    From: "Tomasz Nidecki (Nidas)" <n...@e...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: stałydostęp do internetu
    Date: Mon, 27 Jan 2003 00:30:17 +0000 (UTC)

    Użytkownik "krzysiek" <b...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:b11hq6$o3u$1@news.tpi.pl...
    > Proszę o poradę.Jestem od miesiąca "szczęśliwym" posiadaczem stałego łącza
    > do internetu-łącze kablowe.Niestety prędkość jest fatalna.Usługodawca
    > obiecuje poprawę.Równocześnie inna firma oferuje dostęp do internetu drogą
    > radiową.Czy warto tym tematem się zainteresować czy lepiej cierpliwie
    czekać
    > na poprawę tego pierwszego?

    Heh, na to pytanie nie ma odpowiedzi. Wbrew wielu opiniom lacze "radiowe" (w
    ogolnym tego slowa znaczeniu) wcale nie jest czyms lepszym od tradycyjnego
    lacza a nawet moze byc gorsze. Jest wiele czynnikow okreslajacych jakosc
    lacza: przede wszystkim uslugodawca (lacza jakimi dysponuje), liczba osob
    podpietych do danego lacza, charakter korzystania przez te osoby z dostepu
    do internetu (wiele zalezy od tego czy te osoby poprostu korzystaja ze stron
    www, poczty itp czy moze z szalencza pasja sciagaja liczne dane przy pomocy
    programow p2p takich jak kaza, dc, imesh itp). Nigdy nie nalezy spodziewac
    sie cudow. Najtrudniej jest pogodzic sie z niskimi transferami osobom ktore
    nigdy wczesniej nie korzystaly z internetu (np przez modem). Wielu ludziom
    wydaje sie ze stale lacze oznacza transfery rzedu 100 KB/s i blyskawiczne
    dzialanie wszystkich uslug. Internet jest jednak siecia w ktorej transfery
    zaleza nie tylko od naszego lacza ale rownierz od lacz do ktorych podpiete
    sa serwery internetowe z ktorymi sie laczymy.
    Podsumowujac, lacze radiowe nie musi byc szybsze od tradycyjnego lacza
    kablowego. Z pewnoscia warto sie zainteresowac innym uslugodawca ale nie z
    faktu posiadania przez niego lacza radiowego lecz raczej z uwagi na
    mozliwosc posiadania przez inna firme lepszych lacz bez wzgledu na ich typ.
    Jesli chodzi o poprawe istniejacego lacza to oczywiscie mozna na to poczekac
    (moze uslugodawca boryka sie z jakimis problemami technicznymi i czeka na
    terminy instalacji nowych lacz, urzadzen itp) ale nalezy pamietac ze
    interesem uslugodawcy jest posiadanie jak najslabszych lacz (czyt.
    najtanszych) i udostepnianie ich jak najwiekszej liczbie osob/instytucji -
    wtedy zysk jest oczywiscie najwiekszy.

    Tomasz Nidecki (Nidas)
    http://www.earth.pl

    (rownierz uslugodawca :) )