    From: Edek Pienkowski <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: wydajnosc wyjatkow
    Date: Wed, 28 Mar 2012 11:04:00 +0000 (UTC)

    Dnia Wed, 28 Mar 2012 06:51:52 +0000, M.M. napisal:

    > Czesc
    >
    > Kiedyś dawno z lat temu 10 albo jeszcze dawniej, przeczytałem
    > straszną rzecz o wyjątkach w C++. Pisał sam Lippman więc się trochę
    > przejąłem. Pisał on mianowicie że po włączeniu wyjątków skompilowany
    > program nie zmieścił się w pamięci ram. Nie zastanawiając się głębiej
    > uznałem że wyjątki wiążą się z jakimś narzutem i gdy była ważna
    > szybkość działania programu to ich nie używałem.

    Dzisiaj różnica w szybkości działania jest prawie żadna, o ile
    wyjątek nie jest rzucony. Jest narzut na obsługę wyjątku w postaci
    kodu obsługującego (czy masło jest wystarczająco maślane? ;) i
    straconych optymalizacji - to już zależy od języka i implementacji
    wyjątków.

    Odniosę się do C++ głównie.

    > Teraz gdy się zastanawiam to wydaje mi się kompletnie bezsensowne aby
    > wyjątki wiązały się z jakimś dużym narzutem. Do czego ten narzut niby jest
    > potrzebny?

    Musi być kod robiący wszystko to, co jest przewidziane. W C++ oznacza
    to destrukcję lokalnych obiektów, sprawdzenie catch-clauses i
    unexpected-handlera, poza samym stack unwind.

    > Gdy kompilator napotyka instrukcję try to co musi zrobić? Moim zdaniem
    > musi gdzieś zapamiętać adres wejścia do sekcji catch. Coś takiego
    > chyba najlepiej zapamiętać na jakimś stosie. Więc dużo zależy od tego
    > jak stos jest realizowany. Jeśli odkładanie elementu na stos jest
    > związane z malloc to mamy narzut taki sam jaki narzut ma malloc. Jeśli
    > stos jest budowany bez malloc to narzut jest pomijalny, wystarczy tylko
    > zapamiętać trochę danych, może z 20-30 bajtów.

    Implementacja zależy od języka. W c++ zapamiętuje się call-site'y
    i opisuje zachowanie na wypadek wyjątku w specjalnych strukturach.

    W Javie (bytekod) zapamiętuje się regiony.

    > Gdy kompilator napotyka koniec sekcji catch to co musi zrobić? Chyba tylko
    > musi usunąć ze stosu to co wcześniej na nim zapamiętał. Więc o wydajności
    > decyduje sposób w jaki to kompilator zapamiętuje.

    (?) Nie kompiluje mi się to co napisałeś.

    > A co gdy kompilator napotyka throw Object? Zdaje się że musi odczytać
    > kolejno zapamiętane informacje przy napotkaniu try. Jeśli znajdzie
    > pasujący catch( Object ) to musi odtworzyć stos pointer. Potem na stos
    > odkłada Object i musi zrobić long jump do odpowiedniego catch.

    Sam fakt, że wyjątek ma stos zmienia optymalizacje. W c++
    stos zależy od optymalizacji; w Javie generalnie nie, ale czasami
    tak.

    > Jednak wyjatki rzadko sie uaktywniają. Najczęściej mamy
    > if( false ) throw Object. Czy kompilator jak widzi ze w
    > procedurze jest throw Object to musi wygenerować jakiś
    > kod który się wykona pomimo że wyjątek nie będzie rzucony?
    > Moim zdaniem nie musi.
    >
    > Gdzie tu jest problem z wydajnością, albo z ogromną pamięcią? Nie
    > mogę się doszukać. Lippman bzdury pisał czy ja czegoś nie rozumiem?

    Przykład z Javy: jeżeli JIT ciężko optymalizuje fragment kodu,
    odwołuje się do referencji. Domyślnie mimo wszystko zakłada, że mogą
    być null-em, ale upraszcza rzucanie NullPE - rzucane są bez stosu
    w ogóle, nie tylko stosu bez wyoptymalizowanego fragmentu. Jest opcja,
    która zmienia zachowanie i NPE zawsze ma stos, kosztem słabszej
    optymalizacji.

    Sam fakt, że JIT domyślnie upraszcza zachowanie tak, że zmienia
    semantykę NPE, świadczy o tym, że architekci uznali że warto.

    Edek