    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: radiotelefony
    Date: Thu, 9 Feb 2017 14:56:07 +0100
    <o7c8mf$q1r$1@news.chmurka.net> <o...@h...linksys>
    <o7cirn$tvo$1@news.chmurka.net> <o...@h...linksys>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@h...linksys>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o7eqvn$38g$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <589affe9$0$640$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <589b09f4$0$15198$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <589b1282$0$5147$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    news:slrno9m690.fq5.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Przemysł krajowy sporo zaspakajał. Na początku Telewizja Polska (jako

    Przepraszam, muszę się czepnąć - zaspOkajał...

    > Rubin był wierna kopią amerykańskiego telewizora RCA. Do tego stopnia
    > wierną, że miał wyprowadzone na front potencjometry do regulacji
    > koloru bardzo przydatne w NTSC, a już w SECAM, to niekoniecznie.

    Oj, przydawały się. Choćby w sytuacji, gdy np. dekoder rozjechał się, o co
    nie było tak trudno, jak np. elementy się starzały, to jak kolor odjechał,
    można go było korygować do B&W i ponownie włączyć kolor.
    Inna sprawa, że rzeczywiście, regulatory te lepiej było by wsadzić za kająś
    klapkę odchylaną, by ich nie potrącić przez przypadek.

    > U nas też przecież zawsze dobrze informowanao co na którym kanale.

    Ale tam, to już raczej synteza, gdzie jak się wklepało owo 87 (a mieli aż
    tak wysoki numer na analogu?), to synteza już wiedziała, jak ustawić
    podziały z kwarcu, co i jak przełączyć, jak zapodać napięcia na diody
    pojemnościowe, by dostroić obwody, do tego pewnie prosty układ ARCz, aby
    doprecyzować heterodynę..

    > Znaczy się programowany cyfrowo? To dość zrozumiałe, bo łatwo numer

    Raczej synteza na układach cyfrowych, pewnie bez logiki komputerowej nawet
    (mam takiego ręczniaka na pasmo 2m).

    > podać, a potem czasem trzeba dofajnować, gdy nadajnik jakiś nietentego.
    > Nie tylko niemieckie tak mają.

    W końcu wynalazek taki jak ARCz jest nie od dzisiaj znany. Inna sprawa jak,
    czy zwykłe dociągnięcie heterodyny, czy np. dojazd kwarcu, aby go
    przeciągnąć o te kilka kHz, co potem się stosownie powieli...?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.