  • 1. Data: 2017-09-22 16:02:08
    Temat: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: JaNus <bez@adresu>

    A za nim - ja też :)
    Polega ona na tym, że miota się pomiędzy dwoma wskazaniami, a różnica
    jest większa, niż dopuszczalny (przez producenta) błąd, bo sięga 1,6
    stopnia: raz pokazuje 20?, a po jakichś 2,5 sek. - 18,4? które znów
    wyświetla te niespełna 3 sek. i wraca do 20-tu...
    Regulator jest chiński, o taki
    http://allegro.pl/termostat-stc1000-regulator-temper
    atury-220v-nowy-i6893601297.html

    Zasilany jest z sieci, no i pierwsze co mi przyszło do głowy, to upewnić
    się, czy owa "frustracja" nie jest przypadkiem spowodowana jakimiś
    skokami napięcia. Aha, dodam jeszcze, że jednak *najczęściej* wskazuje
    stabilnie, "migotanie zastawek" to jedynie ostatnia cyfra, raz o 1 w
    górę, po czym znów w dół. Czyli jednak *może* on wyświetlać "po bożemu".

    Sprawdzenie hipotezy z zasilaniem jako przyczyną polegało na podłączeniu
    go do regulowanego autotransformatora, i próbie uzyskania wahania
    wskazań, przy zmianie napięcia zasilania: bezskutecznie! Tzn. mogłem dać
    mu 250V, i zmniejszać nawet do 100, i żadnego "migotania zastawek" nie
    wywołałem tym.

    No ale może przyczyną są jakieś zakłócenia, typu jakichś pików
    napięciowych, w pojedynczych połówkach sinusoidy? A może ktoś zna jakieś
    inne jeszcze powody? Przy czym interesują mnie tylko takie, które by
    dało się wyeliminować ;-)
    Np przez owinięcie diwajsu w folię aluminiową, i podłączenie jej do
    uziemienia (?)

  • 2. Data: 2017-09-22 17:12:49
    Temat: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    W dniu 2017-09-22 o 16:02, JaNus pisze:
> [...]
    > stopnia: raz pokazuje 20?, a po jakichś 2,5 sek. - 18,4? które znów
    > wyświetla te niespełna 3 sek. i wraca do 20-tu...

    Kupić porządny regulator :)

  • 3. Data: 2017-09-22 17:16:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 22 Sep 2017 16:02:08 +0200, JaNus napisał(a):

> [...]
    > stopnia: raz pokazuje 20?, a po jakichś 2,5 sek. - 18,4? które znów
    > wyświetla te niespełna 3 sek. i wraca do 20-tu...

    A wtajemnicz nas temperaturę czego on reguluje?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2017-09-22 17:18:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    > stopnia: raz pokazuje 20?, a po jakichś 2,5 sek. - 18,4? które znów
    > wyświetla te niespełna 3 sek. i wraca do 20-tu...

    A wtajemnicz nas temperaturę czego on reguluje? I to co widać na
    wyświetlaczu to temperatura rzeczywista obiektu regulacji czy nastawa?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2017-09-22 20:58:13
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > A wtajemnicz nas temperaturę czego on reguluje?

    Ma zastosowania w kilku miejscach (przenośnie) acz głównie "kuchenne" ;)
    - to po tym, jak mi kilka razy zupa wykipiała, irytujące zdarzenie.
    Teraz wrzucam do garnka czujnik, a regulator hałasuje, gdy temperatura
    osiągnie bliską wrzenia. Tak, wiem, że do tego celu dokładność +/- 1,5
    stopnia, to aż nadto, ale rzecz w tym, że regulator ma "niewyłączalną"
    funkcję "compressor delay time", i ta jego szamotanina wchodzi w
    rezonans z owym "delay", co wprowadza trochę zamieszania...

    > I to co widać na wyświetlaczu to temperatura rzeczywista obiektu
    > regulacji czy nastawa?

    Gdy się wciśnie na chwilę odpowiedni przycisk, to wyświetla dwie
    podstawowe nastawy, natomiast w trybie nie-niepokojonym wyświetla
    aktualną temperaturę na sondzie.

    No cóż, zapewne muszę się pogodzić z tytułową "frustracją" wskazań,
    wszak bez znajomości schematu - raczej niewiele da się wyczaić...

  • 6. Data: 2017-09-22 21:08:13
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jesli to kuchenka elektryczna to ustaw ze dwa stopnie nizej niz temperatura wrzenia,
    zeby wylaczalo grzanie, Czas gotowania wydluzy sie nieznacznie za to znacznie spadnie
    zuzycie energii bo przemiany fazowej nie bedzie. Jak zrobilem termostat wkladany do
    garnka to bylo phi komu to potrzebne, dzisiaj bez tego zyc sie nie daje i jest
    meczenie ze dlaczego tylko jeden jak plytek wiecej. Przy okazji gotowanie w niskich
    temperaturach w zwyczajnych garnkach zrobilo sie dostepne.

  • 7. Data: 2017-09-22 22:42:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 22 Sep 2017 20:58:13 +0200, JaNus napisał(a):

    > Gdy się wciśnie na chwilę odpowiedni przycisk, to wyświetla dwie
    > podstawowe nastawy, natomiast w trybie nie-niepokojonym wyświetla
    > aktualną temperaturę na sondzie.

    Widzę że używasz regulatora jako po prostu miernika temperatury. Jeśli
    skoki wskazań dotyczą wyświetlania bieżącej temperatury to coś jest nie
    w porządku z tym regulatorem.
    Mogłem sądzić że rzeczywiście stabilizujesz temperaturę jakiegoś
    szybkiego obiektu a wahania wskazań są spowodowane albo histerezą albo
    są naturalnymi wahaniami właściwymi regulacji dwustanowej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2017-09-23 09:00:27
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > Jesli to kuchenka elektryczna

    Mam jednopłytową kuchenkę indukcyjną, bardzo przemądrzałą; efektem tej
    "mundrości" jest to, że gdy jej odciąć na chwilkę zasilanie (a potem
    znów włączyć), to ona pozostaje w stanie zgaszonym, trzeba szturchnąć
    paluchem "przycisk", aby znów "zapaliła". Czyli do gotowania zupy nie
    nadaje się (w układzie z termo-wyłącznikiem). Ale można tak zagrzać wodę
    na herbatę. Tu wyjaśnienie: do zaparzania h~ nie powinno się wody
    doprowadzać do wrzenia, jak wypraktykowałem najlepiej jedynie do jakichś
    90?, a nawet z półtora stopnia mniej: kwestia indywidualnego smaku.

    I do herbaty w szczególności chcę dołożyć jeszcze jeden element
    "termostatujący", mianowicie dźwiękowy sygnalizator zaniku zasilania. A
    to dlatego, że używany przeze mnie termostat ma 2 odcinane obwody:
    grzanie, i chłodzenie. Chcę, aby gdy odetnie grzanie, to niech wtedy
    "zabuczy", żebym wiedział, że jeszcze trochę, a "potrawa" zbliży się
    temperaturą do tej, gdy zadziałać ma "chłodzenie".

    Oczywiście żadnego układu chłodzącego w tym zestawie nie ma, natomiast
    mam zamiar dołożyć ten alarm akustyczny.

    > to ustaw ze dwa stopnie nizej niz temperatura wrzenia, zeby wylaczalo
    > grzanie,

    Wymyśliłem sobie jeszcze inaczej

    > Czas gotowania wydluzy sie nieznacznie za to znacznie spadnie zuzycie
    > energii bo przemiany fazowej nie bedzie.

    Hę? Jeśli piszesz "przemiany fazowej nie będzie", to czy masz na myśli
    wrzenie? To... bez sensu!

    > Jak zrobilem termostat wkladany do garnka to bylo phi komu to
    > potrzebne, dzisiaj bez tego zyc sie nie daje

    Najczęściej nie wiadomo, co okaże się wielce użyteczne, a co - zbyt
    upierdliwe w stosowaniu, tak, że "skórka za wyprawę". Gdy pojawiły się
    pierwsze komórki (instalowano je wpierw jedynie w samochodach), to
    uważano, że jest to jakiś taki bajer, na który *zawsze* będzie stać
    jedynie najbogatszych, i nigdy nie ulegną rozpowszechnieniu. A dziś nie
    wyobrażamy sobie bez nich życia.

    > i jest meczenie ze dlaczego tylko jeden jak plytek wiecej.

    Zaraz, wiem jak podłączyć do kuchenki jednopłytowej, ale jak do takiej,
    co "palników" ma kilka?

    > Przy okazji gotowanie w niskich temperaturach w zwyczajnych garnkach
    > zrobilo sie dostepne.

    A mógłbyś nieco rozwinąć, bo nie chwytam w t'jom dzjeła?

  • 9. Data: 2017-09-23 09:15:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Sep 2017 09:00:27 +0200, JaNus napisał(a):
> [...]
    > paluchem "przycisk", aby znów "zapaliła". Czyli do gotowania zupy nie
    > nadaje się (w układzie z termo-wyłącznikiem).

    A regulacji mocy nie ma ?
    Bo zachowanie IMO bardzo poprawne.

> [...]
    > doprowadzać do wrzenia, jak wypraktykowałem najlepiej jedynie do jakichś
    > 90?, a nawet z półtora stopnia mniej: kwestia indywidualnego smaku.

    IMO to po takiej "niedogotowanej" wodzie jakies swinstwa w herbacie
    plywaja. Ale to moze byc kwestia wody ... i moze cukru.

    J.

  • 10. Data: 2017-09-23 09:20:38
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > Jeśli skoki wskazań dotyczą wyświetlania bieżącej temperatury to coś
    > jest nie w porządku z tym regulatorem.

    2*tak

    > Mogłem sądzić że rzeczywiście stabilizujesz temperaturę jakiegoś
    > szybkiego obiektu

    Podałem:
    "[skok temperatury] sięga 1,6 stopnia: raz pokazuje 20?, a po jakichś
    2,5 sek. - 18,4? które znów wyświetla te niespełna 3 sek. i wraca do
    20-tu... " -- takie zmiany nie mogą się pojawić w jakimś (jak to
    określiłeś) "szybkim obiekcie". Wtedy raczej wskazania by się
    "wspinały", czyli przechodziły przez pewną ilość stanów pośrednich, i z
    powrotem tak samo.

    > a wahania wskazań są spowodowane albo histerezą albo są naturalnymi
    > wahaniami właściwymi regulacji dwustanowej.

    Aż tak szybko by to się dziać (raczej) nie mogło. A co do regulacji
    "dwustanowej" to mam pewien pomysł, skrobnę jakoś tak wieczorem.