  • Data: 2017-09-23 17:48:54
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 23.09.2017 o 17:20, JaNus pisze:
    [...]
> [...]
    l-gastro-mid-hp-i6776559971.html?reco_id=354575a0-a0
    58-11e7-9fdd-ecf4bbd61b40

    > Gdy od dołu zachodzi grzanie "na parze" - to nie ma obawy o zagotowanie
    > naparu. Idea przedstawiona w tym rozwiązaniu jest znana, i w naszym
    > kraju dość powszechnie stosowana, ale... błędna!

    Jedynie słuszne teorie już w tym kraju przerabialiśmy. I nie wyszło nam
    na zdrowie. Choć, jak się wydaje, właśnie realizujemy powrót do przeszłości.

    > Zgotowana, a jeszcze bardziej: gotowana długo - ma fatalny smak!

    Naparu się nie gotuje! Jest podgrzewany na parze.

    > Nie piłem h~ tureckiej

    Spróbuj, nie będziesz żałował.

    > ale powyższy akapit mrozi mi krew w żyłach. H~
    > należy parzyć krótko, pierwszy parz circa 2 minuty, góra 2"45 sekund > drugi -
    góra 4 minuty. Zaś długotrwałe zaparzanie, albo, co jeszcze
    > gorsze: wygrzewanie - powoduje że do naparu przechodzą zawarte w
    > listkach związki *szkodliwe*! Jest tam trochę alkaloidów, czyli
    > substancji silnie aktywnych, "stymulujących" (szkodliwie!) system
    > nerwowy. Do tego są silnie uzależniające, nic więc dziwnego, że gdy ktoś
    > zagustuje w h~ tureckiej, to potem nie może się bez niej obejść.

    Jestem chemikiem, prowadzę zajęcia z chemicznej analizy żywności. Jedno
    z ćwiczeń polega na ekstrakcji alkaloidów z herbaty, robi się to krótko,
    ważne natomiast jest, aby temperatura była wysoka. Zgoda więc o tyle, że
    naparu nie należy gotować. Ale nie w kwestii czasu.
    Długotrwałe parzenie powoduje ekstrakcję garbników. Czy to jest
    korzystne, czy nie? To zależy, w nadmiarze tak. Jak wszystko.
    Przy długim parzeniu zachodzą reakcje kluczowe do rozwinięcia
    "tureckiego" aromatu. Jeszcze raz zachęcam do spróbowania :-)
    I nie obawiaj się, nie uzależnisz się od tureckiej herbaty. Na pewno nie
    bardziej, niż od tej parzonej "prawidłowo".

    P.p.