  • 1. Data: 2012-05-24 13:05:50
    Temat: relaxing na węzłach
    Od: " fir" <f...@N...gazeta.pl>

    powiedzmy ze mam dwie czasteczki w 2d, obliczam
    sile dla jednej i dla drugiej w ten sposob ze
    dla odleglosci miedzy nimi wiekszej niz 50 pix
    sila dziala przyciagajaco dla mniejszej niz 50 pix
    odpychajaco - czyli jest to rodzaj 'miekkiego'
    fizycznego 'joina' ktory w zalozeniu ma utrzymywac
    czasteczki w odleglosci 50 pix

    a <-50-> b

    powiedzmy ze mam teraz trzy czasteczki i ze
    chce z nich zbudowac trojkat o boku 50 pix
    przy pomocy takich joinow wlasnie (odzielne
    pytanie czy starcza trzy

    a -50-> b -50-> c -50-> a

    czy potrzeba szesc

    a <-50-> b <-50-> c <-50-> a

    no ale nie wazne zrobilem szesc

    ogolnie sila dzialajaca na a jest zrobiona
    jako wektorowa sila a-b plus sila a-c i problem jest
    taki ze w ten sposob zdaje sie ze te sily sie nie
    chca do konca 'zrelaksowac' i trojkat zrobic,
    co jest zrozumiale np jesli czasteczka a
    wylosuje sie na lini miedzy czasteczkami b i c
    to bedzie zarazem odpychana od b i od c ale suma sil
    nie wypchnie tego w bok tak by utworzylo wierzcholek
    tam gdzoe trzeba - (czy tez wypchnie dla wszystkich poza
    takim zdegenerowanym przypadkiem), jak uruchamialem to
    dwa wierzcholki sie stablizowali na oko chyab dobrze
    (w odleglosci 50 pix ale trzeci skakal jak oszalaly
    i trojkat nie chcial sie sklecic - chyab ze mam bugi
    w procedurze

    czy to powinno sie samo 'zrelaksowac'?

  • 2. Data: 2012-05-24 13:25:32
    Temat: Re: relaxing na węzłach
    Od: " " <f...@g...pl>

    mozliwe ze nieco niejasno napisalem ale ufam
    ze jest mw jasne o co chodzi (sam jestem jakby
    przemeczony totez chwilowo jakos nie moge sie
    w tym zorientowac)

    niby wydaje sie ze taki trzeci wiezcholek
    powinien sie ustawic przynajmniej przy silach
    kulombowskich moze (choc pewien nie jestem)
    ale przez analogie z fizycznymi gumkami,
    to ew powinno sie ustawic tak jak trzeba,
    wiec moze to bugi w progremie

  • 3. Data: 2012-05-24 17:55:01
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-24 13:25, f...@g...pl pisze:
    > mozliwe ze nieco niejasno napisalem ale ufam
    > ze jest mw jasne o co chodzi (sam jestem jakby

    Napisałeś, że trzy punkty nie chcą Ci się ustawiać
    w trójkąt.

    Jeśli piszesz z tego wszechświata, to nie,
    nie jest jasne:)

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2012-05-24 18:12:36
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 5/24/2012 5:55 PM, bartekltg wrote:

    > Napisałeś, że trzy punkty nie chcą Ci się ustawiać
    > w trójkąt.
    >
    > Jeśli piszesz z tego wszechświata, to nie,
    > nie jest jasne:)

    E, ja zrozumiałem. Po prostu trójkąt nie chce się ustabilizować w jednej
    pozycji, tylko cały czas jeden wierzchołek oscyluje.

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 5. Data: 2012-05-24 18:39:08
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-24 18:12, Arkadiusz Dymek pisze:

    > E, ja zrozumiałem. Po prostu trójkąt nie chce się ustabilizować w jednej
    > pozycji, tylko cały czas jeden wierzchołek oscyluje.

    Hmm. Widać, źle zrozumiałem słowo 'zrelaksować' jako
    zając najlepszą pozycję, zamiast jako 'odpocząć';)

    A odpowiedź dla fira jest prosta: dodaj tłumienie.

    Współczynnik tłumienia najlepiej, aby był krytyczny
    albo kapkę większy:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/T%C5%82umienie#T.C5.82u
    mienie_krytyczne

    k oczywiście tam nie występuje, bo nie ma tam sprężynek,
    ale jest to po prostu nachylenie w położeniu równowagi.

    Pamiętaj, że chcesz tłumić ruch względny, a nie ruch
    w przestrzeni. Siłą musi być proporcjonalna ro różnicy
    prędkości i działać jak Newton przykazał na oba
    końce belki.

    Tylko uważaj dalej. Jeśli będziesz montował duże układy,
    częstości własne będą bardzo różne. Jeśli dobrze będziesz
    tłumił drgania cząstek, głowne mody będa przetłumione
    i będą powoli wracać do stanu relaksacji.

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2012-05-24 19:03:55
    Od: " prof fir" <f...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > tłumił drgania cząstek, głowne mody będa przetłumione
    > i będą powoli wracać do stanu relaksacji.

    robie to bardzo prosto i nie jest to zbyt widowiskowe
    bo rysuje pojedyncze pixele,

    'sprezynka' nie jest dobra nazwa, angielski join czy joint
    (chyab join tez nie bardzo pasuje, ew moglbym mowic 'polaczenie'
    bo nie mam lepszej nazwy - przy czym tych polaczen moze byc
    pare typow moze glownie dwa - 'sztywniak' na jakiejs odleglosci
    i odpychacz

    poki co chce zrobic jakis kwadrat ze sztywniakow i drugi
    kwadrat ze sztywniakow i zobaczyc jak te kwadraty beda sie
    odpychac i czy to bedzie realistyczne, jaki rodzaj fizyki to
    wyjdzie

  • 7. Data: 2012-05-24 19:46:52
    Od: " " <f...@g...pl>

    prof fir <f...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > kwadrat ze sztywniakow i zobaczyc jak te kwadraty beda sie
    > odpychac i czy to bedzie realistyczne, jaki rodzaj fizyki to

    to ze wczesniej nie chzialo sie relaksowac to byl bug
    w procedurze,

    tutaj mam cztery wierzcjolki 0 1 2 4 i cztery sztywniaki
    ustawione na 50 pix

    0 -50-> 1
    1 -50-> 2
    2 -50-> 3
    3 -50-> 0

    i samo uklada sie w kwadrat

    http://dl.dropbox.com/u/42887985/joints.zip

    lewym klawiszem myszy mozna ciagnac za zerowy i
    widac ze sie teraz jednak relaksuje

    sam 'newton' mam chwilowo bardzo przyblizony
    (nie poprawiam predkosci od sily tylko pozycje itp)

    if(lmb_pressed)
    {
    particle[0].Fx = -(particle[0].x - MOUSE_X)/6;;
    particle[0].Fy = -(particle[0].y - MOUSE_Y)/6;

    }

    int k = particle[j].join;

    float dx = particle[k].x - particle[j].x;
    float dy = particle[k].y - particle[j].y;

    float dist = sqrt(dx*dx + dy*dy) - particle[j].join_dist;

    particle[j].Fx += dx*0.025*dist/50.0;;
    particle[j].Fy += dy*0.025*dist/50.0;;

    float nx = particle[j].x + particle[j].Fx;
    float ny = particle[j].y + particle[j].Fy;

    if(nx < 1) return;
    if(nx >= CLIENT_X) return;
    if(ny < 1) return;
    if(ny >= CLIENT_Y) return;

    particle[j].x = nx;
    particle[j].y = ny;

  • 8. Data: 2012-05-24 20:00:51
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-24 19:46, f...@g...pl pisze:

    > sam 'newton' mam chwilowo bardzo przyblizony
    > (nie poprawiam predkosci od sily tylko pozycje itp)

    To Arystoteles, nie newton;)

    A na serio, to taki ruch przetłumiony:
    mx" = -bx' + F dla bardzo małych m sprowadza
    się do x' = F/b.

    Tłumienie w takim układzie jest więc od razu zadane
    i nie trzeba go dodawać;)

    pzdr
    bartekltg

  • 9. Data: 2012-05-24 20:24:46
    Od: " " <f...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > mx" = -bx' + F dla bardzo małych m sprowadza
    > się do x' = F/b.
    >
    > Tłumienie w takim układzie jest więc od razu zadane

    to co mi sie tu podoba to to ze wydaje sie ze zeby
    robic mechanikie takich cial pseudosztywnych nie trzeba
    nic kombinowac z joinami zaleznymi w jakis sposob od katow
    po prostu zaklada sie uklad gumek i chyba mw dziala,
    nie trzeba tez liczyc momentu pedu ;-) (pobadam pozniej
    bo jestem zdeczka zmeczony)

  • 10. Data: 2012-05-24 20:49:49

    > bo jestem zdeczka zmeczony)

    (w zyciu nie mialem takiego tygodnia ze bez przerwy
    na pol trace przytomnosc jakos tak jakby mi sie chce
    spac - jak nabawilem sie cukrzycy albo cos od rozwalonych
    babechow po lekach to nie uciesze sie na pewno, obyz nie:( )