    From: Piotr Wyderski <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zamiennik tranzystora
    Date: Tue, 22 Feb 2022 12:28:24 +0100
    <1y7yuunm8jzg$.15roflrncl6vs.dlg@40tude.net>
    <3650173476$20220221151451@squadack.com>
    <smuoupj4fmm9.lr2wg23di7xq$.dlg@40tude.net>
    <2482984778$20220221161718@squadack.com>
    <hsfgvlzcethh$.1x92smbh2yvxq$.dlg@40tude.net>
    <9...@g...com>
    <102x317d4lbv3$.14k9maoinont3$.dlg@40tude.net>
    <a...@g...com>
    <1kuosc4pwxy17$.1uhd7n02nph3z.dlg@40tude.net>
    <sv0ngq$397om$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <4ggwmocukd2e$.14pz8tnnsae30$.dlg@40tude.net>

    J.F wrote:

    > A lampa jak to lampa - ma bardzo duzy kondensator.
    > Chyba, ze to malutka lampa, to nieduży :-)

    Przecież Ci nie proponuję ładowania lampy forwardem. Odniosłem się tylko
    do tego co ten dławik robi. Przy małych prądach i tolerancji na
    ładowanie sporymi impulsami prądowymi nic istotnego nie robi i forward
    bez dławika jest całkowicie praktycznym rozwiązaniem np. przy zasilaniu
    bramek MOSFETów itp. małomocowych zastosowaniach. A jak chcesz mieć
    regulację i rozsądne prądy, to dajesz dławik po którejkolwiek stronie
    trafa. Klasycznie daje się po wtórnej, ale nie musi tak być i dobrze o
    tym wiedzieć, bo się taka konfiguracja też przydaje. W obu przypadkach
    ten dławik pełni rolę bezstratnego źródła prądowego i taka jego rola.
    Buck bez dławika też zadziała, dostaniesz coś na kształt PWM DAC.

    > Tak nie do konca, bo napiecie tu od przekladni zalezy.
    > Moze byc 300V, moze byc tylko 200V ...

    Póki transformator pracuje w zakresie liniowym, to prąd wyjściowy
    ogranicza tylko rezystancja klucza i drutu. W układzie idealnym masz
    uzwojenie pierwotne równolegle ze źródłem napięciowym -- możesz
    pociągnąć dowolnie wysoki prąd z wtórnego. I właśnie dlatego to jest
    niefajne: ESR wyznacza prąd łądowania, a kondensator jest w lampie
    impulsowy i dużo może przyjąć. Więc się daje albo flyback, albo
    rezonansowy push-pull.

    > przy zaporowej przekladnia nie-/mniej istotna.

    Przy zaporowej przekładnia nie istnieje, uzwojenia pracują naprzemiennie
    i nie wiedzą o sobie. No, prawie, napięcie wyjściowe*przekładnia się
    dodaje do napięcia na kluczu, przez co musi być mocniejszy i trzeba
    uważać przy obliczaniu gasika. Ale pomijając te detale... Flyback to
    cudowna rzecz -- przy małym obciążeniu pracuje jak przetwornica
    transimpedancyjna i zamienia ampery na kilowolty, co też się przydaje.

    > Ładowanie rozładowanego kondensatora, o napieciu bliskim zera,
    > impulsami o napieciu 300V, to nie jest najlepszy pomysł.

    This is Sparta. Ale jak kondensator mały, to powtórzę, że problemu nie
    ma. Wiem, bo tak robię.

    Pozdrawiam, Piotr