  • 1. Data: 2012-06-03 18:38:13
    Temat: Regulacja obrotów wentylatora-co polecacie (PWM) ?
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    Witam.
    Przymierzam się właśnie do budowy ale najpierw postanowiłem zapytać
    mądrzejszych żeby nie wyważać otwartych drzwi.
    Planuję regulację PWM opartą o układ NE555.

    Ale przydały by się jeszcze takie funkcje.
    1) Prędkość obrotowa regulowana czujnikiem temp. przymocowanym do
    radiatora.
    2) Wzrost prądu dla wystartowania wentylatora i spadek do minimalnego
    potrzebnego żeby się obracał wentylator.
    3) Sygnalizacja awarii (brak obrotów przez np. 15sek) jakimś
    piszczkiem. Jakaś dioda + fotodioda mogła by to sprawdzać a przy
    okazji podać prędkość obrotów wentylatora (opcja).

    Może widzieliście gdzieś jakiś ciekawy schemat?
    Teoretycznie wiem jak zbudować poszczególne części ale boję się że nie
    dam rady połączyć tego w całość (działającą całość) :)

    Pozdrawiam. Paweł Kasztelan.

  • 2. Data: 2012-06-03 21:05:24
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Paweł Kasztelan" <P...@g...com> napisał w
    wiadomości news:jqg3tm$5ci$1@inews.gazeta.pl...
[...]

    Pewnie powiedzą Ci,... a gogle zamknęli?
    Też potrzebowałem, i aby nie być adresatem takiego (słusznego skądinąd)
    komunikatu zacząłem szukać. Tym bardziej intensywnie,
    gdyż na własne oczy widziałem taki układ. Niestety tego nie znalazłem.
    Prawdopodobnie nie potrafiłem zadać precyzyjnego, mimo wpisywania wielu
    wariantów, zapytania.
    Jest mnóstwo regulujących obroty z czujnikiem termicznym, ale
    nie ma tego, który dodatkowo alarmuje o zatrzymaniu.
    Jak znajdziesz, to mam nadzieje, podzielisz sie informacją.

    Artur(m)

  • 3. Data: 2012-06-04 10:12:19
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 03.06.2012 18:38, Paweł Kasztelan pisze:
> [...]
    > Jakaś dioda + fotodioda mogła by to sprawdzać a przy
    > okazji podać prędkość obrotów wentylatora (opcja).

    Witam
    To co Kolega napisał można jak najbardziej rozwiązać czysto analogowo,
    ale podam rozwiązanie niekoszerne ;-)
    Najprostszy uC w rodzaju ATtiny + MOSFET LogicLevel.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2012-06-04 11:08:03
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk wrote:
> [...]
    (ciap)

    > Witam
    > To co Kolega napisał można jak najbardziej rozwiązać czysto analogowo,
    > ale podam rozwiązanie niekoszerne ;-)
    > Najprostszy uC w rodzaju ATtiny + MOSFET LogicLevel.

    Dlatego ja się boję pytać o cokolwiek ;-)

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 5. Data: 2012-06-04 11:24:59
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-06-03 18:38, Paweł Kasztelan pisze:
> [...]
    > Jakaś dioda + fotodioda mogła by to sprawdzać a przy
    > okazji podać prędkość obrotów wentylatora (opcja).
    Ale jakiego wentylatora konkretnie? Bo trochę inna sprawa jest przy
    wentylatorze 8cm "do komputera" a co innego przy wentylatorze z
    silnikiem indukcyjnym 50va przy radiatorze spawarki ;)

    Jak wentylator "komputerowy" na 12v (w rozmiarze dowolnym), to bierz od
    razu taki wentylator co ma gotowe wejście PWM i wyjście kontroli obrotów
    (czyli 4 pin wtyczka, w opisie ma mieć pwm!), i regulacja staje się
    prostsza (bo robisz to "otwartym kolektorem" albo ttl, a nie po
    zasilaniu), i kontrola obrotów też (gotowy sygnał otwarty kolektor,
    zwierany do masy co obrót/dwa razy na obrót).
    Ale zatrudnianie do tego 555 to tylko chyba do celów
    naukowo-edukacyjnych, technicznie dużo prościej i wygodniej dowolnie
    mały uC i kawałek softu (dowolnie kształtowana charakterystyka
    termiczna, kontrola obrotów itd)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2012-06-04 11:48:24
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 04.06.2012 11:08, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Dlatego ja się boję pytać o cokolwiek ;-)

    Tu nie ma czego się bać, ale prawa ekonomii są nieubłagane.
    Nie widzę powodu robić układu elektronicznego z kilkoma układami
    scalonymi i garścią elementów RC gdy mogę to samo uzyskać jednym małym
    scalakiem i kilkoma elementami zewnętrznymi. Nieco, że urządzenie
    wyjdzie mniejsze i tańsze, to daje mi dodatkowo bardzo szerokie
    możliwości parametryzacji bez użycia lutownicy. Jedyne ograniczenie
    jakie się tu pojawia to (nie)znajomość zasad programowania uC. Ale z
    tego co tu widzimy autor wątku chce coś zmajstrować w ramach
    samokształcenia. Z zastosowaniem uC ma okazję się czegoś nowego nauczyć.
    Koszt programatora do AVR to kilka zł, a środowisko uruchomieniowe jest
    bezpłatne.

    P.S. Wielokrotnie była tu dyskusja nad zastosowaniem uC do mrugania
    diodą LED. Też wydawało mi się, że to armata na wróble, ale z czasem
    zaczynam dochodzić do wniosku, że nie chce mi się szukać po szufladzie
    NE555, rezystorów i dobierać kondensator ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2012-06-04 17:09:53
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > LED. Też wydawało mi się, że to armata na wróble, ale z czasem zaczynam
    > dochodzić do wniosku, że nie chce mi się szukać po szufladzie NE555,

    A nie masz w szufladzie mrugających LEDek? :)

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2012-06-04 17:29:40
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 04.06.2012 17:09, Desoft pisze:

    > A nie masz w szufladzie mrugających LEDek? :)

    Mam, ale one nie chcą mrugać w cyklu 1s ON / 3s OFF ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 9. Data: 2012-06-04 21:53:49
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Mam, ale one nie chcą mrugać w cyklu 1s ON / 3s OFF ;-)

    Dawno nie używałem, ale kojarzę, że częstotliwość można było regulować
    napięciem zasilania.
    Oczywiście nie w takim zakresie jak podajesz.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2012-06-04 23:56:53
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 04.06.2012 21:53, Desoft pisze:

    > Dawno nie używałem, ale kojarzę, że częstotliwość można było regulować
    > napięciem zasilania.
    > Oczywiście nie w takim zakresie jak podajesz.

    Można regulować raczej w niewielkim zakresie i co gorsza każda se mruga
    inaczej i jakbyśmy chcieli mieć trzy diody mrugające w jednym tempie, to
    jest problem.

    Pozdrawiam
    Grzegorz