  • 1. Data: 2010-01-01 17:50:22
    Temat: Re: szukam auta - mocnego RWD - doradźcie
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hhig2a$p8j$1@inews.gazeta.pl...
    > cztery wydusił z siebie te słowy:

    > a skąd w ogole pomysł, ze większy silnik musi więcej palic.

    Z fizyki.

    > Mnie wyzywasz od kompleksów, ale guzik wiesz. Pojeździj kiedyś mocniejszym
    > silnikiem o większej pojemności w tym samym tempie co tą swoją motorynką i
    > ze zdziwieniem stwierdzisz, ze wcale więcej benzyny nie zuzyjesz.

    Ok, wchodzę w to. O ile się zakładamy, że jednak zużyjesz więcej?

    Jurand.

  • 2. Data: 2010-01-02 11:13:33
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Jurand wydusił z siebie te słowy:

    > Z fizyki.

    a do spalania potrzebna jest pojemność czy wykorzystywana moc?
    Jesli mały silnik ma 100KM i powiedzmy wykorzystujesz go w 50% to większy
    silnik o mocy 200KM przy podobnej dynamice będzie wykorzystywał 25%
    Zużycie paliwa nie bedzie sie specjalnie różniło od siebie*

    (*) oczywiście mówimy o normalnym ruchu, a nie jakiej mocno dynamicznej
    jeździe.

    > Ok, wchodzę w to. O ile się zakładamy, że jednak zużyjesz więcej?

    Widzisz, za duzo jeżdze samochodami z większymi silnikami (2,5-3,5 litra) i
    jakoś nie specjalnie odbiegam od spalania tych 1,8-2,0

    Skoro moja omega (oecnie 2,5 ale wczesniejsza 3,0 palila podobnie) przy
    mojej normalnej jeździe pali mi w cyklu mieszanym 13-14l/lpg a weźmiesz pod
    uwage np. jakies mondeo (zeby wielkościowo bylo podobnie) z silnikiem
    1,8-2,0 to ile spali?

    --
    Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl
    Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)

  • 3. Data: 2010-01-02 13:07:53
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

> [...]
    > Zużycie paliwa nie bedzie sie specjalnie różniło od siebie*
    >
    > (*) oczywiście mówimy o normalnym ruchu, a nie jakiej mocno dynamicznej

    Ale silnik o mocy 200 KM, jeśli jest tej samej klasy co silnik 100 KM, jest
    cięższy, ma większe i cięższe tłoki, większe opory tarcia, większą stratę na
    przeniesieniu napędu (większy mechanizm różnicowy, grubsze półosie, itp.) -
    no i generalnie auto z takim silnikiem waży więcej. Dlatego potrzebujesz
    więcej paliwa, żeby rozkręcić sam silnik, a po drugie - żeby napędzić
    cięższy samochód.

> [...]
    > mojej normalnej jeździe pali mi w cyklu mieszanym 13-14l/lpg a weźmiesz
    > pod uwage np. jakies mondeo (zeby wielkościowo bylo podobnie) z silnikiem

    Ile mocy miała Omega 2.5 a ile 3.0? 100 KM kontra 200 KM? ;)
    Najpierw misiu wyjedżasz z porównaniem silników 100 KM kontra 200 KM, a
    potem podajesz pojemności 2.5 i 3.0 ;)

    Poza tym wypowiedzi "wcale nie zużyjesz więcej benzyny" i "jakoś specjalnie
    nie odbiegam od spalania tych 1.8-2.0" niosą dwie różne informacje.

    Porównaj sobie spalanie BMW 316i i BMW 328i. Albo Alfy Romeo 156 1.6 i Alfy
    Romeo 2.5 V6. Albo Audi A6 1.9 TDI i Audi A6 3.0 TDI. To masz takie różnice
    w mocach, o jakich mówiłeś.

    Jurand.

  • 4. Data: 2010-01-02 14:27:56
    Temat: Re: szukam auta - mocnego RWD - doradĽcie
    Od: "Przembo" <x...@x...xx>

    *Jurand* napisal(a) w news:hhnctt$ing$1@inews.gazeta.pl:
> [...]
    > Dlatego potrzebujesz więcej paliwa, żeby rozkręcić sam silnik, a po
    > drugie - żeby napędzić cięższy samochód.

    Co do oporow wewnetrznych silnika masz niewatpliwie racje, co do masy
    pojazdu przwaznie tez. Pomijasz jednak istotny aspekt, inaczej operuje sie
    gazem pojazdem o slabym silniku, a inaczej mocnym.
    Pod jakim katem analizujemy spalanie? Pod katem minimalnego mozliwego, czy
    moze bardziej interesuje nas jednakowa dynamika jazdy.

    > Porównaj sobie spalanie BMW 316i i BMW 328i. Albo Alfy Romeo 156 1.6 i
    > Alfy Romeo 2.5 V6. Albo Audi A6 1.9 TDI i Audi A6 3.0 TDI. To masz
    > takie różnice w mocach, o jakich mówiłe?.

    525 spala 14,5-15,5l LPG w 3city, glownie Gdansk w godzinach 8 i 16. Inne
    auto o mocy 75KM zadowalalo sie od 12 do 16 l LPG (srednio wychodzilo mi
    15l ) i nizej nie chcial przy zachowaniu akceptowalnego tepma jazdy.
    Uprzedzajac pytanie zepsuty chyba nie byl bo w rekach innego kierowcy spalal
    mniej. W tej slabiznie pedal gazu trzeba bylo wciskac gleboko by jakos
    jechac. W mocnym wystarczy delikatnie operowac pedalem gazu by miec ta sama
    dynamike stad i spalanie podobne.

    Pozdr

  • 5. Data: 2010-01-02 14:40:42
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Przembo" <x...@x...xx> napisał w wiadomości

> [...]
    > Pod jakim katem analizujemy spalanie? Pod katem minimalnego mozliwego, czy
    > moze bardziej interesuje nas jednakowa dynamika jazdy.

    Przecież było napisane - "Pojeździj kiedyś mocniejszym silnikiem o większej
    pojemności w tym samym tempie co tą swoją motorynką".
    Czyli jeździmy mocniejszym autem w tempie słabszego.

> [...]
    > jakos jechac. W mocnym wystarczy delikatnie operowac pedalem gazu by miec
    > ta sama dynamike stad i spalanie podobne.

    Uwielbiam takie posty ;)
    525 spaliło 14/15 litrów, a inne auto o mocy 75KM - 12-16. Ty, to Ty chyba
    masz jakiś problem z dwupołożeniowym pedałem gazu w słabszym samochodzie,
    albo 525 było Twoje prywatne, a to słabsze auto to jakaś służbowa Corsa,
    Pogromczyni Krawężników. Bo żeby 75-konnym autem spalić średnio 15 litrów
    gazu to się trzeba nad nim albo nieludzko znęcać, albo mieć instalację
    wyregulowaną przez pijanego mechanika, zajmującego się serwisem wyłącznie
    samochodów marki Polonez.

    Jurand.

  • 6. Data: 2010-01-02 15:09:17
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > Zużycie paliwa nie bedzie sie specjalnie różniło od siebie*
    >
    > (*) oczywiście mówimy o normalnym ruchu, a nie jakiej mocno dynamicznej

    Opory w tym większym silniku będą większe, czyli spali więcej.
    Zakładając te same warunki.

    Poza tym porównywanie mocą zamiast momentem to takie sobie jest.

    zyga
    --
    --force --nodeps --all

  • 7. Data: 2010-01-02 15:21:09
    Od: "Przembo" <x...@x...xx>

    *Jurand* napisal(a) w news:hhnib9$99p$1@inews.gazeta.pl:
    > Przecież było napisane - "Pojeździj kiedyś mocniejszym silnikiem o
    > większej pojemności w tym samym tempie co tą swoją motorynką".
    > Czyli jeździmy mocniejszym autem w tempie słabszego.

    Nie do konca zrozumiales moje intencje. Ja wiem pod jakim katem mamy to
    porownac... Ale po ostatnim zdaniu w tej czesci widze ze dalej piszesz o
    oszczednej jezdzie slabszym, a co za tym idzie _minimalne_ spalanie malego
    silnika!
    Ja sadze ze Kubie chodzilo o jazde slabym w tempie mocniejszego.

    > Uwielbiam takie posty ;)

    Prosze bardzo.

> [...]
    > samochodzie, albo 525 było Twoje prywatne, a to słabsze auto to jakaś
    > służbowa Corsa, Pogromczyni Krawężników.

    Pudlo, oba auta prywatne, z tym slabym byl jeden zasadniczy problem - mial
    slaby silnik i do osiagniecia predkosci przelotowej faktycznie pedal gazu
    byl gleboko. W trasie nie stanowilo to problemu, ale w miescie mialo to
    ogromny udzial w spalaniu.

> [...]
    > albo mieć instalację wyregulowaną przez pijanego mechanika, zajmującego
    > się serwisem wyłącznie samochodów marki Polonez.

    Nie przesadzaj z tym znecaniem sie, autko lubilem mimo wszystko.

    Pozdr

  • 8. Data: 2010-01-02 15:29:53
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > Opory w tym większym silniku będą większe, czyli spali więcej.
    > Zakładając te same warunki.
    >
    > Poza tym porównywanie mocą zamiast momentem to takie sobie jest.

    Ile wieksze?
    Jaki procentowo udzial beda mialy opory silnika w calkowitym oporze przy
    poruszaniu sie pojazdu?
    Czy sa jakies roznice w sprawnosci silnikow o wiekszej i mniejszej
    pojemnosci skokowej?
    Czy pojemnosc skokowa ma wplyw na wielkosc oporow?
    Umiesz odpowiedziec na te pytania?

    --
    Karolek

  • 9. Data: 2010-01-02 15:53:34
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Ile wieksze?

    Policz, zmierz.

    > Jaki procentowo udzial beda mialy opory silnika w calkowitym oporze przy
    > poruszaniu sie pojazdu?

    Zmierz.

    > Czy sa jakies roznice w sprawnosci silnikow o wiekszej i mniejszej
    > pojemnosci skokowej?

    To zależy, generalnie, silniki wysokoobrotowe palą mniej.

    > Czy pojemnosc skokowa ma wplyw na wielkosc oporow?

    Oczywiście!
    Przecież to oczywiste.
    Większa powierzchnia tarcia, większe masy podzespołów. Zapewne
    znajdziesz zaraz wyjątek.

    > Umiesz odpowiedziec na te pytania?

    Ty się mnie pytasz? Egzamin albo ankietę sobie robisz?

    BTW generalnie najlepsze są silniki o pojemności 2.5-3l.
    Biorąc pod uwagę wszystko. Są po prostu najbardziej optymalne.

    zyga
    --
    --force --nodeps --all

  • 10. Data: 2010-01-02 16:31:47
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

> [...]

    > więcej. Dlatego potrzebujesz więcej paliwa, żeby rozkręcić sam
    > silnik, a po drugie - żeby napędzić cięższy samochód.

    pewnie, pewnie .. ale mówmy o realiach a nie o teorii.
    Przecież na spalanie wpływa tyle różnych czynników, ze te groszowe róznice
    wynikające z tego co opisujesz w rzeczywistych warunkach są pomijalne - tak
    jak wzrost spalania na wlaczonych i wyłacznych swiatłach

    > Ile mocy miała Omega 2.5 a ile 3.0? 100 KM kontra 200 KM? ;)
    > Najpierw misiu wyjedżasz z porównaniem silników 100 KM kontra 200 KM,
    > a potem podajesz pojemności 2.5 i 3.0 ;)

    Ale czytaj kolego ze zrozumieniem.
    Porównywałem Omege V6 2,5 do Mondeo 1,8 i 2,0 a Omega 3,0 pojawiła sie tylko
    jako podobny przyklad, bo różnica między 2,5 a 3,0 jest niewielka wiec
    mozesz porównać tak samo omege 2,5 do *Mondeo* 2,0 jak i Omege 3,0 do
    *Mondeo* i o porównanie do np. Mondeo a nie omegi do omegi mi chodziło. A
    mondeo bylo pierwszym z brzegu samochodem.

    > Poza tym wypowiedzi "wcale nie zużyjesz więcej benzyny" i "jakoś
    > specjalnie nie odbiegam od spalania tych 1.8-2.0" niosą dwie różne
    > informacje.

    wcale nie bo rozmawiamy o tym samym rzzedzie wielkości, a nie spalaniu rónym
    co do 1ml/100km bo tak to nie porównasz nawet dwóch identycznych samochodów
    w warunkach rzeczywistych.

    > Porównaj sobie spalanie BMW 316i i BMW 328i. Albo Alfy Romeo 156 1.6
    > i Alfy Romeo 2.5 V6. Albo Audi A6 1.9 TDI i Audi A6 3.0 TDI. To masz
    > takie różnice w mocach, o jakich mówiłeś.

    ze skrajności w skrajność, ale niech Ci będzie.
    Ile spali BMW 316 a ile 328?
    Pod warunkiem, ze zakladamy warunki podobne i nie ekstremalnie czyli nie
    przy jeździe maksymalnie oszczędnej i maksymalnie nieoszczędnej - a po
    prostu w zwyklum ruchu - to spalanie będzie bardzo zbliżone.
    Co do alfy sie nei wypowiadam, bo bywają silniki, ktore znacznie różnią sie
    w spalani i nie specjalnie zależy to od pojemności.
    Co do Audi A4 z manualną skrzynią 1,9 TDI paliło mi srednio ok 7-8 litrów.
    Na trasie 6,5 Audi A6 3,0TDI z automatem (mojego brata) pali srednio 9,5
    litra.
    Niestety nie mialem A6 1,9TDI ale nie sądze, zeby paliło srednio mniej niż 8
    litrów. Jaka więc jest różnica w spalaniu w rzeczywistych warunkach?
    ps. a i tak takim 3,0 jeździsz szybciej niż 1,9 wiec gdyby teraz porównac A6
    1,9 i A6 3,0 oba z automatami i oba jeżdzące dokladnie z taką samą dynamiką
    (ale nie skrajną - czyli ani nie b. duża, ani nie slamazarną) to okaze sie
    ze spalanie nie różni sie sie w ogole, albo nie większa niż 0,5 litra)

    I to są fakty.