  • 21. Data: 2012-01-17 11:06:10
    Temat: Re: tcl - do czego to sie moze przydac?
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    M.M. <m...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > Zabrzmialo bardzo interesujaco. Kompletnie nie znam tcl, nigdy nic nie
    > czytalem o nim. Rozumiem ze skoro o tym wspominasz, to chodzi o zupelnie
    > inne i lepsze dla niektorych zastosowan rozszerzenie, niz rozszerzenia
    > typowe dla innych jezykow, jak np.: pisanie nowych procedur i definiowanie
    > nowych typow czy klas?

    no wlasnie, nie wiadomo mi wyraznie na czym polega
    ta roznica, chyba tymczasowo zostawie ten napisowaty temat,

    (znowu procha lyknalem i znowu nery mnie poteznie
    rozbola, normalnie mam tam wielka fabryke chemiczna
    (pomijnawszy nowa dziure w mym biednym zebie ))

  • 22. Data: 2012-01-17 11:16:50
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jan 17, 10:24 am, "Stachu 'Dozzie' K."

    > W jaki sposób?

    W taki, że jak go wypiszę na ekran (lub do logu, albo w debugerze,
    etc.), to widzę to, co chciałem widzieć, czyli nie suche "0x80e5a78",
    ale np. "MyObjectFactory_80e5a78".
    To pomaga, bo wiem, czy właśnie tego się w danym miejscu spodziewam.

    Nie mówiąc o tym, że przy konwersji w drugą stronę (tzn. Tcl->C) mogę
    sprawdzić, czy aby na pewno ten napis ma oczekiwaną postać.

    > Ma moim zdaniem najładniejsze API do integracji z C (w
    > obie strony).

    Otóż to. Przynajmniej można stworzyć N całkowicie niezależnych
    interpreterów w jednym procesie. A w Pythonie interpreter ma
    *globalny* stan... To jest babol na poziomie podstawowym i ciągnie się
    ten babol do dziś, bo nikt nie skorzystał z okazji, jaką dał Python
    3.x, żeby to poprawić.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 23. Data: 2012-01-17 11:22:43
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-01-17, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:
> [...]
    > ale np. "MyObjectFactory_80e5a78".
    > To pomaga, bo wiem, czy właśnie tego się w danym miejscu spodziewam.

    Ah so. Faktycznie, widzę że pomaga (albo przynajmniej mogłoby).

    > Otóż to. Przynajmniej można stworzyć N całkowicie niezależnych
    > interpreterów w jednym procesie.

    Pal sześć że w jednym procesie. W różnych wątkach osobne interpretery.

    > A w Pythonie interpreter ma
    > *globalny* stan... To jest babol na poziomie podstawowym i ciągnie się
    > ten babol do dziś, bo nikt nie skorzystał z okazji, jaką dał Python
    > 3.x, żeby to poprawić.

    Swojego czasu szukałem, który z popularnych języków skryptowych (głównie
    czwórka TRPP) *nie ma* takiego globalnego stanu interpretera. Okazało
    się, że tylko Tcl.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 24. Data: 2012-01-17 11:32:46
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jan 17, 9:15 am, " M.M." <m...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > inne i lepsze dla niektorych zastosowan rozszerzenie, niz rozszerzenia
    > typowe dla innych jezykow, jak np.: pisanie nowych procedur i definiowanie

    Chodzi o to, że w Tclu konstrukcje języka i procedury użytkownika
    wyglądają tak samo.
    Np. nie ma w Tclu pętli while, która zgodnie z resztą gramatyki
    mogłaby wyglądać np. tak:

    while {warunek} {
    cośtamcośtam
    }

    Nie ma, ale to nic, bo można zdefiniować procedurę while z dwoma
    argumentami, którą dokładnie tak można użyć. I nie dość, że nie różni
    się to wizualnie od reszty języka (if, for, itd.), ale nawet z punktu
    widzenia interpretera się nie różni, bo interpreter traktuje wszystkie
    takie konstrukcje tak samo.

    A może chciałbyś takie coś:

    repeat N {
    cośtamcośtam
    }

    Nie ma problemu - znowy procedura z dwoma parametrami.
    A może takie coś:

    loop_forever {
    cośtamcośtam
    }

    Jeszcze prościej, bo to jest procedura z jednym parametrem. Itd.
    W ten sposób można stworzyć język według własnych potrzeb.

    To powyżej to konstrukcje imperatywne, ale to nawet nie jest
    największa zaleta Tcla.
    Zaletę takich rozszerzeń widać wtedy, gdy stworzy się w ten sposób
    język opisu danych - od plików konfiguracyjnych po powiązania logiczne
    czy co tam się chce.
    Wtedy można plik z danymi po prostu *wykonać* w programie a nie np.
    obrywać sobie rękawy przy parsowaniu XMLa czy jeszcze czegoś.

    Niemniej - tak jak już napisałem, to nie jest język do uniwersalnego
    uwielbiania.
    Do uniwersalnego uwielbiania jest Python. Um-cyk-um-cyk... ;-)

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 25. Data: 2012-01-17 11:38:12
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jan 17, 12:32 pm, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:

    > Np. nie ma w Tclu pętli while, która zgodnie z resztą gramatyki
    > mogłaby wyglądać np. tak:
    >
    > while {warunek} {
    >     cośtamcośtam
    > }

    Hehe. Coś mnie tknęło i sprawdziłem. Jest taka konstrukcja.
    Pomyliłem się. I co? I nic, bo właściwie to mogłoby jej nie być... :-)

    Moja pomyłka wynika z faktu, że niestety od pewnego czasu nie używam
    Tcla.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 26. Data: 2012-01-17 12:44:24
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    przypomina mi siw mw w tym momencie
    pewno stare spojrzenie na c:
    chodzi o rozroznienie miedzy programowaniem
    przy pomocy komend jezyka/slow kluczowych
    (jak w basicu) i procedur api (jak w c)

    za dawnych czasow bylem przekonany ze programuje
    sie przy pomocy slow kluczowych i programy
    sa po prostu wielkimi konglomeratami lini,
    (i ze ew z mocy slow kluczowych biera sie ew
    charakter czy mozliwosci jezyka )

    w c slow kluczowych jest piec na krzyz i koduje
    sie przy pomocy procedur wiec byla to masakryczna
    odmiana

    takie jezyki jak BASIC mz wlasnie jednak
    powinno robic sie przy pomocy slow kluczowych
    i ew w sprężalnosci tych slow mozna duszukiwac
    sie czegos fajnego - acz w basicu powinny byc
    one raczej predefiniowane, ale za to ew
    predefiniowane pod poszczegolne domeny
    zastosowan (o tyle python nie wyczerpywal by
    tej domeny zastosowan bo nie ma on zdaje sie
    specjalnych setow slow kluczowych pod
    poszczegolne dziedziny )

    z kolei cos takiego jak ew tcl czyli jezyk
    z mozliwoscia definieowania swoich wlasnych
    komend mozna by okreslic mianem makrointerpretatora
    i jest to jeszcze cos innego - nie mam teraz
    raczej jednak kilku dni na studiowanie rozwleklych
    tutoriali totez nie umiem ocenic jak elastyczny
    jest ten tcl i co wogole z tego na dluzsza mete
    wynika (zainteresuje sie tym pewnie z czasem
    ale w luzniejszej perspektywie)

    (o samych jezykach funkcyjnych niewiele wiem ale
    raczej nie pociagaja mnie specjalnie - juz predzej
    asm)

  • 27. Data: 2012-01-17 13:42:14
    Od: " fir kenobi" <f...@N...gazeta.pl>

    > w c slow kluczowych jest piec na krzyz

    przy czym tak naprawde kluczowe sa dwa if i for,
    przy czym moje namysly wykazaly ze oba mozna zastapic
    operatorami, np

    //if
    contition : body;

    // loop
    condition :: body

    a<0 : a=-a;

    int i=0;
    i<100 :: tab[i++]=0;

    nieco ryzykowne, ale jako dodatkowy trick dla skrocenia zapisow
    kto wie

  • 28. Data: 2012-01-17 14:50:24
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    fir kenobi <f...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > int i=0;
    > i<100 :: tab[i++]=0;
    >
    > nieco ryzykowne, ale jako dodatkowy trick dla skrocenia zapisow

    przy czym zalezaloby mi tez na eliminowaniu nawiasow
    klamorowych od ifow i forow, jesli mialoby nie byc
    nawiasow to powinien byc albo spojnik albo kropka

    jest w c spojnik - przecinek, do tego jest on o ile pamiatam
    tak zrobiony ze nadaje sie do kombinowania nawet wyrazen
    zwracajacych wynik pod ifa (o ile pamiatam to brany jest
    skrajnie prawy skladnik) czyli cos takiego by wtedy ew moglo
    dzialac

    i++, i<100 :: tab2[i]=tab1[i], tab3[i]=0;

    ale nie wiem np czy warunek zeby warunkiem dla loopa
    byl zawsze skrajny skladnik z prawej w bloku condition
    nie jest ograniczajace

    pozatym przydalby sie tez drugi spojnik dla wyrazania
    rownoleglej natury linijek :/

    kwestie te podlegaja rozwazaniu bo dokladnie nie wiem co
    i jak ale takie pomysly sie zarysowywują

  • 29. Data: 2012-01-17 17:29:53
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    Dnia Tue, 17 Jan 2012 01:29:53 -0800 (PST), Roman W napisał(a):

    > Sa tacy? ;-)

    Sprawdź na comp.lang.awk i spytaj jeszcze raz ;)

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 30. Data: 2012-01-17 18:48:18
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 17/01/2012 11:32, Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    > wyglądają tak samo.
    > Np. nie ma w Tclu pętli while, która zgodnie z resztą gramatyki

    [...]

    Właśnie ten ficzer powodował, że w firmie, gdzie używałem tcl-a był on
    źródłem nieproporcjonalnie wielu błędów, w tym produkcyjnych - dowolny
    błąd typu literówka w nazwie procedury lub zmiennej, zła ilość
    argumentów, niedopasowane cudzysłowy itd. mogły być wykryte dopiero przy
    próbie wykonania danej linijki kodu. For extra fun: zakomentowane linie
    zawierające niesparowane znaki { i }.