    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: silnik krokowy czy 3 fazowy?
    Date: Mon, 30 Jul 2018 15:56:54 +0200

    Użytkownik "BQB" napisał w wiadomości grup
    W dniu 30.07.2018 o 14:46, J.F. pisze:

    >Mały, właściwie, można go nazwać "małym" 12" średnica lustra
    >https://www.teleskopy.pl/product_info.php?cPath=&pr
    oducts_id=1466

    w kazdym badz razie 20 ton nie wazy, ani nawet 1t, wiec silnik
    znikomej mocy.
    Uwazaj - montaz Dobsona sie do astrofotografii nie nadaje, mimo
    sledzenia obraz w polu widzenia sie obraca.
    Potrzebujesz dwa silniki, bo naped w dwoch osiach.

    A jesli dobrze widze - montaz jest maksymalnie prosty, i dolozenie
    napedu to bedzie pewne wyzwanie.

    >Planowałem przekładnie 1:10 czy też 10:1 (silnik będzie się kręcił 10
    >razy szybciej niż teleskop

    Tyle, ze teleskop ma robic 1 obrot na dobe, silnik 1 na 2h ...
    nawet taki co ma krok 1.8 stopnia bedzie go robil raz na 43s.
    Przy 64 mikrokrokach ... brzmi ciekawie, ale czy tarcie pomyslu nie
    wykonczy.

    silnik 3f to ciekaw jestem jak sobie z zadaniem poradzi ... ale
    enkodery teraz takie dobre robia ...

    >Chłodzenie nie jest wielkim problemem.

    Troche jest, jak projektant liczyl na przeplyw powietrza przy 3000
    rpm, a silnik stoi :-)

    >siła potrzebna do obracania teleskopu w poziomie to 1,2kg na ramieniu
    >0,34m. To na chwilę obecną. Siła potrzebna do obracania która
    >docelowo będzie potrzebna, może wzrosnąć o 200% po założeniu
    >docelowego osprzętu i akumulatorów.

    4Nm na chwile obecna. Z przekladnia 1:10 powiedzmy 0.5Nm ... przy 3000
    rpm silnik mialby 150W.

    zaczalbym od krokowca.

    Taka luzna uwaga z sieci ... wkretarki elektryczne sa tanie i mocne
    ... ale czy przekladnia ma astronomiczna precyzje ... bo silnik to
    mozna wymienic :-)

    J.