone
    gniazdko. Jednak na tym nie koniec. Okazało się, że poziom dźwięku na
    uruchomionym kanale jest wyraźnie niższy - praktycznie ginie zagłuszony
    przez ten drugi. Słychać go dopiero po przestawieniu suwaka balansu w
    skrajną pozycję i jeszcze zwiększeniu głośności. Będę szukał dalej. Na
    elektrodzie zasugerowano, że potencjometr montażowy R417 przy UL1321
    może być odpowiedzialny za rozkalibrowany balans. Niestety kręcąc nim
    nie zauważyłem różnicy, tak więc powróciłem do wyjściowego ustawienia.
    Możliwe, że po prostu padł potencjometr suwakowy odpowiedzialny za balans.

    > Jedną z cewek demodulatora stroisz sygnał na maxa 10,7 MHz.
    > To strojenie drugiej cewki na tzw. "zero detektora".

    Przy czym w projekcie o którym mówię jest tylko jedna cewka w obwodzie
    detektora FM.
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-12-Odbiornik_s
    uperheterodynowy.pdf
    Podobnie zresztą jak w schemacie aplikacyjnym UL1244.
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/CEMI/mXyzt
    xww.pdf
    Dopiero w drugim projekcie z MT w odwodzie detektora pojawia się cewka
    wraz z dławikiem z wykręcanym rdzeniem.
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowan
    y_tuner_FM.pdf