    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: relaxing na węzłach
    Date: Thu, 24 May 2012 18:39:08 +0200

    W dniu 2012-05-24 18:12, Arkadiusz Dymek pisze:

    > E, ja zrozumiałem. Po prostu trójkąt nie chce się ustabilizować w jednej
    > pozycji, tylko cały czas jeden wierzchołek oscyluje.

    Hmm. Widać, źle zrozumiałem słowo 'zrelaksować' jako
    zając najlepszą pozycję, zamiast jako 'odpocząć';)

    A odpowiedź dla fira jest prosta: dodaj tłumienie.

    Współczynnik tłumienia najlepiej, aby był krytyczny
    albo kapkę większy:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/T%C5%82umienie#T.C5.82u
    mienie_krytyczne

    k oczywiście tam nie występuje, bo nie ma tam sprężynek,
    ale jest to po prostu nachylenie w położeniu równowagi.

    Pamiętaj, że chcesz tłumić ruch względny, a nie ruch
    w przestrzeni. Siłą musi być proporcjonalna ro różnicy
    prędkości i działać jak Newton przykazał na oba
    końce belki.

    Tylko uważaj dalej. Jeśli będziesz montował duże układy,
    częstości własne będą bardzo różne. Jeśli dobrze będziesz
    tłumił drgania cząstek, głowne mody będa przetłumione
    i będą powoli wracać do stanu relaksacji.

    pzdr
    bartekltg