    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <oqbqdg$j3q$1@dont-email.me> <59ca0c3b$0$639$65785112@news.neostrada.pl>
    <oqe5kk$on2$2@dont-email.me> <oql17g$31k$1@node2.news.atman.pl>
    <59ce2ba8$0$5156$65785112@news.neostrada.pl>
    <59ce2f67$0$5162$65785112@news.neostrada.pl>
    <59ce42bd$0$15201$65785112@news.neostrada.pl>
    <or37t3$7eo$1@dont-email.me> <59d7720f$0$650$65785112@news.neostrada.pl>
    <59d77a7d$0$15198$65785112@news.neostrada.pl>
    <59d78b3b$0$15191$65785112@news.neostrada.pl>
    <or8avn$mo0$1@dont-email.me> <59d7ce2a$0$647$65785112@news.neostrada.pl>
    <or8kte$7fi$2@dont-email.me> <59d895b2$0$5140$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 7 Oct 2017 12:14:54 +0200

    Dnia Sat, 7 Oct 2017 10:52:03 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Nie ma innych reguł dla wody z kranu :-)

    Kiedy Pszemol ma tu sporo racji - ilosc skladnikow w wodzie pitnej
    ograniczona :-)

    > W wodzie istnieje równowaga między rozpuszczonym CO2, jonami HCO3- oraz
    > CO3--. Alkalizacja roztworu przesuwa tą równowagę w stronę CO3--, jeżeli
    > iloczyn stężeń CO3-- i Ca++ osiągnie określoną wartość, zwaną iloczynem
    > rozpuszczalności, następuje wytrącanie węglanu wapnia w postaci osadu.
    > Widać to przy oznaczaniu twardości wody, pH ustawia się buforem
    > amonowym, jeśli woda jest twarda, pojawia się zmętnienie. Tak więc, jest
    > nawet odwrotnie, niż piszesz, woda alkaliczna jest generalnie mniej
    > twarda, niż kwaśna.

    Ale piszesz o pH z zakresu 6.5-7.5, czy tak wysokim, ze w kranie
    niedopuszczalnym ?

    > U mnie w kranie woda ma pH takie, jak podałeś. A jest cholernie twarda,
    > codziennie wywalam kamień z czajnika. Woda jest czerpana z dwóch
    > odwiertów z różnych głębokości. W jednym przekroczone jest stężenie
    > chlorków, w drugim siarczanów. Po zmieszaniu norma jest spełniona.

    Masz gdzies zloze CaCl2 ?
    Powszechnie u nas spotykane to raczej NaCl ... i pH obojetne :-)

    A siarczany ... gips kiepsko rozpuszczalny :-)

    Ale o zlym wplywie chlorkow na nowy beton drogowcy pisza ... tam
    raczej gipsu nie ma

    J.