    From: Michał Bień <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: wieszajacy sie AP Linksysa
    Date: Sun, 10 Jan 2010 16:57:21 +0100

    W dniu 2010-01-09 09:42, Mateusz pisze:

    > po co Ci to tomato...?

    Może dlatego, że ma o niebo większe możliwości i stabilność pod
    obciążeniem niz firmware standardowe. Przynajmniej na porządnych
    routerach z odpowiednią ilością flasha. A jak komuś się nie podoba
    Tomato (są gusta i guściki, to na WRT54GL ot choćby może wrzucić
    * DD-WRT
    * FreeWRT
    * HyperWRT Thibor
    * OpenWRT
    * Tarifa
    * X-Wrt
    czy inne wg uznania.

    > weź nie kombinuj z tym bugiem na bugu tylko załaduj dobry - firmowy.

    LOL, to znaczy ten mający problem z wywracającą się maskaradą?
    W AG241 linksys od 3 lat wiedział o ewidentnym błędzie z obsługą DNS
    i DynDNS ...i miał to w głębokim poważaniu nic z tym nie robiąc.

    > Ja z tomato też kiedyś kombinowałem na wag 200G

    Z ciekawości - jakim cudem? Tomato AFAIK nie obsługuje WAG200G i
    żadnego routera combo z modemem ADSL. Więc jak niby miało to miejsce?
    Do WAG200G jest OpenWAG, jakiś PL projekt, oba we wczesnej fazie
    aplha/beta, ale o Tomato dla WAG200G nic mi nie wiadomo. Zresztą trudno
    by się zmieścił - WAG200G ma AFAIK za mało flash i RAM dla Tomato czy
    OpenWRT. Poza tym ten nieszczęsny modem i niewymienna, jedna antena.
    Przerabiałem sprawę i Linksys po prostu nie produkuje dobrych
    modemo-routerów (combo). Z tymi, które są na rynku są większe lub
    mniejsze problemy, im bardziej pocięte i nie oparte na linuksie, tylko
    VxWorksie, tym większe. I wcale mnie to nie cieszy, bo z konieczności
    kupiłem dla samego modemu AG241v2 ustawiając go w bridge i do tego
    WRT54GL z OpenWRT, potem Tomato. Działa idealnie, ale IMHO zużywa trochę
    za dużo prądu (~2 urządzenia to ~20-25W), no i zestaw kosztoał ~400 zł -
    trochę przydużo jak na sam router, ale miałem serdecznie dość nie
    poprawianych celowo bugów w firmware linksysa oraz zawieszania się WAGów
    przy dużym ruchu. Efekt jest taki, że na łączu na którym Netia nie była
    pewna czy pójdzie 8 mbit, bezantenowy modemorouter Linksysa (czarne
    mydeliczki) sprzedawany przez Netię robił synchro na ~8-10 mbit,
    ale już up tylko na ~600 kbit, modem w AG241v2 synchronizuje się na
    17-20 mbit i ~980 kbit up w zależności od pogody i to zazwyczaj w FAST.

    > a teraz uptime mam ok 6 miesięcy i nawet nie parsknął...

    WAG200G? Dziwne. Tak z ciekawości - po co Ci na neostradzie uptime po 6
    miesięcy? Zmieniło się coś i nie ma już przymusowego rozłączenia co 24h?
    Bo DynDNS nie załatwia sprawy IMHO.

    > ale jak znam życie to chciałeś wycisnąć więcej z P2P...

    Już Ci odpowiedziano, że nie każdy ssie ile wlezie. Ale właśnie P2P, w
    tym Torrent jest bardzo dobry do zbadania niezawodności łącza/sprzętu.
    Mimo że nie widzę w praktyce zgodnego z prawem i sensownego ekonomicznie
    (klasyczna wypożyczalnia dalej wychodzi taniej i lepiej jakościowo niż
    VoD z DRM) zastosowania dla łącza > 8 mbit, nawet gierki ze Steam ciagną
    się tylko ciut więcej niż 8 mbit/s, przy ostatniej światecznej promocji
    serwery Steam nie wyrabiały i ciągnęło się od 0,5 do 4-8 mbit/s w
    zaleznosci od tego, jak dobra była promocja danego dnia. Jedyne co
    maksymalnie obciąża łącze to trailery HD od Apple w kilku wątkach i
    torrent właśnie. Z ciekawości po zmianie 1 mbit -> prawie 20 mbit
    testowałem na początku wydajność łącza
    na Torrencie z VoIP w tle. W ciągu doby pobranie testowo około
    160 GB danych (wskazane duże pliki ISO debiana, Knoppixa DVD, ubuntu -
    coś co ma duży seed z serwerów akademickich) i całkowita stabilność, QoS
    działa OK, umiarkowany CPU load na w końcu tylko 200 MHz DSP.

    Michał Bień