eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › silnik elektryczny ntg ?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 36

  • 1. Data: 2018-05-27 19:20:49
    Temat: silnik elektryczny ntg ?
    Od: "michal" <m...@n...com.pl>

    Witam.
    Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel, konkretnie
    SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest jednofazowy na 230V,
    1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
    Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej bez
    obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
    przy czym prad jest rowny podawanemu w katalogu czyli 5,8 A i po około 15
    minutach pracy silnik ma około 80 C i nie da się go dotknąć.
    (temperatura otoczenia komfortowe 23 stopnie, przewietrznik wydaje się
    nieuszkodzony i prawidłowy)
    Pytanie jest następujące czy silnik jest sprawny czy uszkodzony, czy też
    może przegapiłem jakieś magiczne normy dopuszczające by silnik się tak grzał
    w stanie jałowym?
    (silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)


    pozdrawiam.
    michal



  • 2. Data: 2018-05-27 19:47:09
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):

    > Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej bez
    > obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,

    Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
    moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
    też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
    --
    Jacek
    I hate haters.


  • 3. Data: 2018-05-27 20:23:17
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: "michal" <m...@n...com.pl>


    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:1kqgf2myl8s4d.cn04xc2gw6ai$.dlg@40tude.net...
    > Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):
    >
    >> Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
    >> bez
    >> obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
    >
    > Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
    > moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
    > też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
    > --
    > Jacek
    > I hate haters.

    Mierze za pomoca watomierza kamstrupa, nie bardzo mogę zle zmierzyc,
    zreszta grzeje się.
    Podlaczony jest zgodnie z opisem w puszce zaciskowej, nie ma tu zbyt duzej
    filozofi: U1-U2 na faze i zero a Z1 i Z2 przez kondensator na faze i zero.
    Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
    ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
    większą rezystancje ?

    michal.



  • 4. Data: 2018-05-27 21:06:19
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-27 o 20:23, michal pisze:
    > Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    > news:1kqgf2myl8s4d.cn04xc2gw6ai$.dlg@40tude.net...
    >> Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):
    >>
    >>> Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
    >>> bez
    >>> obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
    >>
    >> Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
    >> moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
    >> też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
    >> --
    >> Jacek
    >> I hate haters.
    >
    > Mierze za pomoca watomierza kamstrupa, nie bardzo mogę zle zmierzyc,
    > zreszta grzeje się.
    > Podlaczony jest zgodnie z opisem w puszce zaciskowej, nie ma tu zbyt duzej
    > filozofi: U1-U2 na faze i zero a Z1 i Z2 przez kondensator na faze i zero.
    > Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
    > ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
    > większą rezystancje ?
    Tak, bo to rozruchowe, ja bym zmienił kondesator, może ma upływność i płynie
    za duży prąd w rozruchowym i jeszcze w złej fazie, co może powodować
    grzanie,
    to po 1 a po 2 czy silnik wyłączony lekko sie kręci ręką? moze coś z
    łożyskami ma?
    niby nowy nie powinien ale może gdzieś w wilgoci leżał i łożyska mu "chyta"
    ostatnia rzecz to przebicia na uzwojeniach, zwarty zwój ale znowu, tego
    nie powinno być
    w nowym silniku.


    --
    Pozdr
    Janusz


  • 5. Data: 2018-05-27 21:09:28
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 27 May 2018 20:23:17 +0200, michal napisał(a):

    > Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
    > ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
    > większą rezystancje ?

    IMO tak. Ale na tym wyczerpują się moje rady. Dzwoń jutro do fabryki,
    niech się wytłumaczą.
    --
    Jacek
    I hate haters.


  • 6. Data: 2018-05-27 21:22:53
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-05-27 o 19:20, michal pisze:
    > Witam.
    > Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel, konkretnie
    > SEMh 90-4L(nowy nie u?ywany z sklepu). Silnik jest jednofazowy na 230V,
    > 1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
    > Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej bez
    > obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
    > przy czym prad jest rowny podawanemu w katalogu czyli 5,8 A i po oko?o 15
    > minutach pracy silnik ma oko?o 80 C i nie da si? go dotkn??.
    > (temperatura otoczenia komfortowe 23 stopnie, przewietrznik wydaje si?
    > nieuszkodzony i prawid?owy)

    Odłącz uzw. rozruchowe, podaj zasilanie na uzw. główne i rozkręć ręką.
    Jak już wejdzie do pracy ustalonej, zmierz parametry i sprawdź czy też
    się tak grzeje.


  • 7. Data: 2018-05-27 23:42:50
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Jednofazówki takie wredne są niestety.
    Jak nie są obciążone to grzeją się strasznie, jak obciążysz, to trochę
    mniej, dziwne, ale tak obserwujemy.
    Mieliśmy serię silników 0.12kW z wyłącznikiem termicznym. Nie byliśmy w
    stanie ich używać w maszynach, bo pracowały praktycznie bez obciążenia i
    termiki wywalały.
    Obecnie wszędzie idą 3 fazowe i problem z głowy (poza podłączeniem maszyny).

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. kiedyś mierzyłem silniki bez termika 0.09kW, miały po 90 stopni, aż
    z nich śmierdziało.
    pps. besel... ale już niedługo, wycofali się z produkcji małych
    silników, więc tylko tyle co w magazynach zostało można jeszcze kupić,
    ciekawe czy innych producentów też taki będą.


  • 8. Data: 2018-05-28 10:34:31
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:pef8og$mb0$...@n...news.atman.pl...
    >Jednofazówki takie wredne są niestety.
    >Jak nie są obciążone to grzeją się strasznie, jak obciążysz, to
    >trochę mniej, dziwne, ale tak obserwujemy.
    >Mieliśmy serię silników 0.12kW z wyłącznikiem termicznym. Nie byliśmy
    >w stanie ich używać w maszynach, bo pracowały praktycznie bez
    >obciążenia i termiki wywalały.
    >Obecnie wszędzie idą 3 fazowe i problem z głowy (poza podłączeniem
    >maszyny).

    Ale skad sie to bierze ?

    Bo tak idac za liczbami kolegi ... prad znamionowy 7.8A, przy 1.1kW
    powinno byc 4.7A, cos fi =0.61 ... czy nie troche za duzo ?

    Ale jemu bez obciazenia plynie 5.8A, niewiele mniej niz znamionowy ...
    no, skoro silnik temperature wytrzymuje, to grzechem byloby dac
    grubszy drut :-)
    Ale taki sam grzech bylby w 3f :-)

    Tych 5.8A^2 razy 2.4 ohm = 80W. Moze 120, skoro drugie uzwojenie ma
    wieksza rezystancje.
    Daleko od 530W ... zakladajac, ze miernik dobrze mierzy, choc
    wentylowany silnik to chyba faktycznie tych 500W ma, skoro taki
    goracy.

    I co - 3f ma grubszy drut ? Raczej taki sam troche duze straty, nawet
    tych 80W.
    Chyba, ze przy 3f to mamy powiedzmy 2A na faze, i kwadrat robi swoje.

    W klatce takie straty?
    Jak pomyslec ... wektor pola pewnie jakis eliptyczny, pulsuje w
    amplitudzie, pulsuje w fazie, klatke moze grzeje bardziej.

    Moze jednak ten silnik trzeba inaczej podlaczyc ?

    No coz, dzis dzien roboczy, telefon w dlon ...

    J.


  • 9. Data: 2018-05-28 18:19:34
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "michal" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:5b0ae8f0$0$617$6...@n...neostrada.
    pl...
    >Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel,
    >konkretnie SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest
    >jednofazowy na 230V, 1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
    >Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce
    >zaciskowej bez obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,

    Tak swoja droga - sprawnosc 67% znaczy, ze przy 1.1kW na wale mamy
    ~550W strat na cieplo ... ale czemu tak duzo ?

    >(silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)

    No, patrzac na dane Besela ... sprawnosc np 80%, tez troche ciepla ...

    J.


  • 10. Data: 2018-05-28 20:47:01
    Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
    Od: "michal" <m...@n...com.pl>


    Użytkownik "michal" <m...@n...com.pl> napisał w wiadomości
    news:5b0ae8f0$0$617$65785112@news.neostrada.pl...
    > Witam.
    > Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel,
    > konkretnie SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest jednofazowy
    > na 230V, 1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
    > Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
    > bez obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
    > przy czym prad jest rowny podawanemu w katalogu czyli 5,8 A i po około 15
    > minutach pracy silnik ma około 80 C i nie da się go dotknąć.
    > (temperatura otoczenia komfortowe 23 stopnie, przewietrznik wydaje się
    > nieuszkodzony i prawidłowy)
    > Pytanie jest następujące czy silnik jest sprawny czy uszkodzony, czy też
    > może przegapiłem jakieś magiczne normy dopuszczające by silnik się tak
    > grzał w stanie jałowym?
    > (silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)
    >
    >
    > pozdrawiam.
    > michal
    Sam sobie odpisze dla ciekawych.
    Besel twierdzi ze to normalne i teraz takie robia. Tak mi powiedzieli przez
    telefon.
    Podobno sie moze do 100 stopni zagrzac, tu mnie ciekawi co na to CE ze o
    innych normach nie wspomne. Ale nie bede dociekal.
    Zachecony tymi zapewnieniami wlaczylem go na godzine i sie nie spalil. Mimo
    wszystko na przyszlosc trzeba zaczac od sprawdzenia sprawnosci, bp uwazam
    ze to jednak przesada.
    pozdrawiam.
    michal m.


strony : [ 1 ] . 2 ... 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: