  • 1. Data: 2011-03-20 20:48:57
    Temat: Re: tuner DVB-S jako DVB-T - dałoby się?
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witaj.

    Tomasz Wójtowicz:
    > Czy dałoby zrobić tuner DVB-S, który mógłby się wstroić
    > w pasmo TV (47-860) i odbierać DVB-T?

    Nie. Sa to dwa rozne systemy przekazu informacji.

    Poniewaz kanal satelitarny jest to kanal Gaussa (bez odbic,
    opoznien) wiec nie wystepuja problemy, jakie zwykle spotyka
    sie w przypadku DVB-T: kanal przekazu Riceana (wielodrogowosc)
    lub nawet Rayleigha (odbior wielodrogowy bez bezposredniej
    widocznosci nadajnika). Wymusza to wiec zastosowanie dodatkowo
    modulacji OFDM.

    Oznacza to przyktycznie, ze informacja jest przesylna przykladowo,
    az na ~8 tys. podnosnych (a moze byc nawet ~32 tys)!!!

    Dodatkowo w sygnale nadawanym, do niwelowania wplywu
    wielodrogowosci, stosuje sie nadmiarowy czas transmisji
    (additional guard interval), ktory jest wypełniany przez nadajnik
    sygnałem cyklicznego prefiksu (cyclic prefix), zwykle = 1/8.

    Oczywiscie poza tym, struktura sygnalow DVB-S i DVB-T jest
    prawie podobna.
    -=-=-=-=-

    W STB z glowicami DVB-S i DVB-T, oba sygnaly "spotykaja sie"
    dopiero na poziomie zdemodulowanego strumienia transmisji - TS.

    Pzdr.J.P.

  • 2. Data: 2011-03-20 23:02:49
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-03-20 21:48, Jerzy Pastusiak pisze:
> [...]
    >
    > W STB z glowicami DVB-S i DVB-T, oba sygnaly "spotykaja sie"
    > dopiero na poziomie zdemodulowanego strumienia transmisji - TS.

    Dziękuję, o taką odpowiedź mi właśnie chodziło.

    --
    Pozdrawiam,

    Tomek

  • 3. Data: 2011-03-21 07:39:11
    Od: a...@p...pl

    On Sun, 20 Mar 2011 21:48:57 +0100, Jerzy Pastusiak

    >Poniewaz kanal satelitarny jest to kanal Gaussa (bez odbic,
    >opoznien) wiec nie wystepuja problemy, jakie zwykle spotyka
    >sie w przypadku DVB-T:

    czyli kanal "bezproblemowy" i dlatego tak latwo go zaklocic?

    --
    ThinkXtra

  • 4. Data: 2011-03-21 19:49:16
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witaj :-)

    On Mon, 21 Mar 2011, a...@p...pl wrote:

    | czyli kanal "bezproblemowy" i dlatego tak latwo go zaklocic?

    Praktycznie jest niemozliwy do zaklocenia na wiekszym obszarze.
    Trudno ingerowac w wiazke z satelity.

    Szerokosc wiazki dla anteny 90 cm to:
    dla {3-3}dB - {połówkowej mocy sygnału} = 2 st.
    dla {0-0}dB - {całkowitego zaniku sygnału} = 4 st

    [Wybrane parametry anteny satelitarnej]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/test/bw.html

    Mozliwe jest zaklocenie sygnalu na niewielkim obszarze, najlepiej
    przy znajomosci parametrow sprzetu odbiorczego (sygnal sat moze
    wtedy zaklocac nawet BTS).

    Reszta to insynuacje, typu "radiostacja gliwicka".

    Mozna probowac ingerowac w kanal dosylowy (uplink), ale to tez nie
    jest proste, bo polaczenie jest zwykle jeszcze bardziej kierunkowe.

    Najlepiej to widac na obrazkach z Betzdorf - Luxembourg, skad
    jest dosyl do amerykanskiego kierunku strategicznego na Europe
    - 19,2E, Astra 1. Byle kto tam transpondera nie dostanie, nawet
    jak ma pieniadze. (O tym to mozna byloby napisac gruba ksiazke.)

    http://www.hitec.lu/web/uploads/pics/Industrial_Solu
    tions_home.JPG
    http://www.dxmichael.com/UplinksTeleportsLuxembourg.
    htm
    http://farm3.static.flickr.com/2637/3926219487_803d7
    8723c.jpg
    http://farm2.static.flickr.com/1030/563861328_7aad19
    cbd4.jpg

    Pzdr.J.P.

  • 5. Data: 2011-03-21 22:01:13
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Jerzy Pastusiak" <p...@s...pam.szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.LNX.4.64.1103202045140.7124@sci.pam.szczec
    in.pl...

    > Witaj.
    > Tomasz Wójtowicz:

    > Nie. Sa to dwa rozne systemy przekazu informacji.

    No i co z tego, jeśli sygnał ten przetwarzany będzie cyfrowo?
    Przecież to się tylko algorytmem różni.
    Prawdziwym i jedynym realnym problemem jest zrobienie szerokiej głowicy
    po stronie analogowej.

  • 6. Data: 2011-03-22 07:02:03
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Marcin Wasilewski:
    | No i co z tego, jeśli sygnał ten przetwarzany będzie cyfrowo?
    | Przecież to się tylko algorytmem różni.
    | Prawdziwym i jedynym realnym problemem jest zrobienie szerokiej głowicy
    | po stronie analogowej.

    coz , widze , ze niewiele z tego wszystkiego zrozumiales

  • 7. Data: 2011-03-22 22:42:19
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Jerzy Pastusiak" <p...@s...pam.szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.LNX.4.64.1103220800580.25691@sci.pam.szcze
    cin.pl...
    > Marcin Wasilewski:
    > coz , widze , ze niewiele z tego wszystkiego zrozumiales

    O widmowym przetwarzaniu sygnałów słyszałeś? Od czasu wynalezienia
    algorytmu FFT (a właściwie od czasu gdy procesory potrafią mnożyć bez
    mikrokodu i nie zajmuje im to kilkudziesięciu cykli zegarowych) trochę się
    zmieniło i sporo algorytmów do przetwarzania sygnałów w domenie widmowej
    powstało.
    W domenie widmowej świetnie się sygnały z wieloma podnośnymi obrabia, czemu
    sprzyjają wolniejsze strumienie bitowe w DVB-T.

    Zresztą jakoś telewizory z DVB-T i TV analogową jak zapewne wiesz nie
    mają dwóch osobnych wejść antenowych na sygnał analogowy i DVB-T, co
    wystarczająco przeczy twojej teorii, że wykonanie tunera z jednym
    uniwersalnym wejściem na DVB-T i DVB-S nie jest możliwe, bo to całkiem inna
    modulacja. Możliwe jest, tylko trudne z uwagi na rozpiętość pasma
    wejściowego takiej głowicy, a co za tym idzie komplikacji części analogowej.
    Tak więc problemem nie jest różny sposób modulacji w DVB-T (OFDM) i
    DVB-S (QPSK), bo to można obejść w części cyfrowej. Problemem jest sporo
    inna częstotliwość pasma nadawczego obu sygnałów. Już zrobienie głowicy na
    całe pasmo TV jest wystarczająco trudnym zadaniem.

  • 8. Data: 2011-03-22 22:50:19
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

    > się zmieniło i sporo algorytmów do przetwarzania sygnałów w domenie
    > widmowej powstało.

    W domenie częstotliwościowej miało być, bo zaraz się przyczepisz.

  • 9. Data: 2011-03-22 23:12:53
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...SPAM.spammers.com>

    W dniu 2011-03-22 23:42, Marcin Wasilewski pisze:

> [...]
    > inna częstotliwość pasma nadawczego obu sygnałów. Już zrobienie głowicy
    > na całe pasmo TV jest wystarczająco trudnym zadaniem.

    To ewentualnie można by obejść zrobieniem wewnątrz zwrotnicy np. na 4
    głowice i przełączaniem wyjścia m.cz. głowic w zależności od potrzeby.
    Np:
    I 47-150MHz
    II 150-500MHz
    III 500-1500MHz
    IV 1500-2200MHz

    jedyny warunek to taki, żeby pasma głowic nachodziły na siebie o
    szerokość co najmniej 1 kanału, żeby jakiś kanał nie został "przecięty
    na pół".

  • 10. Data: 2011-03-23 00:20:18
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@N...SPAM.spammers.com> napisał w
    wiadomości news:imbado$md2$1@news.onet.pl...

> [...]
    > jedyny warunek to taki, żeby pasma głowic nachodziły na siebie o szerokość
    > co najmniej 1 kanału, żeby jakiś kanał nie został "przecięty na pół".

    Oczywiście. I tak się przecież robi w odbiornikach radiowych, czy
    telewizyjnych. Tylko, że zamiast tak kombinować i mieć gównianą
    funkcjonalność, to prościej zrobić osobne głowice na DVB-S i DVB-T, tym
    bardziej, że przecież:

    a) mamy do czynienia z innym źródłem sygnału (antena naziemna vs konwerter)
    i to właśnie głównie ten fakt wg mnie stanowi, że takich głowic nie ma,
    b) konwerter jednak wymaga dodatkowej funkcjonalności w postaci napięć do
    zmiany polaryzacji, sygnału 22 kHz, czy podawania sygnałów DiSEqC, która to
    funkcjonalność w przypadku głowicy do TV naziemnej jest zbędna więc po co
    komplikować temat.
    c) szerokość pasma pojedyńczego kanału TV naziemnej i satelitarnej jest
    inna, więc znowu po stronie m.cz. trzeba by było z przełączanymi selektywnie
    filtrami kombinować.

    Tak więc temat jest wybitnie akademicki, a nie praktyczny. Zresztą w GSM
    i HSDPA też są modulacje skrajnie różne, co nie przeszkadza budować
    telefonów czy modemów wielosystemowych, co obala też tezę kolegi Jerzego
    Pastusiaka, że to inny sposób modulacji sygnału jest głównym problemem.