  • 1. Data: 2015-10-24 22:02:10
    Temat: Regeneracja warstwy ochronnej grotu elwik, odświeżanie grotu
    Od: "maniek" <spam@spam>

    Czy elwik posiada jakieś dedykowane "mazidła" do swoich grotów aby je trochę
    "odświeżyć"?
    Grot nie ma jeszcze wypalonej dziury (mechanicznie zdrowy), ale ma trochę
    zdegradowaną warstwę ochronną-galwan.
    Najbardziej to się nasila jak używa sie takiego grotu do rozlutowywania
    (czyli podciągamy temperaturę do jakiś 340st. żeby szybko szło) jakiś
    złomowanych starych płyt celem odzysku części i jak się tak powalczy z pół
    godziny z taką starą zaśniedziałą cyną na obwodach to grot się zaczyna
    gniewać. Gąbka z wodą, wycieraniem papierem toaletowym już etedy niewiele
    nie pomaga i potem go trzeba dopieszczać kalafonią kilka minut, aby warstwa
    ochronna znowu przestała jako tako kleić się do cyny bez tworzenia
    głupkowatych kulek cynowych - tak jakby grot był wysmarowany olejem.
    To już wieloletni grot, nie jakaś tam nówka, a szkoda mi wyrzucać go -
    używam do takich "brudnych" lutowań-rozlutowań.
    Jak się takim już grotem lutuje coś nowego seryjnie gdzie ciągle dostaje
    tinol to zaczyna gadać jak dawniej po nastu minutach pożywiania go
    prawidłowo tinolowym miksem kalafonii i cyny. Przy rozlutowaniu jednak
    więcej się grzeje grotem niż mu podaje tinol z kalafonią i potem grot szybko
    się obraża na użytkownika.

    Weller ma do swoich lutownik takie mazidło:
    http://www.weller.com.pl/pl/p/Preparat-TIP-ACTIVATOR
    /729
    Próbowałem to kiedyś u kogoś na jego wellerach działało pięknie. Grot
    dostawał po kilkunastu sekundach nowego życia. Tylko cena niezbyt przyjazna
    za taką małą "wazelinkę".

    Może jest coś prostego, jakiś specyfik co działa podobnie?
    Czy pozostaje tylko jakiś galwan przeprowadzić u galwanizera?
    Elwik czym ma pokryte swoje groty czystym niklem? Jakiś stop? Czy
    żelazowany?
    Sam grot to stal czy też jakiś stop? Rozumiem, że jak spiłuje pilnikiem ten
    galwan to on już w ogóle cyny nie chwyci i nie będzie się chciał ładnie
    pobielić?

  • 2. Data: 2015-10-25 00:28:58
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 24.10.2015 o 22:02, maniek pisze:

> [...]
    > przyjazna za taką małą "wazelinkę".
    >
    > Może jest coś prostego, jakiś specyfik co działa podobnie?

    Może salmiak? Kostka kosztuje parę złotych.

    --
    rry

  • 3. Data: 2015-10-25 09:36:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-10-25 o 00:28, RR pisze:

    /729

    > Może salmiak? Kostka kosztuje parę złotych.

    Oryginał to fosforan amonu, mniej chamski niż salmiak. Dodatkowo zawiera
    proszek cyny.

    P.P.

  • 4. Data: 2015-10-26 18:09:07
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-10-25 o 09:36, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Oryginał to fosforan amonu, mniej chamski niż salmiak. Dodatkowo zawiera
    > proszek cyny.
    Tzn. nawóz?

  • 5. Data: 2015-10-26 23:01:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-10-26 o 18:09, Jawi pisze:
    > Tzn. nawóz?

    Nawozowy "fosforan amonu" często zawiera siarczan amonu, a ten szkodzi
    grotowi. Podobnie jest z preparatem stosowanym jako pożywka dla drożdży.

    P.P.

  • 6. Data: 2015-10-29 18:48:47
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-10-26 o 23:01, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Nawozowy "fosforan amonu" często zawiera siarczan amonu, a ten szkodzi
    > grotowi. Podobnie jest z preparatem stosowanym jako pożywka dla drożdży.
    Dziękuję za info, bo mam ten sam problem co wątko-twórca i z tymi samymi
    grotami.
    Tylko gdzie dostać ten właściwy? ;)

  • 7. Data: 2015-10-30 10:20:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-10-29 o 18:48, Jawi pisze:
    > Dziękuję za info, bo mam ten sam problem co wątko-twórca i z tymi samymi
    > grotami.
    > Tylko gdzie dostać ten właściwy? ;)

    Na wiadomym portalu aukcyjnym wpisz:
    "fosforan amonu odczynnik".
    Formalnie nazywa się to fosforan diamonowy.

    P.P.

  • 8. Data: 2015-10-30 16:00:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    Sprawdziłem, działa fajnie. Trochę "pachnie" amoniakiem, ale niezbyt
    mocno. Po użyciu grot wytrzeć mokrą gąbką (nie wiórkami) w celu
    usunięcia kwasów polifosforowych powstałych przy grzaniu fosforanu amonu.

    P.P.

  • 9. Data: 2015-11-09 14:12:21
    Od: "maniek" <spam@spam>

    http://www.tme.eu/pl/katalog/#search=regenerator+gro
    t%C3%B3w&s_field=accuracy&s_order=DESC
    Ten JBC-TT9900 miałby być najlepszy w działaniu? Czy tylko za firmę się
    płaci? :) Najmniejsze opakowanie co do gramatury, a najdroższy.

  • 10. Data: 2015-11-09 14:58:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-11-09 o 14:12, maniek pisze:
> [...]
    >
    > Ten JBC-TT9900 miałby być najlepszy w działaniu? Czy tylko za firmę się
    > płaci? :) Najmniejsze opakowanie co do gramatury, a najdroższy.

    Taka cena to chyba za to:
    gstość (20 ?C): 3,5 g/l
    ;-)

    P.P.