    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [skad] male ogniwka peltiera
    Date: Sun, 24 Jan 2010 13:19:03 +0100

    J. F. wrote:

    > A dostosowanie polega na lepszej stabilnosci, czy na przesunieciu
    > stabilnego obszaru w temperature 50 stopni, zeby nie trzeba bylo
    > chlodzic a tylko grzac ? :-)
    >
    > Ma ktos pomysl jak zweryfikowac stabilnosc kwarcu ?
    > Moj zegarek Casio zadziwia, ale porownywac wskazania z czasem
    > atomowo-internetowym to wymaga miesiaca :-)

    w petle pll z gps'em go :)
    http://www.jrmiller.demon.co.uk/projects/ministd/frq
    std.htm
    itd.

    szukam wlasnie gotowcow w w/w temacie , czesc uzywa starych
    mikrokontrolerkow , ciezko cos tez kupic 'na moj budzet' od reki, ale pomysl
    mi sie podoba i sama zasada jest dosc prosta..

    osobiscie poki co mam ruskie zrodlo czestotliwosci wzorcowej 'hiacynt'
    (5mhz)
    i najpierw do niego kalibruje licznik z 10s czasem bramkowania (dokladnosc
    0.1hz) a pozniej tym licznikiem sprawdzam czestotliwosc oscylatorka.
    sam licznik robie juz w ktorejs z kolei wersji, z roznymi wersjami
    montowania trymerka , czestotliwosciami kwarcu, stabilizacja temperaturowa
    (tzn. rozne metody montazu, bo poki co wszystkie stabilizuja prostym lm75),
    i na tym przykladzie tez sporo juz sie nauczylem o stabilnosci kwarcow :)

    praktyczna dokladnosc niestety jest marna, ~1ppm... chociaz do zastosowan
    typu radiofonika to wydaje sie wystarczac , z tym ze wlasnie najlepiej
    wychodzi gdy kwarc jest w temp ~25C , co w zasadzie nie byloby problemem
    (a nawet jest wygodne bo nie potrzeba do stabilizacji duzo energii) gdyby
    czasem nie bylo cieplej...
    krotkoterminowa stabilnosc wydaje sie byc za to nieco lepsza, ale poki co
    tego nie mierze bo nawet 10s czas bramkowania wydaje mi sie delikatnie
    mowiac dlugi , no i mimo wszystko raczej automat powinien 'dostrajac'
    oscylator, bo juz teraz zeby uzyskac te ~1hz dokladnosci to musze
    dolutowywac kawalek drucika do jednej z nozek kwarcu jako 'trymerek
    powietrzny' (trzeba go albo wygiac blizej drugiej nozki, albo oddalic)