    From: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: "roaming" wifi
    Date: Fri, 15 Jan 2021 02:04:25 -0500

    On 10/14/19 5:12 AM, Marek wrote:
    > Wyobraźmy sobie, że mamy rozległy obszar do pokrycia wifi z
    > wykorzystaniem kilku AP. Załóżmy na razie dwie proste możliwie
    > konfiguracje:
    > 1. Każdy AP ma swój unikalny ssid
    > 2. Każdy AP ma taki sam ssid

    Jeśli nie chcesz sie bawić w drutologię, warto zainwestować w access
    pointy Ubiquti. Nie są najtańsze, ale obsługują roaming, pozwalając na
    rozbudowę sieci bez mnożenia SSID. Mi w wyborze AP bardzo pomogło to
    zestawienie: https://evanmccann.net/blog/unifi-ap-breakdown

    Pojedynczego access pointa można skonfigurować przy pomocy aplikacji na
    telefonie, ale do większej sieci będzie potrzebny kontroler. Zacząć
    możesz od programowego kontrolera. To jest aplikacja w javie, i można ją
    uruchomić na dowolnym sprzęcie. Przy statycznej konfiguracji wystarczy
    uruchomić tylko do zmiany konfigów, przy dynamicznych usługach (n.p.
    sieć gla gości z hasłami jednorazowymi ważnymi przez określony czas),
    musi być dostępna cały czas. Do pierwszych eksperymentów nie chciało mi
    się bawić i zainstalowałem dockerowy kontener z kontrolerem. Ruszył od
    pierwszego kopa.

    Do bardziej zaawansowanych konfiguracji sieci warto kupić kontroler
    sprzętowy. Do wyboru masz Cloud Key, albo Dream Machine (zwykła albo
    Pro). Kosztują trochę, ale mają dodatkowe funkcje. Np. UDM ma wbudowany
    access point, a UDMP switch na 8 portów, miejsce na dysk do nagrywania z
    kamer, i bardziej biznesowe bajery jak kontrolę dostępu dla zamków do
    drzwi, i kontroler VoIP.

    Jacek.