    From: hubert depesz lubaczewski <d...@d...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: serwery czasu
    Date: Tue, 17 Feb 2004 08:12:32 +0100
    <c0jtus$5kf$1@news.onet.pl> <c0puof$3k7$1@news.onet.pl>
    <c0qfoq$psp$1@news.onet.pl> <s...@m...hq.eo.pl>
    <c0radl$2as$1@news.onet.pl>

    Andrzej P. Wozniak wyrzeźbił(a):
    > Czytałeś RFC 1305 (NTP, SNTP ver.3) czy RFC 2030 (SNTP ver.4)?

    1305.

    > Zwróć uwagę, że windowsowe polecenie
    > net time /setsntp:153.19.0.141

    przykro mi - nie mam windows.

    > W RFC 2030 jest napisane:
    > This memorandum describes the Simple Network Time Protocol (SNTP)

    przepraszam, ale mówiliśmy o protokole ntp a nie sntp. ja rozumiem, iż w
    tym rfc napisali, że ntp jest fajniejszy i w ogóle, ale to tak jakbyś
    notatką w rfc od smtp chciał wykazać błąd w implementacji ftp.

    > Jeśli mówimy o internecie, to serwer ntp już nie jest czyjąś prywatną sprawą.

    sugerujesz, że jeśli postawię serwer ntp, który będzie wskazywał czas
    przesunięty o 30 minut, to przyjdzie komisja, wlepi mi karę i zamknie
    serwer?
    może mam mylne wyobrażenie, ale usługi jakie świadczę na *moim*
    serwerze, są tylko i wyłącznie moją sprawą - o ile oczywiście nie
    naruszam prawa kraju w którym znajduje się serwer (lub dowolnego innego
    jeśli akurat prawnicy tego kraju mają taką wizję). a nie wydaje mi się
    by było prawo nakazujące pilnowania zegarów na serwerach ntp.

    > Zresztą wspominałem o http://www.ntp.org. Służba czasu to nie widzimisię i
    > zgodność z rozkładem jazdy we współczesnym wykonaniu PKP.

    tylko czy ja wystawiając serwer ntp należę do "służby czasu"? czy
    zmuszam kogoś do korzystania z mojego serwera? czy jeśli założę sobie
    domenę mgk.org (ministerstwo głupich kroków) i zapiszę tam statut, że
    każdy kto ma serwer kroków (chodzenia - czyli w zasadzie siebie) ma
    chodzić zgodnie z moimi regułami, to też będziesz optował za
    uwzględnianiem tego?
    nie mam nic do ludzi z ntp.org - natomiast fakt, iż oni tak uważają nie
    jest z mojego punktu widzenia żadną wyrocznią. technicznie *mogę*
    postawić serwer ntp z czasem przesuniętym o 33 minuty. zgodnie z opinią
    ntp.org (i twoją i pewnie paru innych ludzi) nie mogę. ale np. zgodnie z
    opinią .. czy ja wiem .. leppera, to pewnie w ogóle nie mogę korzystać z
    sieci, bo rolnicy mają źle.

    depesz

    --