  • 1. Data: 2018-07-30 10:54:34
    Temat: silnik krokowy czy 3 fazowy?
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    Możecie podpowiedzieć, co będzie zapewniało płynniejszy ruch:
    silnik krokowy z mikrokrokami, czy też silnik 3f z falownikiem?
    Druga sprawa, które rozwiązanie ma większą dokładność ustawienia się na
    danej pozycji?
    Trzecia sprawa, które rozwiązanie zużywa mniej prądu?
    I czwarta sprawa, które rozwiązanie będzie lżejsze?

  • 2. Data: 2018-07-30 10:58:01
    Temat: Re: silnik krokowy czy 3 fazowy?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BQB" napisał w wiadomości grup
    >Możecie podpowiedzieć, co będzie zapewniało płynniejszy ruch:
    >silnik krokowy z mikrokrokami, czy też silnik 3f z falownikiem?

    Z magnesem trwalym ?

    >Druga sprawa, które rozwiązanie ma większą dokładność ustawienia się
    >na danej pozycji?
    >Trzecia sprawa, które rozwiązanie zużywa mniej prądu?
    >I czwarta sprawa, które rozwiązanie będzie lżejsze?

    Ale do czego to ?
    Bo silnik 3f to moze miec 3 bieguny, 6, 12, a skokowy bedzie mial 36,
    40, 180 ...

    J.

  • 3. Data: 2018-07-30 14:29:48
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 30.07.2018 o 10:58, J.F. pisze:
    > Użytkownik "BQB"  napisał w wiadomości grup
    >
    > Z magnesem trwalym ?

    Jak z magnesem trwałym?

    > Ale do czego to ?
    > Bo silnik 3f to moze miec 3 bieguny, 6, 12, a skokowy bedzie mial 36,
    > 40, 180 ...

    Do prowadzenia teleskopu, im ruch płynniejszy, tym lepiej.

  • 4. Data: 2018-07-30 14:46:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BQB" napisał w wiadomości grup
    >Jak z magnesem trwałym?

    Sa silniki 3f indukcyjne ("zwykle"), synchroniczne, reluktacyjne ...
    wybor podobny jak w krokowych :-)

    >Do prowadzenia teleskopu, im ruch płynniejszy, tym lepiej.

    Czyli rozumiem ze teleskop mały, moc znikoma, a zatrzymania dokladnego
    na konkretnej pozycji to raczej nie przewidujesz ?

    Jest do napedu jakas przekladnia ?

    Krokowiec z mikrokrokiem powinien wyrobic, a 3f:
    -moze byc problem znalezc odpowiednio maly silnik,
    -indukcyjny to w ogole nieprecyzyjny jest, potrzebny bedzie enkoder.
    Innym tez nie zaszkodzi.
    -przekladnia raczej bedzie musiala byc wieksza ... choc cuda i na
    takich silnikach robia,
    -jesli obroty maja byc wolne, to sie rodzi problem chlodzenia.

    3f bedzie krecil plynniej, ale na krokowcu zrobic latwiej :-)

    J.

  • 5. Data: 2018-07-30 15:03:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/30/2018 10:54 AM, BQB wrote:
> [...]
    > silnik krokowy z mikrokrokami, czy też silnik 3f z falownikiem?
    > Druga sprawa, które rozwiązanie ma większą dokładność ustawienia się na

    Silnik asynchroniczny z falownikiem nie ma szansy na ustawienie
    dokładnie pozycji. Potrzeby jeszcze enkoder obrotowy i tony ciezkiego
    software aby w ogóle o tym mówić a i tak bedzie do dupy. Silnik krokowy
    zaś zapewnia zawsze taką precyzję jaką osiągniesz mechanicznie i
    softwareowo, bez gadania.

    > Trzecia sprawa, które rozwiązanie zużywa mniej prądu?
    > I czwarta sprawa, które rozwiązanie będzie lżejsze?

    Opisz najpierw o jaką dokładnośc ustawienia chodzi.

  • 6. Data: 2018-07-30 15:09:12
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 30.07.2018 o 14:46, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Czyli rozumiem ze teleskop mały, moc znikoma, a zatrzymania dokladnego
    > na konkretnej pozycji to raczej nie przewidujesz ?

    Mały, właściwie, można go nazwać "małym" 12" średnica lustra
    https://www.teleskopy.pl/product_info.php?cPath=&pro
    ducts_id=1466

    Zatrzymania nie, ale dojechania do konkretnej pozycji i później
    poruszania się w konkretnym kierunku ze stałą prędkością już tak.

    > Krokowiec z mikrokrokiem powinien wyrobic, a 3f:
    > -moze byc problem znalezc odpowiednio maly silnik,
    > -indukcyjny to w ogole nieprecyzyjny jest, potrzebny bedzie enkoder.
    > Innym tez nie zaszkodzi.

    enkoder tak, czy siak zamierzam użyć

    > -przekladnia raczej bedzie musiala byc wieksza ... choc cuda i na takich
    > silnikach robia,

    Planowałem przekładnie 1:10 czy też 10:1 (silnik będzie się kręcił 10
    razy szybciej niż teleskop

    > -jesli obroty maja byc wolne, to sie rodzi problem chlodzenia.

    Chłodzenie nie jest wielkim problemem.

    > 3f bedzie krecil plynniej, ale na krokowcu zrobic latwiej :-)

    Mi nie chodzi co łatwiej, tylko co płynniej.
    Tylko zastanawiam się, czy np. 64 czy też nawet 128 mikrokroków na 1
    krok nie zapewni takiej samej płynności, jak nie lepszej.

    siła potrzebna do obracania teleskopu w poziomie to 1,2kg na ramieniu
    0,34m. To na chwilę obecną. Siła potrzebna do obracania która docelowo
    będzie potrzebna, może wzrosnąć o 200% po założeniu docelowego osprzętu
    i akumulatorów.

  • 7. Data: 2018-07-30 15:56:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BQB" napisał w wiadomości grup

    >Mały, właściwie, można go nazwać "małym" 12" średnica lustra
    >https://www.teleskopy.pl/product_info.php?cPath=&pr
    oducts_id=1466

    w kazdym badz razie 20 ton nie wazy, ani nawet 1t, wiec silnik
    znikomej mocy.
    Uwazaj - montaz Dobsona sie do astrofotografii nie nadaje, mimo
    sledzenia obraz w polu widzenia sie obraca.
    Potrzebujesz dwa silniki, bo naped w dwoch osiach.

    A jesli dobrze widze - montaz jest maksymalnie prosty, i dolozenie
    napedu to bedzie pewne wyzwanie.

    >Planowałem przekładnie 1:10 czy też 10:1 (silnik będzie się kręcił 10
    >razy szybciej niż teleskop

    Tyle, ze teleskop ma robic 1 obrot na dobe, silnik 1 na 2h ...
    nawet taki co ma krok 1.8 stopnia bedzie go robil raz na 43s.
    Przy 64 mikrokrokach ... brzmi ciekawie, ale czy tarcie pomyslu nie
    wykonczy.

    silnik 3f to ciekaw jestem jak sobie z zadaniem poradzi ... ale
    enkodery teraz takie dobre robia ...

    >Chłodzenie nie jest wielkim problemem.

    Troche jest, jak projektant liczyl na przeplyw powietrza przy 3000
    rpm, a silnik stoi :-)

> [...]
    >0,34m. To na chwilę obecną. Siła potrzebna do obracania która
    >docelowo będzie potrzebna, może wzrosnąć o 200% po założeniu

    4Nm na chwile obecna. Z przekladnia 1:10 powiedzmy 0.5Nm ... przy 3000
    rpm silnik mialby 150W.

    zaczalbym od krokowca.

    Taka luzna uwaga z sieci ... wkretarki elektryczne sa tanie i mocne
    ... ale czy przekladnia ma astronomiczna precyzje ... bo silnik to
    mozna wymienic :-)

    J.

  • 8. Data: 2018-07-30 16:02:28
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 30.07.2018 o 15:56, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Taka luzna uwaga z sieci ... wkretarki elektryczne sa tanie i mocne ...
    > ale czy przekladnia ma astronomiczna precyzje ... bo silnik to mozna

    Nie ma co kombinować. W sieci jest wiele projektów, najpierw parę
    obejrzeć, potem podjąć decyzję.

    P.P.

  • 9. Data: 2018-07-30 19:01:50
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Przy 64 mikrokrokach ... brzmi ciekawie, ale czy tarcie pomyslu nie
    > wykonczy.

    Zdaje się, że moment obrotowy maleje wraz z podziałem na mikrokroki.
    Trzeba sterownik, który wraz z podziałem na mikrokroki siknie więcej
    prądu. Albo gotowy sterownik, albo coś od STM.
    Z jakiś względów gimbale robi się na BLDC, ale tam pewnie o szybkość chodzi.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2018-07-30 19:02:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Najplynniejszy ruch zapewni silnik od wycieraczek samochodowych. Ma juz wbudowana
    przekladnie i ok obrotu na sekunde za nia. Najgorsza prace zrobila fabryka. Do tego
    enkoder. Za enkoder moze robic sam silnik bo mozna zliczac przesuwanie sie
    nabiegunnikow przed jakims czujnikiem, np. odbiciowym umieszczonym wewnatrz silnika.
    Pobor pradu tych co mialem bez obciazenia od ok. 0,6A. Inne zalety. Niska cena od 10
    zl na zlomie. Latwosc sterowania predkoscia obrotowa przez PWM przy zachowaniu duzego
    momentu obrotowego. Cicha praca. Niskie napiecie zasilania. Latwosc przerobienia na
    serwo. Jak za duzy to jest sporo mniejszych uzywanych w samochodach np. Silniczki
    podnoszenia szyb, silniczki przesuwania foteli, silniczki otwierania szyberdachow.