  • 1. Data: 2021-08-14 20:15:52
    Temat: spadek napięcia - możliwe rozwiązania
    Od: Dominik Niepowiem <p...@g...com>

    Cześć,
    piszę z prośba o radę jak rozwiązać problem.

    Mam instalację 12V (realnie 12.3-13.2), zasilam prostownikiem 7A.
    Z niej oświetlenie (1,5 A) i pompę wody (4A).
    Za każdym razem jak włączam pompę napięcie spada do 10V co powoduje przygasanie
    świateł. Momentalnie wraca do 12V - 12.6V.
    Zastanawiam się czy dodanie kondensatora pomoże. Jeśli to dobry kierunek to jak go
    dobrać. Czy lepiej wpiąć go do linii z oświetleniem czy pompą wody?

    Pozdr.

  • 2. Data: 2021-08-14 20:42:43
    Temat: Re: spadek napięcia - możliwe rozwiązania
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 8/14/2021 o 8:15 PM, Dominik Niepowiem pisze:
> [...]
    dobrać. Czy lepiej wpiąć go do linii z oświetleniem czy pompą wody?

    Jakiej długości i jakiego przekroju są przewody od prostownika?
    Czy jak podepniesz oświetlenie przy samym prostowniku też miga?
    Prostownik jest "transformatorowy" czy "impulsowy"?

    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2021-08-14 20:46:28
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2021-08-14 o 20:15, Dominik Niepowiem pisze:
> [...]
    dobrać. Czy lepiej wpiąć go do linii z oświetleniem czy pompą wody?

    jeśli zasilasz prostownikiem takim do ładowania akumulatorów to zwykle
    to transformator i diody. Tak więc masz niestabilizowane źródło (które
    do ładowania jest ok a do zasilania czegokolwiek już "niebardzo").

    Dodanie kondensatora wygładzi napięcie ale nie pomoże bo tranformator
    będzie dawał napięcie zmienne w zależności od obciążenia. Musiałbyś dać
    stabilizator albo.... kupić za pińć czytam dzisińć zeta zasilacz
    impulsowy 12v - są takie nawet po 5-8A

    na allegro szukaj hollandpoland czy jakoś tak

    Avast.

  • 4. Data: 2021-08-15 11:24:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    świateł. Momentalnie wraca do 12V - 12.6V.
    > Zastanawiam się czy dodanie kondensatora pomoże.
    Nie pomoże. Dodaj akumulator i większy tym lepiej, gdy nic nie pobierasz
    to będzie się ładował, a jak włączysz pompę i oświetlenie to
    rozładowywał. Najlepszy byłby trakcyjny ale są drogie, możesz użyć
    samochodowego min 60Ah.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2021-08-15 11:51:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    dobrać. Czy lepiej wpiąć go do linii z oświetleniem czy pompą wody?

    Zastosuj oświetlenie niewrażliwe na napięcie ( LEDy ).

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 6. Data: 2021-08-15 16:32:21
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Zastosuj oświetlenie niewrażliwe na napięcie ( LEDy ).

    Zależy od konstrukcji, może być wrażliwe.
    Jeżeli napięcie spada bezpośrednio na prostowniku a nie wynika z długości
    wspólnych przewodów to rada już była - akumulator.
    Na ile oceniasz czas przygaszenia świateł?
    Możesz podłączyć kondensator ale odgałęzienie do oświetlenia przez diodę
    (licząc się z min. spadkiem napięcia). Pompa nie będzie wysysała z niego
    w chwili załącznia. Może zmniejszyć zjawisko ale przy 1,5 A to już konkretne
    milifarady.

    Arek

  • 7. Data: 2021-08-15 23:02:28
    Od: Dominik Niepowiem <p...@g...com>

    On Sunday, 15 August 2021 at 16:32:25 UTC+2, Arek wrote:
> [...]
    > w chwili załącznia. Może zmniejszyć zjawisko ale przy 1,5 A to już konkretne

    Bardzo dziękuję za wszystkie rady.

    Prostownik jak i instalacja ma około 25 lat, nie wiele da się wyczytać z fabrycznych
    napisów. Jest ring na grubszych do którego podłączone są urządzenia swoimi cieńszymi
    przewodami.
    Kable od prostownika są dwukrotnie grubsze niż te od pompy, niestety nie opisane.
    Sama pompa (3 letnie urządzenie) podłączona jest przewodem fabrycznym 16AWG,
    oświetlenie LED niewiele mniejszymi przewodami niż pompa. Niestety nie są opisane.

    Dodałem do instalacji akumulator 100ah, bez zmian. Przygasa na sekundę. Pompa przy
    mniejszym strumieniu wody włącza się co jakiś i to widzę w oświetleniu. Jak odkręcę
    wodę do końca to napięcie spadnie na ułamek sekundy i już jest OK. Czyli strzały
    pompy są odczuwalne.
    Zrobiłem test z samym akumulatorem, prostownik wyłączony. Efekt identyczny. Mierzyłem
    napięcie w tym samym miejscu co poprzednio i spadało tym razem z 12.8 do 11.
    Kupiłem dwa różne światła LED. Jedno jest odporne na przygasanie, drugie niestety
    nie.
    Kupiłem na allegro regulator napięcia z wyświetlaczem LM2596 DC-DC, podłączyłem,
    niestety bez zmian. Teraz doczytałem, że on nie podnosi napięcia.

    Czy powinienem szukać odpowiedniego regulatora czy szukać problemu w kablach?
    Czy definitywnie porzucić pomysł z kondensatorem? Napisałem o tym, bo widziałem takie
    rozwiązania w car-audio.

    Pozdr.

  • 8. Data: 2021-08-16 09:36:45
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.08.2021 o 23:02, Dominik Niepowiem pisze:

    > Czy powinienem szukać odpowiedniego regulatora czy szukać problemu w kablach?
    > Czy definitywnie porzucić pomysł z kondensatorem? Napisałem o tym, bo widziałem
    takie rozwiązania w car-audio.

    https://allegro.pl/oferta/regulator-obrotow-silnika-
    dc-softstart-12v-36v-20a-7509604915

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 9. Data: 2021-08-16 10:28:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-15 o 23:02, Dominik Niepowiem pisze:

> [...]
    Mierzyłem napięcie w tym samym miejscu co poprzednio i spadało tym razem z 12.8 do
    12,8V na akumulatorze to za mało, on jest prawie rozładowany dlatego
    podobciążeniem w sumie niewielkim dla niego (4A) tak spada mu napięcie.
    Naładuj go zewnętrznym prostownikiem, podłącz pod instalację i wtedy
    zmierz spadki.

    Kolejna rzecz,może na tym prostowniku da się podnieść napięcie (ma
    odczepy) jak nie to wymień diody na schotky takie 20A 60V.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2021-08-16 11:30:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Czy definitywnie porzucić pomysł z kondensatorem? Napisałem o tym, bo widziałem

    Według mnie (ale nigdy nic takiego sam nie robiłem) kluczowe jest
    oddzielenie obwodu pompy od obwodu oświetlenia tak, aby tąpnięcie na
    obwodzie pompy nie przenosiło się bezpośrednio do obwodu oświetlenia.
    Wtedy akumulator lub duży kondensator w obwodzie oświetlenia ma szansę
    coś pomóc (czyli akumulator zasila tylko oświetlenie).

    Co do oddzielenia to według mnie są do sprawdzenia dwie możliwości:
    - dioda (najlepiej Schotky),
    - dławik (ale rzędu 1H).

    Z rozwiązań bardziej zaawansowanych to byłoby DCDC step-up/step-down
    które dla napięć z zakresu 8..14V robiłoby zawsze 12V.
    Jakbym miał coś takiego zrobić to chyba moim pierwszym pomysłem byłaby
    przetwornica w układzie Sepic z wykorzystaniem transformatora 1:1.
    P.G.