  • 1. Data: 2010-01-24 11:09:17
    Temat: [skad] male ogniwka peltiera
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    male, czyli ~10x10mm, do termostatow dla
    'popularnych' rezonatorkow kwarcowych...

  • 2. Data: 2010-01-24 11:18:15
    Temat: Re: [skad] male ogniwka peltiera
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotr "Curious" Slawinski wrote:

    > male, czyli ~10x10mm, do termostatow dla
    > 'popularnych' rezonatorkow kwarcowych...

    tak z ciekawości: chcesz robić urządzenie do pracy w tropiku? Stabilne
    rezonatory kwarcowe pracują raczej w temperaturach 45-50 stopni i w naszych
    strefach trzeba je raczej grzać niż chłodzić. A co do pytania, to mniejszych
    niż 15x15mm nie widziałem, choć nie wykluczam istnienia.

    Waldek

  • 3. Data: 2010-01-24 11:32:56
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Waldemar Krzok wrote:

> [...]
    > naszych strefach trzeba je raczej grzać niż chłodzić. A co do pytania, to
    > mniejszych niż 15x15mm nie widziałem, choć nie wykluczam istnienia.

    popularne dostepne zdaja sie najbardziej lubic 25-35C , przynajmniej tak
    wynika z wstepnych doswiadczen. powyzej 37C zaleznosc temperatura-
    czestotliwosc gwaltownie rosnie :(

  • 4. Data: 2010-01-24 11:38:43
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotr "Curious" Slawinski wrote:

    > popularne dostepne zdaja sie najbardziej lubic 25-35C , przynajmniej tak
    > wynika z wstepnych doswiadczen. powyzej 37C zaleznosc temperatura-
    > czestotliwosc gwaltownie rosnie :(

    muszę przyznać, że jak już zawracam sobie dupę robieniem generatora
    kwarcowego ze stabilizacją temperatury, to biorę do tego kwarce do tego
    dostosowane. Są 3x droższe od normalnych, ale mają już na dzień dobry lepszą
    stabilizację.

    Waldek

  • 5. Data: 2010-01-24 11:45:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Jan 2010 12:38:43 +0100, Waldemar Krzok wrote:

> [...]
    >dostosowane. Są 3x droższe od normalnych, ale mają już na dzień dobry lepszą

    A dostosowanie polega na lepszej stabilnosci, czy na przesunieciu
    stabilnego obszaru w temperature 50 stopni, zeby nie trzeba bylo
    chlodzic a tylko grzac ? :-)

    Ma ktos pomysl jak zweryfikowac stabilnosc kwarcu ?
    Moj zegarek Casio zadziwia, ale porownywac wskazania z czasem
    atomowo-internetowym to wymaga miesiaca :-)

    J.

  • 6. Data: 2010-01-24 12:19:03
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    J. F. wrote:

> [...]
    > Moj zegarek Casio zadziwia, ale porownywac wskazania z czasem
    > atomowo-internetowym to wymaga miesiaca :-)

    w petle pll z gps'em go :)
    http://www.jrmiller.demon.co.uk/projects/ministd/frq
    std.htm
    itd.

    szukam wlasnie gotowcow w w/w temacie , czesc uzywa starych
    mikrokontrolerkow , ciezko cos tez kupic 'na moj budzet' od reki, ale pomysl
    mi sie podoba i sama zasada jest dosc prosta..

    osobiscie poki co mam ruskie zrodlo czestotliwosci wzorcowej 'hiacynt'
    (5mhz)
    i najpierw do niego kalibruje licznik z 10s czasem bramkowania (dokladnosc
    0.1hz) a pozniej tym licznikiem sprawdzam czestotliwosc oscylatorka.
    sam licznik robie juz w ktorejs z kolei wersji, z roznymi wersjami
    montowania trymerka , czestotliwosciami kwarcu, stabilizacja temperaturowa
    (tzn. rozne metody montazu, bo poki co wszystkie stabilizuja prostym lm75),
    i na tym przykladzie tez sporo juz sie nauczylem o stabilnosci kwarcow :)

    praktyczna dokladnosc niestety jest marna, ~1ppm... chociaz do zastosowan
    typu radiofonika to wydaje sie wystarczac , z tym ze wlasnie najlepiej
    wychodzi gdy kwarc jest w temp ~25C , co w zasadzie nie byloby problemem
    (a nawet jest wygodne bo nie potrzeba do stabilizacji duzo energii) gdyby
    czasem nie bylo cieplej...
    krotkoterminowa stabilnosc wydaje sie byc za to nieco lepsza, ale poki co
    tego nie mierze bo nawet 10s czas bramkowania wydaje mi sie delikatnie
    mowiac dlugi , no i mimo wszystko raczej automat powinien 'dostrajac'
    oscylator, bo juz teraz zeby uzyskac te ~1hz dokladnosci to musze
    dolutowywac kawalek drucika do jednej z nozek kwarcu jako 'trymerek
    powietrzny' (trzeba go albo wygiac blizej drugiej nozki, albo oddalic)

  • 7. Data: 2010-01-24 20:03:04
    Od: "kolarz" <k...@o...eu>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    napisał w wiadomości news:hjhehi$2uj$1@nemesis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > dolutowywac kawalek drucika do jednej z nozek kwarcu jako 'trymerek
    > powietrzny' (trzeba go albo wygiac blizej drugiej nozki, albo oddalic)
    Tu są schematy i opisy wykorzystujące wyjscie synchr. pion. TV i pętla
    porównywująca ( na samym dole są linki do schematów ) do stabilizacji gen
    kwarcowego. Ciekawa strona.
    kolarz

  • 8. Data: 2010-01-24 20:23:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Jan 2010 21:03:04 +0100, kolarz wrote:
    >Tu są schematy i opisy wykorzystujące wyjscie synchr. pion. TV i pętla
    >porównywująca ( na samym dole są linki do schematów ) do stabilizacji gen
    >kwarcowego. Ciekawa strona.

    Ale jej nie podales :-)

    Na ile mozna wierzyc sygnalom TV ?
    Rozmawiamy o ok 1ppm ..

    Odczyt kwarca z zegarka to osobny problem .. mikrofonem ?

    J.

  • 9. Data: 2010-01-24 21:19:40
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J. F. wrote:

    > A dostosowanie polega na lepszej stabilnosci, czy na przesunieciu
    > stabilnego obszaru w temperature 50 stopni, zeby nie trzeba bylo
    > chlodzic a tylko grzac ? :-)

    Kwarce są inaczej cięte. Są bardziej stabilne i mają minimum w okolicy 50
    stopni. Są też takie, które pracują najlepiej w 90 stopniach i na dodatek
    mechanicznie stabilniejsze, ale one są już bardzo drogie, bo na ogół
    montowane w obudowach próżniowych wraz z ogrzewaniem i czujnikiem. Wyglądają
    jak lampy próżniowe, ale osiągają dokładność < 0.1ppm.
    Normalne kwarce mają faktycznie minimum w okolicy 25 stopni, problemem jest
    jednak histereza charakterystyki temperaturowej, co nie ułatwia zrobienia
    stabilizatora.

    Waldek

  • 10. Data: 2010-01-24 21:58:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Jan 2010 22:19:40 +0100, Waldemar Krzok wrote:

    >Kwarce są inaczej cięte. Są bardziej stabilne i mają minimum w okolicy 50
    >stopni.

    No wlasnie. Wiec pytanie czy inny ma gorsza dokladnosc, czy tylko inna
    temperature pracy.

    J.