    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: spadek napięcia - możliwe rozwiązania
    Date: Mon, 16 Aug 2021 11:30:56 +0200

    W dniu 2021-08-15 o 23:02, Dominik Niepowiem pisze:
    > Bardzo dziękuję za wszystkie rady.
    >
    > Prostownik jak i instalacja ma około 25 lat, nie wiele da się wyczytać z
    fabrycznych napisów. Jest ring na grubszych do którego podłączone są urządzenia
    swoimi cieńszymi przewodami.
    > Kable od prostownika są dwukrotnie grubsze niż te od pompy, niestety nie opisane.
    Sama pompa (3 letnie urządzenie) podłączona jest przewodem fabrycznym 16AWG,
    oświetlenie LED niewiele mniejszymi przewodami niż pompa. Niestety nie są opisane.

    > Dodałem do instalacji akumulator 100ah, bez zmian. Przygasa na sekundę. Pompa przy
    mniejszym strumieniu wody włącza się co jakiś i to widzę w oświetleniu. Jak odkręcę
    wodę do końca to napięcie spadnie na ułamek sekundy i już jest OK. Czyli strzały
    pompy są odczuwalne.
    > Zrobiłem test z samym akumulatorem, prostownik wyłączony. Efekt identyczny.
    Mierzyłem napięcie w tym samym miejscu co poprzednio i spadało tym razem z 12.8 do
    11.
    > Kupiłem dwa różne światła LED. Jedno jest odporne na przygasanie, drugie niestety
    nie.
    > Kupiłem na allegro regulator napięcia z wyświetlaczem LM2596 DC-DC, podłączyłem,
    niestety bez zmian. Teraz doczytałem, że on nie podnosi napięcia.

    > Czy powinienem szukać odpowiedniego regulatora czy szukać problemu w kablach?
    > Czy definitywnie porzucić pomysł z kondensatorem? Napisałem o tym, bo widziałem
    takie rozwiązania w car-audio.

    Według mnie (ale nigdy nic takiego sam nie robiłem) kluczowe jest
    oddzielenie obwodu pompy od obwodu oświetlenia tak, aby tąpnięcie na
    obwodzie pompy nie przenosiło się bezpośrednio do obwodu oświetlenia.
    Wtedy akumulator lub duży kondensator w obwodzie oświetlenia ma szansę
    coś pomóc (czyli akumulator zasila tylko oświetlenie).

    Co do oddzielenia to według mnie są do sprawdzenia dwie możliwości:
    - dioda (najlepiej Schotky),
    - dławik (ale rzędu 1H).

    Z rozwiązań bardziej zaawansowanych to byłoby DCDC step-up/step-down
    które dla napięć z zakresu 8..14V robiłoby zawsze 12V.
    Jakbym miał coś takiego zrobić to chyba moim pierwszym pomysłem byłaby
    przetwornica w układzie Sepic z wykorzystaniem transformatora 1:1.
    P.G.