    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 1 Jun 2018 21:56:19 +0200

    Dnia Fri, 1 Jun 2018 20:47:20 +0200, Mirek napisał(a):

    > Fajnie, ale DLACZEGO?

    Oto jest pytanie.
    Ale wszelkie hipotezy musza sie z tym liczyc :-)

    > Nie wiem jak szybko startuje ten wentylator, ale po pewnym czasie w
    > gwieździe powinien być stan ustalony, tzn silnik już się nie rozpędza,
    > prąd już nie spada, wzrastać może jedynie temperatura. Obroty zakładam
    > że jeszcze dalekie do znamionowych.
    > W którym momencie tego stanu przełączymy na trójkąt nie powinno mieć
    > znaczenia (faza to i tak loteria).

    Dodaj jeszcze, ze u Irka nie bylo problemow - silnik sie ladnie
    przelaczal.

    > Logiczne jest więc, że skrócenie czasu przesuwa ten moment przed stan
    > ustalony, czyli prąd większy, obroty mniejsze - większy będzie chwilowy
    > prąd po przełączeniu na trójkąt.
    > Zakładając, że wirnik coś tam generuje, faktycznie może być korzyść, bo
    > mniejsze obroty to mniejsze napięcie, ale w takim razie proponuję prosty
    > test: jak już kręci się w trójkącie ze znamionową wyłączyć na 100ms i
    > włączyć ponownie - wywali?

    Tez to proponuje, niestety - maszyna juz u odbiorcy i nie ma jak
    eksperymentowac.

    Moze jeszcze tylko niuans - nie tylko wylaczyc silnik, ale jeszcze
    rozlaczyc ten trojkat.

    Oscyloskop na innym silniku moglby sie przydac - co tam sie dzieje po
    wylaczeniu pradu ..

    J.